    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prąd silnika a obciążenie
    Date: Fri, 13 Nov 2009 08:11:59 +0100

    On Thu, 12 Nov 2009 20:40:04 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Użytkownik "J.F."
    >
    >A jak to się zmienia względem obrotów? Liniowo? Bo gdyby zejść do 300
    >obr/min to moc o połowę spadnie?

    P=omega*M

    omega w radianach na sekunde.

    >Mam do nakręcenia nakrętkę 10 zwojów, w czasie 2 s z momentem 20-50 Nm. A
    >potem ją odkręcić w podobnym czasie.

    A ten moment to jak dlugo sie utrzymuje ? Bo jesli nakretka sie luzno
    kreci, potem trzeba przylozyc na moment 50Nm, potem 100Nm w druga
    strone, potem znow luzno, a potem przerwa - to i wymagania na moc
    silnika spadaja, a nawet zasilacza, choc tu moze byc roznie.

    >Chcąc uprościć mechanikę. Myślałem, że mierząc prąd wyłączę silnik aby nie
    >zerwał gwintu.

    Da sie .. ale co z bezwladnoscia ? Rozpedzony silnik swoj "udar" ma,
    sprzeglo z ogranicznikiem ma zazwyczaj mniejsza.

    >To pozostaje pytanie czy łatwo będzie wykryć poziom prądu, przy którym
    >będzie odpowiedni moment?

    Przy tych parametrach latwo. Jak nie na boczniku, to nawet
    transformatorem pradowym AC .. bo zasilanie przeciez z sieci ...

    >No to odpada. Bo indukcyjny trochę za duży wymiarami, skoro potrzeba takiej
    >mocy.

    Jesli ten komutatorowy bedzie mniejszy ale szybszy, to znow wracamy do
    bezwladnosci.

    A tak swoja droga to poogladalbym rozruszniki samochodowe z
    przekladniami planetarnymi.

    J.