  • Data: 2013-12-17 14:39:49
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan bartekltg napisał:

    > I są pod całą powierzchnią Polski? Na tyle gęsto, by
    > odebrać cały strumień? Geologiem nie jetem, ale mam
    > duże wątpliwości.

    Pod prawie całą powierzchnią. Z wyjątkiem północno-wschodniego
    kawałka. Ponad 80% powierzchni kraju, już ktoś ten fakt zauważył
    (również tutaj).

    > To też niewiele zmienia, i tak, aby wykorzystać całą tę
    > energię, trzeba by stawiać elektrownie co kilka km:)

    I to jest właśnie w tym najlepsze. Mamy energetyke rozproszoną
    (niekoniecznie elektrownie), gdzie miejsce wytwarzania jest bliskie
    miejsca odbioru. Fotowoltaika też ma największy sens jako lokalne
    źródło (słońce świeci wszędzie i każdemu) a nie jako "farmy słoneczne",
    z których później prąd trzeba ciągnąć liniami wysokiego napięcia.
    Z wiatrakami podobnie.

    > A i wtedy dostajemy tylko 8GW (25%sprawności z ~30GW)
    > a nie 80% europejskiej konsumpcji.

    Źle policzone. Jedna para odwiertów, to energia rzędu megawatów
    (rzędu, bo to bardzo różnie może być).

    > Hmm, może dziennikarz miał na myśli 80% ówczesnej energii
    > _geotermalnej_ _wytwarzanej_ w Europie?

    "Dziennikarz" i "na myśli" jakoś trudno mi ze sobą połączyć.

    > Liczyłem dla tej części odnawialnej, czyli z tego stałego
    > strumienia. Gwałtowne ochłodzenie to proszenie się o kłopoty,
    > już ktoś tu pisał o problemach z trzęsieniami ziemi.

    A ten co pisał, się znał? Tak, korzystanie z geotermii w jakimś stopniu
    narusza równowagę w skorupie ziemskiej. Ale trudno to porównać do na
    przykład tąpnięć po wydarciu węgla z kopalni.

    Po co głupio zakładać?

    --
    Jarek