-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.inte
rnetia.pl!not-for-mail
From: Pcimol <...@...com>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Date: Sun, 28 May 2017 13:42:08 +0200
Organization: Netia S.A.
Lines: 75
Message-ID: <oged2h$s7o$1@mx1.internetia.pl>
References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
<og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <ogc46r$u67$1@mx1.internetia.pl>
<ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: 90-156-65-160.internetia.net.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: mx1.internetia.pl 1495971729 28920 90.156.65.160 (28 May 2017 11:42:09 GMT)
X-Complaints-To: a...@i...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 28 May 2017 11:42:09 +0000 (UTC)
In-Reply-To: <ogcc5o$n45$1@node2.news.atman.pl>
X-Tech-Contact: u...@i...pl
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
Thunderbird/45.8.0
X-Server-Info: http://www.internetia.pl/
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718499
[ ukryj nagłówki ]On 2017-05-27 19:14, Marek S wrote:
> W dniu 2017-05-27 o 16:58, Pcimol pisze:
>
>
>>
>> Nie przy pełnej mocy, tylko przy podanym pełnym napięciu. PWM jest
>> regulacją U. Tymczasem moment silnika jest wprost proporcjonalny do I.
>> Natomiast I = (U - Back-EMF)/R. Back-EMF jest wprost proporcjonalne do
>> obrotów. Dlatego silnik zasilanu U znamionowym kręci 12000 obrotów nie
>> oddając żadnej mocy - I jest wówczas I jałowym (na straty mechaniczne
>> i elektryczne).
>
> Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
> skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
> konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
>
> Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
> na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.
Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.
>> Mało precyzyjne dane.
>
> Punkt 1.
> Ok, no to może bardziej obrazowo. Nasz silnik na biegu jałowym ma 12k
> obr. Kręcimy potencjometrem sterownika, który zmienia wypełnienie PWM i
> tym samym spadają obroty silnika (zgodnie z zastrzeżeniem #2) do 500.
> Podkładamy materiał do obróbki. Zgodzisz się ze mną, że opory z tym
> związane zmniejszą obroty silnika? Załóżmy, że spadną do tych 490. Ale
> my nie chcemy 490, 400, 300, 350, 380, 200, 100, 0 ... i bum, wyleciał
> bezpiecznik. My chcemy mieć cały czas 500!
Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
bezpiecznik.
Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej niewiele
już z niego da się wycisnąć.
> Punkt 2.
> Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
> nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
> narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
> materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
> dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika względem p1.
Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości skrawania.
> Wniosek: procent wypełnienia PWM rzutuje w bardzo dużym stopniu na
> moment obrotowy silnika. Czy wniosek jest prawdziwy, czy nie?
Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.
> Teza.
> Zakładając, że wszystko powyżej to prawda, to hipotetycznie da się
> wykonać urządzenie elektroniczne (stabilizator obrotów), które badając
> żądane i faktyczne obroty silnika DC będzie tak modyfikowało wypełnienie
> PWM aby silnik w warunkach p1 cały czas trzymał żądane przez użytkownika
> 500 obrotów. Oczywiście do pewnych granic. Tak więc (przypuszczalnie)
> jeśli jakiś opór obrabiania materiału był na granicy zablokowania
> silnika przy obniżonym % PWM i bez stabilizatora obrotów, to
> podwyższenie % PWM przez stabilizator przy wykryciu spadających obrotów
> spowoduje, że silnik da sobie radę i to ze sporym naddatkiem.
>
> Prawda czy fałsz?
Raczej fałsz. Skoro prąd (przy PWM 20%) wzrasta do zadziałania
zabezpieczeń, to nie można już go podnieść. W związku z tym nie można
podnieść momentu. W opisanych warunkach regulator przyspieszy
zadziałanie bezpiecznika.
Następne wpisy z tego wątku
- 28.05.17 14:04 Janusz
- 29.05.17 01:58 Marek S
- 29.05.17 02:43 Marek S
- 29.05.17 03:00 Marek S
- 29.05.17 09:27 RoMan Mandziejewicz
- 29.05.17 21:34 Paweł Pawłowicz
- 29.05.17 23:17 J.F.
- 30.05.17 15:03 Adam Wysocki
- 30.05.17 17:27 Paweł Pawłowicz
- 30.05.17 19:11 Pcimol
- 30.05.17 19:14 Pcimol
- 30.05.17 19:25 Pcimol
- 30.05.17 21:58 Pcimol
- 30.05.17 22:57 Zenek Kapelinder
- 31.05.17 09:59 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer
- 2025-02-19 Lista afer PIS
- 2025-02-19 Ogrodzenie dla krów szkockich "Highland"
- 2025-02-19 Gdańsk => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-19 Gdańsk => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-19 Białystok => Data Engineer (Tech Leader) <=
- 2025-02-19 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2025-02-19 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2025-02-19 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-02-19 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-19 Chrzanów => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie f
- 2025-02-19 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-19 Nigdy
- 2025-02-19 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=