eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPrecyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiarRe: Precyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiar
  • Data: 2012-12-28 22:10:20
    Temat: Re: Precyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiar
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:50ddc6e7$1@news.home.net.pl...

    [...]
    > Jako student za wykonanie takiego urządzenia (w 81 lub 82) zarobiłem
    > moje pierwsze prawdziwe pieniądze (5000zł).
    > U mnie między kołową elektrodę a otaczającą ją masę (bezpośrednio na
    > laminacie tej anteny) podłączyłem równoległy obwód LC nastrojony na
    > 32768Hz.
    > Za tym był wtórnik (prawdopodobnie na BF245) i przejście przez
    > ściankę ekranującą do osobnej komory, aby wzmocniony dalej sygnał
    > nie sprzęgał się z anteną.
    > Antena była ze wszystkich stron ekranowana - czyli był to
    > prostopadłościan z laminatu w którego jednej ściance był wytrawiony
> [...]
    [...]

    Nie ukrywam, że i ja popełniłem powyższy układ, a przynajmniej jego
    sondę :-)
    Sygnał z niej podałem na wejście niskoczęstoliwościowe czeskiego
    licznika
    BM 642 (coś koło tego). Toto ustrojstwo miało, OIDP, maksymalny czas
    bramkowania
    przełączny sprzętowo 10 sekund. Ale, dzięki implementacji w tymże
    IEC625 można
    było programowo znacznie wydłużyć czas bramkowania. Ponieważ
    dysponowałem
    kartą (ISA) interfejsu IEC625 wraz z odpowiednimi bibliotekami do
    C/C++, to
    spłodzenie stoswonego programiku było czystą przyjemnością.
    Początkowo, miernik BM642 był bramkowany sygnałem 10 MHz z odbiornika
    PR1
    225 kHz, produkcji bodajże firmy MJM. Potem stosowałem odbiornik GPS
    firmy
    MEINBERG.
    Pamiętam, że największym problemem było zapewnienie jakiej-takiej
    długoterminowej
    stabilizacji temeperaturowej mierzonego urządzenia. OIDP,
    termostatowane grzałki
    fotograficzne oraz akwarystyczne sprawdzały się najlepiej :-)

    Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski