  • Data: 2009-06-13 01:35:54
    Temat: Re: Problem lekko OT, ale w WinAVR ;-)
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Zbych napisał:
    > Tutaj akurat kompilator ma rację - może przestawiać instrukcje do woli
    > póki nie wpływa to na wynik obliczeń (ani cli, ani sei nie wpływa na
    > obliczenia, atomowość nie jest brana pod uwagę). Żeby kompilator nie
    > wywlekał obliczeń poza sekcję krytyczną trzeba zrobić barierę na
    > pamięci. Twój program powinien wyglądać tak:
    >
    > int GetEncoder(void) {
    > asm volatile ("cli":::"memory");
    > int e = *pEncoderValue;
    > asm volatile ("sei":::"memory");
    > return e;
    > }

> [...]

    Pamiętam, że jakaś starsza wersja (chyba z 2006) kompilowała to bez
    przestawiania. Funkcja jest z biblioteki, którą napisałem dawno temu i
    sprawdzałem kod wynikowy. W wersji WinAVR20090313 faktycznie pomogło
    volatile przy definicji wskaźnika int *pEncoderValue. Zaskoczyło mnie,
    że volatile może być tu przydatne, bo jednak bardziej służy ono do
    lokalnego wyłączenia optymalizacji dotyczącej danej zmiennej, a nie do
    zmiany kolejności operacji nie mających nic wspólnego z tą zmienną.
    Z punktu widzenia zmiennej *pEncoderValue kod jest tak samo optymalny, a
    niemalże identyczny:

    int *pEncoderValue;
    daje w wyniku:
    int GetEncoder(void) {
    151c: f8 94 cli
    151e: 78 94 sei
    1520: e0 91 3a 01 lds r30, 0x013A
    1524: f0 91 3b 01 lds r31, 0x013B
    1528: 80 81 ld r24, Z
    152a: 91 81 ldd r25, Z+1 ; 0x01
    152c: 08 95 ret
    }

    volatile int *pEncoderValue;
    daje
    int GetEncoder(void) {
    1520: f8 94 cli
    1522: e0 91 3a 01 lds r30, 0x013A
    1526: f0 91 3b 01 lds r31, 0x013B
    152a: 20 81 ld r18, Z
    152c: 31 81 ldd r19, Z+1 ; 0x01
    152e: 78 94 sei
    1530: c9 01 movw r24, r18
    1532: 08 95 ret

    Z drugiej strony taka zmiana sekwencji rozkazów sterujących przez
    kompilator wydaje mi się trochę dziwna, bo w pewnych sytuacjach ma ona
    wpływ na wartość obliczeń (właśnie aby tego uniknąć blokowałem
    przerwania). Idąc tym tropem kompilator mógłby "dojść do wniosku", że
    sekwencję:
    sbi(PORTB, 1);
    sbi(PORTB, 2);
    sbi(PORTB, 3);
    można zamienić na:
    sbi(PORTB, 3);
    sbi(PORTB, 2);
    sbi(PORTB, 1);
    lub jeszcze optymalniej (3 takty zegara zamiast 6) na:
    in r24, PORTB
    ori r24, 0x0E
    out PORTB, r24
    bo w sumie efekt końcowy (całkowity wynik operacji) jest ten sam:
    wyjścia 1,2 i 3 portu B zostały ustawione w stan wysoki. Tyle, że jeśli
    te linie są sygnałami CS/CLK/DATA dla jakiegoś rejestru szeregowego, to
    już reszta układu tak samo działać nie będzie. Na szczęście nigdy nie
    zauważyłem aby robił takie podmianki :-)

    Dzięki serdeczne za podpowiedź.
    Pozdrawiam
    Grzegorz