  • Data: 2009-06-13 07:44:28
    Temat: Re: Problem lekko OT, ale w WinAVR ;-)
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 13 Jun 2009 03:35:54 +0200, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >Pamiętam, że jakaś starsza wersja (chyba z 2006) kompilowała to bez
    >przestawiania. Funkcja jest z biblioteki, którą napisałem dawno temu i
    >sprawdzałem kod wynikowy. W wersji WinAVR20090313 faktycznie pomogło
    >volatile przy definicji wskaźnika int *pEncoderValue. Zaskoczyło mnie,
    >że volatile może być tu przydatne, bo jednak bardziej służy ono do
    >lokalnego wyłączenia optymalizacji dotyczącej danej zmiennej, a nie do
    >zmiany kolejności operacji nie mających nic wspólnego z tą zmienną.

    Volatile nie sluzy do optymalizowania, tylko mowi kompilatorowi ze
    zmienna moze sie zmienic w dowolnym momencie. W zwiazku z czym nie
    wolno mu optymalizowac kodu zakladajac ze sie nie zmienia.

    Bo jak zalozyc ze nie zmienia sie w przerwaniach/samoczynnie, to
    kompilator moze przeprowadzic bardzo gleboka optymalizacje - np
    zalozyc ze zmienna jest zawsze 0 i zlikwidowac caly program.

    >Z drugiej strony taka zmiana sekwencji rozkazów sterujących przez
    >kompilator wydaje mi się trochę dziwna, bo w pewnych sytuacjach ma ona
    >wpływ na wartość obliczeń

    Programisci sa przed tym wyraznie ostrzegani, ze program moze to
    zrobic, i maja stosownie pisac program.
    Albo rybki albo akwarium - albo efektywny program, albo robiacy
    dokladnie to co programista zapisal :-)

    >(właśnie aby tego uniknąć blokowałem
    >przerwania). Idąc tym tropem kompilator mógłby "dojść do wniosku", że
    >sekwencję:
    >sbi(PORTB, 1);
    >sbi(PORTB, 2);
    >sbi(PORTB, 3);
    >można zamienić na:
    >sbi(PORTB, 3);
    >sbi(PORTB, 2);
    >sbi(PORTB, 1);

    Tak to nie, bo to jednak i operacja specjalna i taka "wyjsciowa",
    ale juz kolejnosc odczytow z portow moglby przestawic.

    J.