eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPrecyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiarRe: Precyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiar
  • Data: 2012-12-28 17:20:57
    Temat: Re: Precyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiar
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:kbk8jt$iu1$1@node2.news.atman.pl...
    > Dzień dobry
    >
    > Użytkownik "jedrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    >
    > Polecam lekturę następującej książki: "Naprawa kalkulatorów i zegarków
    > elektronicznych", Bogdan Sosiński, WNT 1986, ISBN 83-204-0751-6. Na
    > stronach 103 i 104 tejże jest opisany prosty chronokomparator. W skrócie:
    > czujnik pojemnościowy (kołowa elektroda o średnicy 30 mm wykonana na
    > laminacie i wzmacniacz (BF245, BC107B i UL1321) dający na wyjściu sygnał o
    > poziomie rzędu 10 mV. Właściwy układ pomiarowy zbudowany jest na 2 szt.
> [...]
    Jako student za wykonanie takiego urządzenia (w 81 lub 82) zarobiłem moje
    pierwsze prawdziwe pieniądze (5000zł).
    U mnie między kołową elektrodę a otaczającą ją masę (bezpośrednio na
    laminacie tej anteny) podłączyłem równoległy obwód LC nastrojony na 32768Hz.
    Za tym był wtórnik (prawdopodobnie na BF245) i przejście przez ściankę
    ekranującą do osobnej komory, aby wzmocniony dalej sygnał nie sprzęgał się z
    anteną.
    Antena była ze wszystkich stron ekranowana - czyli był to prostopadłościan z
    laminatu w którego jednej ściance był wytrawiony okrąg.
    Wzorcem u mnie był generator 1MHz na 7400. Kwarca owinąłem blaszką
    aluminiową do której dałem termistor (miałem jakiś taki przykręcany) i BD139
    (jako grzałką)+ 741 = razem termostat. Generator zamknięty w styropian (coś
    koło 5 x 8 x 3cm).
    1MHz zliczany w 1s uzyskanej z zegarka i wyświetlanie ostatnich 3 cyfr -
    rozdzielczość 1ppm = rząd 0.1s/dobę.
    Zleceniodawcy to wystarczało, ale widziałem jak kiedyś próbował wytłumaczyć
    zegarmistrzowi, że 999 to mniej niż 001 i nie za bardzo się udawało. Ten
    zegarmistrz używał fabrycznego chronokomparatora który wyświetlał + lub - i
    dalej zawsze mała liczba.

    Jakieś 10 lat temu zrobiłem coś podobnego (samą część analogową) i leży u
    mnie w szufladzie (mierzyliśmy zegarki w naszych kontrolerach RCP i
    wpisywaliśmy cyfrową poprawkę).
    Od tej pory już kilka razy zdarzyło mi się dobierać kwarc do zegarków
    (zarówno na ścianę jak i na rękę). Trochę to czasu zajmuje, bo po każdej
    podmianie trzeba poczekać aż ostygnie. Dobieram z dokładnością rzędu 1ppm.
    Po takim zabiegu zegarek praktycznie wymaga przestawiania tylko dwa razy w
    roku.

    Kalibrację częstościomierza przeprowadziłem w taki sposób (akurat takie
    rzeczy miałem pod ręką).
    Odbiornik DCF - nośna na jeden kanał oscyloskopu.
    Przestrajany generator 32768 na dzielnik 1:32768 i wyjście na drugi kanał (i
    z tego wyzwalanie).
    Reset licznika w odpowiednim momencie (aby zbocze wyzwalające nie było w
    przerwie DCF) i na ekranie mamy płynącą powoli nośną DCF.
    Dostrojenie generatora do zatrzymania na ekranie tej nośnej (z prędkości
    płynięcia da się policzyć odchyłkę ppm od nośnej DCF).
    Przyjąłem (bez sprawdzania), że nośna DCF jest stabilizowana atomowo.
    Taki dokładny 1Hz zmierzony moim częstościomierzem (po wygrzaniu) pokazał
    mi, że ma on (wzorzec częstościomierza) odchyłkę o 4.2ppm.
    Jak dobierałem kwarce to już nie powtarzałem kalibracji, ale przyjmowałem,
    że odchyłka częstościomierza się nie zmieniła (co zapewne jest największym
    źródłem błędu w moich obecnych pomiarach)
    P.G.