  • 21. Data: 2012-04-21 14:55:27
    Temat: Re: Prądnica wolnoobrotowa do elektrowni wiatrowej
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-04-21 14:27, McGayver pisze:

    > Czy możliwe jest uzyskanie indukcji magnetycznej w szczelinie, na
    > poziomie 3-5T z uzwojenia?

    Oczywiście. Tak jest w spektroskopach NMR. Może być nawet kilkanaście T.
    No dobrze, są drobne problemiki :-)

    Poważnie i praktycznie? Nie da się.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 22. Data: 2012-04-21 16:40:50
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    McGayver <g...@t...aol.com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Problemy może mniej elektroniczne to:
    > - jaka powinna być gęstość prądu w mm^2 miedzi żeby uzwojenie się nie
    > nagrzewało w czasie pracy? 10A/mm^2 może być?
    > - jaka jest zależność między prędkością wiatru a prędkością obrotową
    > obciążonej turbiny pionowej? Czy dobrze rozumuję że niezależnie od średnicy
    > turbiny to prędkość liniowa jest stała a zmienia się jedynie prędkość
    > kątowa, czy jest odwrotnie?
    > - jaka jest mniej więcej wydajność mocy z metra kwadratowego takiej turbiny
    > dla ustalonej prędkości wiatru? występują ogromne rozbieżności między

    Weź jak biały człowiek alternator od samochodu i przekładnie od pralki
    automatycznej. Jak byś za wiatr płacił to sprawność na poziomie 99% by się
    liczyła. Wiatr jest darmo to i sprawność może być mniejsza. A czy będzie
    mniejsza sprawność alternatora od gównianej prądnicy zrobionej samu? Według
    mnie nie będzie.

  • 23. Data: 2012-04-22 12:16:26
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "kogutek" napisał:
> [...]
    > być mniejsza. A czy będzie mniejsza sprawność alternatora od
    > gównianej prądnicy zrobionej samu? Według mnie nie będzie.

    Ciekawy jestem co masz na myśli mówiąc o liczącej się sprawności i jak tą
    sprawność rozumiesz?
    Bo wiatr wcale nie jest za darmo, za darmo jest węgiel i ropa a wiatr
    naprawdę kosztuje, jak zbudujesz elektrownię wiatrową to będziesz wiedział
    ile.

    Wracając do zakupu gotowej prądnicy to one wcale nie są tanie wbrew temu co
    sugerujesz. Pamiętam jak kiedyś znajomy chciał kupić prądnicę do żuka to mu
    inny znajomy powiedział że nowa jest droższa od całego żuka. więc powiedz mi
    proszę za ile kupisz jakiś używany alternator o mocy 0.3kW i 1kW? Potem
    uwzględnij fakt że ta energia wiatrowa nadaje się wyłącznie do zasilenia
    grzałki, czyli jej koszt możesz liczyć na poziomie 0.2zł/kWh bo nie ma jej
    jak praktycznie a tym bardziej tanio magazynować.

    Dla mnie kłopot z kupieniem używanego alternatora jest jeszcze taki że nie
    wiadomo jakie ona mają moce, oraz nie wiadomo jakie mają rezystancje
    wewnętrzne, bo żeby 90% wytworzonej mocy wydzielić na odbiorniku to trzeba
    ten odbiornik dobrać a wyboru wielkiego nie masz.

    Na koniec zauważ że takie fabryczne prądnice są bardzo wysoko obrotowe,
    załącz sobie dowolny silnik elektryczny i zobaczysz jak to wyje!
    Nie wyobrażam sobie takiego wyjca 24h/dobę w okolicy domu. I wcale nie widzę
    nic nadzwyczajnego w ręcznej konstrukcji prądnicy o wyższej sprawności od
    gotowej, ale i tak nie o jej sprawność tu idzie ale o jej koszt.

  • 24. Data: 2012-04-22 17:35:47
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik McGayver napisał:

    > Ciekawy jestem co masz na myśli mówiąc o liczącej się sprawności i jak
    > tą sprawność rozumiesz?
    [...]

    Kolejny teoretyk...
    Dostałeś rzeczową i konkretną poradę jak praktycznie wykonać zadanie ale
    coś kręcisz nosem. Alternator samochodowy da Ci spokojnie 30A co daje
    ponad 300W mocy. Kupić możesz stary złomowany, w najgorszym razie trzeba
    będzie wymienić łożyska i/lub szczotki.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 25. Data: 2012-04-23 12:06:14
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.04.2012 17:35, AlexY wrote:

> [...]
    > coś kręcisz nosem. Alternator samochodowy da Ci spokojnie 30A co daje
    > ponad 300W mocy. Kupić możesz stary złomowany, w najgorszym razie trzeba

    Ja tam głosuję za amerykanką.
    http://wiatrak.xlx.pl/

    Mirek

  • 26. Data: 2012-04-23 12:10:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości
    >Kolejny teoretyk...
    >Dostałeś rzeczową i konkretną poradę jak praktycznie wykonać zadanie
    >ale coś kręcisz nosem. Alternator samochodowy da Ci spokojnie 30A co
    >daje ponad 300W mocy.

    Pod warunkiem rozkrecenia do kilku tysiecy RPM.
    A wtedy przekladnia bierze swoje, nawet nie wiadomo czy ten wiatrak
    ruszy, no i musi byc odpowiednio wiekszy, az wyjdzie za duzy :-(

    J.

  • 27. Data: 2012-04-23 14:33:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F napisał:

    > Pod warunkiem rozkrecenia do kilku tysiecy RPM.
    > A wtedy przekladnia bierze swoje, nawet nie wiadomo czy ten wiatrak
    > ruszy, no i musi byc odpowiednio wiekszy, az wyjdzie za duzy :-(

    To ma być wiatrak na kole od roweru czy jak?

  • 28. Data: 2012-04-23 15:08:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik J.F napisał:

    >To ma być wiatrak na kole od roweru czy jak?

    Na wiatraku jak rozumiem. A wiatraki sa dosc powolne.

    I niewykluczone ze na czesciach rowerowych probowalbym zrobic
    przekladnie :-)

    J.

  • 29. Data: 2012-04-23 16:22:08
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "Mirek" napisał:
    > Ja tam głosuję za amerykanką. http://wiatrak.xlx.pl/

    Ja też, ale teoretycy nie rozumieją tego że taka przydomowa elektrownia ma
    nie hałasować.
    Stronka fajna, tylko widzę że w prądnicy użyto magnesów za jakieś ponad
    3tyś.zł.
    Może w ameryce magnesy są tanie, u nas są drogie wiec ja kombinuję
    zmodyfikowaną amerykankę bez magnesów i ze wstępnych obliczeń wynika że
    gdyby udało mi się uzyskać indukcję w szczelinie 3T to już by mi wszystko
    pasowało, czyli dalej kombinuję nad uzyskaniem tych 3-5T.
    Stal nie może przekroczyć 1,5T i chyba tylko z tym będzie problem, no i
    jakoś nie mogę w necie znaleźć charakterystyki magnesowania stali.

  • 30. Data: 2012-04-23 16:25:28
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "J.F" napisał:
    > Pod warunkiem rozkrecenia do kilku tysiecy RPM.
    > A wtedy przekladnia bierze swoje

    Nawet nie brałem pod uwagę prądnicy wysoko obrotowej ze względu na hałas,
    ale zainteresowały mnie straty przekładni, więc mniej więcej procentowo ile
    wynoszą straty takich przekładni i jak zależą od prędkości obrotowej?