-
1. Data: 2009-11-12 15:30:24
Temat: Prąd silnika a obciążenie
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Witam.
Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na jej wyjściu
600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20 Nm.
Założenie jest takie, że przy obrotach prawych ma się wyłączyć przy
osiągnięciu momentu około 20 Nm. Musi być możliwość ustawienia tego momentu
gdyby te 20 Nm było za mało.
Przy lewych obrotach moment ma być maksymalny. Może być zabezpieczenie gdyby
silnik nie ruszył z powodu zbyt dużego obciążenia.
Tak ogólnie chodzi o urządzenie które będzie dokręcać śrubę z momentem 20-50
Nm i ją odkręcać. urządzenie stacjonarne.
Jaki silnik najlepiej się sprawdzi w tym zastosowaniu? Komutatorowy,
indukcyjny, krokowy?
I jak rozwiązoć pomiar prądu aby na wyjściu otrzymać sygnał do wyłączenia
silnika.
Najlepszy jakiś gotowiec. Lub jakaś rada jak to prosto rozwiązać.
Robert
-
2. Data: 2009-11-12 16:20:48
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Robert Wańkowski napisał:
> Tak ogólnie chodzi o urządzenie które będzie dokręcać śrubę
> z momentem 20-50 Nm i ją odkręcać. urządzenie stacjonarne.
> Jaki silnik najlepiej się sprawdzi w tym zastosowaniu?
> Komutatorowy, indukcyjny, krokowy?
> I jak rozwiązoć pomiar prądu aby na wyjściu otrzymać sygnał
> do wyłączenia silnika.
> Najlepszy jakiś gotowiec. Lub jakaś rada jak to prosto rozwiązać.
No właśnie, skoro ma być gotowiec, to dlaczego nie użyć gotowego
klucza dynamometrycznego, na przykład pneumatycznego z grzechotką?
Albo nawet wkrętarki z hipermarketu.
--
Jarek
-
3. Data: 2009-11-12 16:29:39
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
news:hdh9l4$fc4$1@inews.gazeta.pl...
> Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na
> jej wyjściu 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20
> Nm.
1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
> Jaki silnik najlepiej się sprawdzi w tym zastosowaniu?
> Komutatorowy, indukcyjny, krokowy?
Pytanie co z ta sila - chcesz ograniczac elektrycznie tzn
zasilaniem silnika, czy jakis czujnik i wylaczanie ?
Krokowy imo to za maly bedzie, a i moment bedzie regulowac trudno,
chyba ze z enkoderem.
Komutatorowy bedzie w sam raz, ze wszystkimi wadami oczywiscie.
Asynchroniczny .. ciekawe rozwiazanie, ale trzeba bedzie troche w
ch-kach i falownikach pogrzebac, zeby moment dobrze ograniczyc.
Falownik rzecz skomplikowana, ale i komutatorowym nie steruje sie
trywialnie przy tych mocach.
J.
-
4. Data: 2009-11-12 19:20:57
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "Jarosław Sokołowski"
> No właśnie, skoro ma być gotowiec, to dlaczego nie użyć gotowego
> klucza dynamometrycznego, na przykład pneumatycznego z grzechotką?
> Albo nawet wkrętarki z hipermarketu.
Bo chcę uprościć mechanikę. I sprzęgło we wkrętarce ma taki sam moment w obu
kierunkach.
To zakręcanie i odkręcanie ma działać całkowicie automatycznie na sygnały z
komputera.
Robert
-
5. Data: 2009-11-12 19:40:04
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "J.F."
> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
A jak to się zmienia względem obrotów? Liniowo? Bo gdyby zejść do 300
obr/min to moc o połowę spadnie?
Mam do nakręcenia nakrętkę 10 zwojów, w czasie 2 s z momentem 20-50 Nm. A
potem ją odkręcić w podobnym czasie.
> Pytanie co z ta sila - chcesz ograniczac elektrycznie tzn zasilaniem
> silnika, czy jakis czujnik i wylaczanie ?
Chcąc uprościć mechanikę. Myślałem, że mierząc prąd wyłączę silnik aby nie
zerwał gwintu.
> Krokowy imo to za maly bedzie, a i moment bedzie regulowac trudno, chyba
> ze z enkoderem.
No to pozostaje indukcyjny i komutatorowy.
> Komutatorowy bedzie w sam raz, ze wszystkimi wadami oczywiscie.
To pozostaje pytanie czy łatwo będzie wykryć poziom prądu, przy którym
będzie odpowiedni moment?
>
> Asynchroniczny .. ciekawe rozwiazanie, ale trzeba bedzie troche w ch-kach
> i falownikach pogrzebac, zeby moment dobrze ograniczyc.
> Falownik rzecz skomplikowana, ale i komutatorowym nie steruje sie
> trywialnie przy tych mocach.
No to odpada. Bo indukcyjny trochę za duży wymiarami, skoro potrzeba takiej
mocy.
Robert
-
6. Data: 2009-11-12 19:50:48
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: "kogutek" <k...@o...pl>
>
> Użytkownik "Jarosław Sokołowski"
>
> > No właśnie, skoro ma być gotowiec, to dlaczego nie użyć gotowego
> > klucza dynamometrycznego, na przykład pneumatycznego z grzechotką?
> > Albo nawet wkrętarki z hipermarketu.
>
> Bo chcę uprościć mechanikę. I sprzęgło we wkrętarce ma taki sam moment w obu
> kierunkach.
> To zakręcanie i odkręcanie ma działać całkowicie automatycznie na sygnały z
> komputera.
>
> Robert
>
Internet w butach sobie jeszcze zainstaluj i wifi w łyżeczce od herbaty. Dobrze
ci radzą żeby użyć gotowca.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
7. Data: 2009-11-12 20:00:32
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Użytkownik "kogutek"
>>
> Internet w butach sobie jeszcze zainstaluj i wifi w łyżeczce od herbaty.
> Dobrze
> ci radzą żeby użyć gotowca.
>
Jak zawsze zadziorny. :-)
A co z większym momentem, który potrzebny przy odkręcaniu?
Robert
-
8. Data: 2009-11-12 20:09:28
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: "kogutek" <k...@o...pl>
>
> Użytkownik "kogutek"
>
> >>
> > Internet w butach sobie jeszcze zainstaluj i wifi w łyżeczce od herbaty.
> > Dobrze
> > ci radzą żeby użyć gotowca.
> >
>
> Jak zawsze zadziorny. :-)
> A co z większym momentem, który potrzebny przy odkręcaniu?
>
> Robert
>
Zapoznaj się z działaniem kluczy udarowych to będziesz wiedział.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
9. Data: 2009-11-12 21:39:44
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: "bratPit" <k...@o...pl>
> Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na jej
> wyjściu
> 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20 Nm.
> Założenie jest takie, że przy obrotach prawych ma się wyłączyć przy
> osiągnięciu momentu około 20 Nm. Musi być możliwość ustawienia tego
> momentu gdyby te 20 Nm było za mało.
> Przy lewych obrotach moment ma być maksymalny. Może być zabezpieczenie
> gdyby silnik nie ruszył z powodu zbyt dużego obciążenia.
> Tak ogólnie chodzi o urządzenie które będzie dokręcać śrubę z momentem
> 20-50 Nm i ją odkręcać. urządzenie stacjonarne.
> Jaki silnik najlepiej się sprawdzi w tym zastosowaniu? Komutatorowy,
> indukcyjny, krokowy?
> I jak rozwiązoć pomiar prądu aby na wyjściu otrzymać sygnał do wyłączenia
> silnika.
> Najlepszy jakiś gotowiec. Lub jakaś rada jak to prosto rozwiązać.
Spoko, silnik indukcyjny ze sprzężeniem, rozbudowany falownik który można
programować, zrobić tzw. sterownie momentowe, można nadawać prędkość wiodącą
wraz z ograniczeniem prądowym, gdy ze wzgl. na duży moment osiągnie
zaprogramowany prąd maks. falownik zatrzyma silnik, dzięki programowaniu
falownika można by zrobić tak, że w lewo idzie na maksymalnym momencie [bez
ograniczenia] a w prawo z ograniczeniem - pozostaje niestety bezwładność
wirnik/przekładnia - musiałoby być dobrze dobrane żeby nie przekręcało
gwintu przy dokręcaniu,jak dobrać mechanikę nie podpowiem bo w firmie w
której pracuję zajmują się tym mechanicy,
brat
-
10. Data: 2009-11-12 23:53:40
Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
Od: shg <s...@g...com>
On 12 Lis, 17:29, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w
wiadomościnews:hdh9l4$fc4$1@inews.gazeta.pl...
>
> > Jaki silnik najwygodniej zastosować w przekładni aby uzyskać na
> > jej wyjściu 600 obr/min (+/- 50%) i moment nie mniejszy niż 20
> > Nm.
>
> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.
Takiej mocy trzeba, żeby kręcić z podaną prędkością obrotową i
momentem. W wypadku dokręcania śrub taka moc nie będzie potrzebna.
Wymagany moment przy "nakręcaniu" jest dużo mniejszy, samo dokręcenie
wymaga dopiero dużego momentu, ale już niekoniecznie takiej prędkości
obrotowej.
> Komutatorowy bedzie w sam raz, ze wszystkimi wadami oczywiscie.
Też tak myślę. Idealnie pasowałby silnik szeregowy, który przy
większych obrotach ma mniejszy moment i duży moment przy małej
prędkości obrotowej.
Pozycja z enkodera optycznego. Pomiar momentu można zrealizować
mierząc prąd pobierany przez silnik.