-
11. Data: 2009-11-13 07:11:59
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Thu, 12 Nov 2009 20:40:04 +0100, Robert Wańkowski wrote:
>Użytkownik "J.F."
>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>
>A jak to się zmienia względem obrotów? Liniowo? Bo gdyby zejść do 300
>obr/min to moc o połowę spadnie?
P=omega*M
omega w radianach na sekunde.
>Mam do nakręcenia nakrętkę 10 zwojów, w czasie 2 s z momentem 20-50 Nm. A
>potem ją odkręcić w podobnym czasie.
A ten moment to jak dlugo sie utrzymuje ? Bo jesli nakretka sie luzno
kreci, potem trzeba przylozyc na moment 50Nm, potem 100Nm w druga
strone, potem znow luzno, a potem przerwa - to i wymagania na moc
silnika spadaja, a nawet zasilacza, choc tu moze byc roznie.
>Chcąc uprościć mechanikę. Myślałem, że mierząc prąd wyłączę silnik aby nie
>zerwał gwintu.
Da sie .. ale co z bezwladnoscia ? Rozpedzony silnik swoj "udar" ma,
sprzeglo z ogranicznikiem ma zazwyczaj mniejsza.
>> Komutatorowy bedzie w sam raz, ze wszystkimi wadami oczywiscie.
>To pozostaje pytanie czy łatwo będzie wykryć poziom prądu, przy którym
>będzie odpowiedni moment?
Przy tych parametrach latwo. Jak nie na boczniku, to nawet
transformatorem pradowym AC .. bo zasilanie przeciez z sieci ...
>> Asynchroniczny .. ciekawe rozwiazanie, ale trzeba bedzie troche w ch-kach
>> i falownikach pogrzebac, zeby moment dobrze ograniczyc.
>> Falownik rzecz skomplikowana, ale i komutatorowym nie steruje sie
>> trywialnie przy tych mocach.
>
>No to odpada. Bo indukcyjny trochę za duży wymiarami, skoro potrzeba takiej
>mocy.
Jesli ten komutatorowy bedzie mniejszy ale szybszy, to znow wracamy do
bezwladnosci.
A tak swoja droga to poogladalbym rozruszniki samochodowe z
przekladniami planetarnymi.
J.
-
12. Data: 2009-11-13 11:21:44
Temat: Re: Pršd silnika a obcišżenie
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "J.F."
>>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
> P=omega*M
Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.
Robert
-
13. Data: 2009-11-13 12:04:07
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>
On pią, 13 lis 2009 12:21:44 in article news:<hdjfgl$cg7$1@inews.gazeta.pl>
Robert Wańkowski wrote:
>
> Użytkownik "J.F."
>
>>>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>
>> P=omega*M
>
> Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.
Na silniku trzeba więcej P_silnika = omega/k*M*k/eta_przekładni/eta_silnika
-
14. Data: 2009-11-14 11:09:33
Temat: Re: Prd silnika a obciżenie
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 13 Nov 2009 12:21:44 +0100, Robert Wańkowski wrote:
>Użytkownik "J.F."
>>>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>
>> P=omega*M
>
>Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.
M spada, omega rosnie.
Przekladnia mocy nie dodaje :-)
J.
-
15. Data: 2009-11-14 11:13:14
Temat: Re: Pršd silnika a obcišżenie
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello J,
Saturday, November 14, 2009, 12:09:33 PM, you wrote:
>>>>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>>> P=omega*M
>>Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.
> M spada, omega rosnie.
> Przekladnia mocy nie dodaje :-)
Się nie znasz. Moment jest najwazniejszy. Na wale oczywiście ;)
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)
-
16. Data: 2009-11-15 21:51:30
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
Silnik już Ci dobrano, przekładnię też.
Dlatego pozwolę sobie podpowiedzieć tylko rozwiązanie mechaniki, zapewne
jedno z wielu.
Nie wiem jak dokładnie chcesz mierzyć moment, ale jeśli dokładnie (i
szybko*), w dodatku nakrętka będzie dokręcana do sztywnego podłoża -
potrzebujesz elastyczny element dzięki któremu rozciągniesz w czasie sam
moment zaciśnięcia (dojścia do właściwego momentu).
Możesz zrobić to przez elastyczne przeniesienie napędu z przekładni na
nakrętkę. Jeśli przykładowo poświęcisz jeden obrót na jak gdyby napięcie
mechanizmu przy osiąganiu właściwej wartości momentu na nakrętce - to
przy odkręcaniu będziesz miał doskonałe pole do rozpędzenia się i
odkręcenia nakrętki. Jeśli dodatkowo rozpędzisz jakąś masę (niewielkie
koło zamachowe?) to nie będziesz musiał walczyć z odkręceniem znacznie
większym prądem. Warto jedynie zadbać o to, aby przy odkręcaniu
sprzężenie nie było już elastyczne po przekroczeniu punktu _środkowego_.
Widzę to jako koło zamachowe powiązane sprężyną z wałkiem napędzającym
nakrętkę, w środku sprężyny sprzęgło kierunkowe z 1 pazurem (aby
zapewnić luz na rozpędzenie przy odkręcaniu). Wydaje się to banalne.
Pozdrawiam.
Irek.N.
* może warto szybko do momentu wystąpienia jakiejś siły, a później już
wolno dla podniesienia dokładności?
-
17. Data: 2009-12-01 23:33:26
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)
J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na
>> jej wyjściu 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20
>> Nm.
>
> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
Jak to obliczyłeś?
--
http://www.gophi.pl/
-
18. Data: 2009-12-01 23:43:05
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>
On Dec 2, 12:33 am, g...@n...invalid (Adam Wysocki)
wrote:
> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> >> Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na
> >> jej wyjściu 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20
> >> Nm.
>
> > 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>
> Jak to obliczyłeś?
Ty tak poważnie pytasz?
Marek
-
19. Data: 2009-12-02 05:40:44
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Adam,
Wednesday, December 2, 2009, 12:33:26 AM, you wrote:
> J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na
>>> jej wyjściu 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20
>>> Nm.
>>
>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
> Jak to obliczyłeś?
moc = moment * obroty. Oczywiście obroty w jednostkach SI a nie w
podanych wyżej.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)
-
20. Data: 2009-12-07 05:16:33
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)
Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> wrote:
>> > 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
>>
>> Jak to obliczyłeś?
>
> Ty tak poważnie pytasz?
Miałem zaćmienie - po wysłaniu scancelowałem, dziwne że cancel nie zadziałał.
--
http://www.gophi.pl/