  • 11. Data: 2012-04-08 00:10:37
    Temat: Re: Prądnica wolnoobrotowa do elektrowni wiatrowej
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    Użytkownik "J.F." :
    > To ktos liczyl - w takich warunkach przez 1m^2 przeplywa w sekunde
    > ~13kg powietrza o predkosci 10m/s, czyli energii kinetycznej 650J.
    > Moc uzyskiwana bierze sie ze zwolnienia tego powietrza, ale przeciez nie
    > do zera, ani chyba nawet do polowy, bo przeciez ile wplynelo do turbiny
    > tyle musi wyplynac. Wiec te 100W to chyba dosc dobry przelicznik, moze
    > 200, ale 500 to juz raczej nie ..

    Prędkość wiatru za turbiną zwalnia o jedną trzecią, na dodatek sama turbina
    ma sprawność 40% i mamy wynik P=650 x 0.4 x 1/3 =87W więc prawie 100W.
    Widocznie sam dałem się złapać na tani chwyt marketingowy widząc moce turbin
    za dziesiątki tysięcy złotych, ale praktycznie nikt nie zauważy blefu, bo
    kto dziś tak naprawdę potrafi coś takiego policzyć?

    Jeszcze jak byś zasugerował prędkość obrotową takiej turbiny tom już był bym
    w domu!

  • 12. Data: 2012-04-09 14:23:02
    Od: b...@k...math.uni.lodz.pl

    McGayver pisze:
    > Mam zamiar zrobić sobie elektrownię wiatrową o pionowej osi obrotu, tak
    > zwana wolnoobrotowa.
    > O ile wykonanie turbiny jest dość proste i tanie, o tyle z wykonaniem
    > prądnicy do tej turbiny jest dokładnie odwrotnie.
    > Przejrzałem całą masę stron internetowych i dokumentacji na ten temat i
    > zrobił mi się mętlik w głowie.

    to dorzucę jeszcze linka - dość rzeczowy i ciekawy
    http://spiritusmovens.blogspot.com/search/label/ELEK
    TROWNIA%20WIATROWA

    bajcik

  • 13. Data: 2012-04-10 16:18:29
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On nie, 08 kwi 2012 00:10:37 in article
    McGayver wrote:
    > Prędkość wiatru za turbiną zwalnia o jedną trzecią, na dodatek sama turbina
    > ma sprawność 40% i mamy wynik P=650 x 0.4 x 1/3 =87W więc prawie 100W.

    Jeżeli prędkość spada o 1/3 to energia wiatru odebrana przez turbinę to
    nie 1/3 a 1-(2/3)^2=0.55556, dla w/w danych będzie więc nie 87 a ok. 144W.

    ;)

  • 14. Data: 2012-04-10 18:41:31
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "Mirek" napisał:

    > Jeżeli prędkość spada o 1/3 to energia wiatru odebrana przez turbinę to
    > nie 1/3 a 1-(2/3)^2=0.55556, dla w/w danych będzie więc nie 87 a ok. 144W.

    Słuszna uwaga.
    Niemniej te 100W/m^2 to wynik pomiarów a nie obliczeń, ale dobrze to sobie
    policzyć żeby wiedzieć skąd to się bierze bo czytając marketing można dostać
    szoku jak na przykład tutaj:
    http://allegro.pl/elektrownia-wiatrowa-pionowa-2kw-v
    awt-zestaw-i2257297848.html
    gdzie reklamują wiatrak 2kW dla powierzchni 4m^2 przy prędkości wiatru 8m/s,
    czyli wychodzi 500W/m^2 a wiadomo że wiatr o prędkości 8m/s niesie z sobą
    energię około 400W, więc sprawność powyżej 100% normalnie cuda i to za
    jedyne 20kzł.

  • 15. Data: 2012-04-10 19:18:42
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "Mirek" napisał:
    spada o 1/3 to energia wiatru odebrana przez turbinę to
    > nie 1/3 a 1-(2/3)^2=0.55556, dla w/w danych będzie więc
    > nie 87 a ok. 144W. ;)

    Jeszcze jak byś wpadł na pomysł jak liczyć prędkość obrotową turbiny, bo ja
    mam sprzeczne pomysły a literatury brak.

  • 16. Data: 2012-04-14 22:34:31
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    Już na temat wolno obrotowych prądnic wszystko wiem.
    Co do prędkości obrotowej turbiny pionowej to wydedukowałem że liniowa
    wynosi tyle co prędkość wiatru.
    Natomiast chcę poinformować że z moich obliczeń do wykonania 1kW prądnicy
    musiał bym wydać 3000zł na same magnesy neodymowe!!!
    Przy takich kosztach nie wiem czy jest jakikolwiek sens bawienia się w
    elektrownie wiatrowe, no może jak by zbudować jakąś samo wznudną bez
    magnesów prądnicę.

  • 17. Data: 2012-04-18 01:03:31
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Przy takich kosztach nie wiem czy jest jakikolwiek sens bawienia się w
    > elektrownie wiatrowe, no może jak by zbudować jakąś samo wznudną bez
    > magnesów prądnicę.

    Nie odkryję ameryki jak zauważę, że w rejonie dostępności sieci
    energetycznej każda prywatna elektrownia, czy to wiatrowa czy wodna,
    konwencjonalna czy też jądrowa zaczyna mieć ekonomiczny sens dopiero od
    pewnej mocy. W naszym pięknym kraju chyba najtańsza sensowna jest wodna
    ale to i tak cena jak Roys-Rollce'a jak się o nią pytasz to znaczy że
    cie nie stać:) No i trzeba mieć rzekę albo chociaż rzeczułkę. No i rzeki
    mają tą cenną właściwość w porównaniu ze słońcem i wiatrem że od wiosny
    do jesieni zazwyczaj płyną bez przerwy.

  • 18. Data: 2012-04-19 19:08:30
    Od: FilipJ <f...@g...pl>

    W dniu 2012-04-10 19:18, McGayver pisze:
    > "Mirek" napisał:
    > spada o 1/3 to energia wiatru odebrana przez turbinę to
    >
    > Jeszcze jak byś wpadł na pomysł jak liczyć prędkość obrotową turbiny, bo
    > ja mam sprzeczne pomysły a literatury brak.
    A jak byś sobie prędkość wiatru przeliczył na prędkość liniową łopatek z
    jakimś współczynnikiem korekcyjnym? Jak wiatr zwalnia o 1/3 to ile
    wolniej się kręci turbina? 1/2 prędkości wiatru? 1/3?
    Pozdrawiam
    FJ

  • 19. Data: 2012-04-21 14:20:44
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    "FilipJ" napisał:
    > A jak byś sobie prędkość wiatru przeliczył na prędkość liniową
    > łopatek z jakimś współczynnikiem korekcyjnym? Jak wiatr
    > zwalnia o 1/3 to ile wolniej się kręci turbina? 1/2 prędkości
    > wiatru? 1/3? Pozdrawiam

    Przeliczenie nie jest problemem i nie o to pytałem, po prostu nie wiedziałem
    czy stała będzie prędkość liniowa czy kątowa, teraz wiem ze liniowa,
    natomiast ile ona będzie wynosiła w stosunku do prędkosci wiatru to już inna
    sprawa i najlepiej jak by wynosiła dokładnie prędkość wiatru.

  • 20. Data: 2012-04-21 14:27:04
    Od: "McGayver" <g...@t...aol.com>

    Jeszcze jedno pytanie w temacie elektrowni wiatrowej.
    Czy możliwe jest uzyskanie indukcji magnetycznej w szczelinie, na poziomie
    3-5T z uzwojenia?
    Chodzi oczywiście o konstrukcję prądnicy, ponieważ magnesy neodymowe ze
    względu na ich kosmiczne ceny są po prostu mało wydajne i osiągalne indukcje
    w szczelinie 1cm są na poziomie bliskim 1T.
    Czy praktycznie jest możliwe uzyskanie 3-5T z cewki na rdzeniu i oczywiście
    żeby zasilanie tej cewki było małej mocy, tak żeby pochłaniało zaledwie mały
    procent mocy generowanej przez turbinę.