  • 11. Data: 2009-11-13 07:11:59
    Temat: Re: Prąd silnika a obciążenie
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Nov 2009 20:40:04 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Użytkownik "J.F."
    >
    >A jak to się zmienia względem obrotów? Liniowo? Bo gdyby zejść do 300
    >obr/min to moc o połowę spadnie?

    P=omega*M

    omega w radianach na sekunde.

    >Mam do nakręcenia nakrętkę 10 zwojów, w czasie 2 s z momentem 20-50 Nm. A
    >potem ją odkręcić w podobnym czasie.

    A ten moment to jak dlugo sie utrzymuje ? Bo jesli nakretka sie luzno
    kreci, potem trzeba przylozyc na moment 50Nm, potem 100Nm w druga
    strone, potem znow luzno, a potem przerwa - to i wymagania na moc
    silnika spadaja, a nawet zasilacza, choc tu moze byc roznie.

    >Chcąc uprościć mechanikę. Myślałem, że mierząc prąd wyłączę silnik aby nie
    >zerwał gwintu.

    Da sie .. ale co z bezwladnoscia ? Rozpedzony silnik swoj "udar" ma,
    sprzeglo z ogranicznikiem ma zazwyczaj mniejsza.

    >To pozostaje pytanie czy łatwo będzie wykryć poziom prądu, przy którym
    >będzie odpowiedni moment?

    Przy tych parametrach latwo. Jak nie na boczniku, to nawet
    transformatorem pradowym AC .. bo zasilanie przeciez z sieci ...

    >No to odpada. Bo indukcyjny trochę za duży wymiarami, skoro potrzeba takiej
    >mocy.

    Jesli ten komutatorowy bedzie mniejszy ale szybszy, to znow wracamy do
    bezwladnosci.

    A tak swoja droga to poogladalbym rozruszniki samochodowe z
    przekladniami planetarnymi.

    J.

  • 12. Data: 2009-11-13 11:21:44
    Temat: Re: Pršd silnika a obcišżenie
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "J.F."

    >>> 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.

    > P=omega*M

    Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.

    Robert

  • 13. Data: 2009-11-13 12:04:07
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On pią, 13 lis 2009 12:21:44 in article news:<hdjfgl$cg7$1@inews.gazeta.pl>
    Robert Wańkowski wrote:

    > Użytkownik "J.F."

    > Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.

    Na silniku trzeba więcej P_silnika = omega/k*M*k/eta_przekładni/eta_silnika

  • 14. Data: 2009-11-14 11:09:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 13 Nov 2009 12:21:44 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Użytkownik "J.F."

    >Ale na silniku jest mniej. Przekładnia.

    M spada, omega rosnie.

    Przekladnia mocy nie dodaje :-)

    J.

  • 15. Data: 2009-11-14 11:13:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, November 14, 2009, 12:09:33 PM, you wrote:

    > M spada, omega rosnie.
    > Przekladnia mocy nie dodaje :-)

    Się nie znasz. Moment jest najwazniejszy. Na wale oczywiście ;)

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2009-11-15 21:51:30
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Silnik już Ci dobrano, przekładnię też.
    Dlatego pozwolę sobie podpowiedzieć tylko rozwiązanie mechaniki, zapewne
    jedno z wielu.

    Nie wiem jak dokładnie chcesz mierzyć moment, ale jeśli dokładnie (i
    szybko*), w dodatku nakrętka będzie dokręcana do sztywnego podłoża -
    potrzebujesz elastyczny element dzięki któremu rozciągniesz w czasie sam
    moment zaciśnięcia (dojścia do właściwego momentu).
    Możesz zrobić to przez elastyczne przeniesienie napędu z przekładni na
    nakrętkę. Jeśli przykładowo poświęcisz jeden obrót na jak gdyby napięcie
    mechanizmu przy osiąganiu właściwej wartości momentu na nakrętce - to
    przy odkręcaniu będziesz miał doskonałe pole do rozpędzenia się i
    odkręcenia nakrętki. Jeśli dodatkowo rozpędzisz jakąś masę (niewielkie
    koło zamachowe?) to nie będziesz musiał walczyć z odkręceniem znacznie
    większym prądem. Warto jedynie zadbać o to, aby przy odkręcaniu
    sprzężenie nie było już elastyczne po przekroczeniu punktu _środkowego_.
    Widzę to jako koło zamachowe powiązane sprężyną z wałkiem napędzającym
    nakrętkę, w środku sprężyny sprzęgło kierunkowe z 1 pazurem (aby
    zapewnić luz na rozpędzenie przy odkręcaniu). Wydaje się to banalne.

    Pozdrawiam.
    Irek.N.
    * może warto szybko do momentu wystąpienia jakiejś siły, a później już
    wolno dla podniesienia dokładności?

  • 17. Data: 2009-12-01 23:33:26
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > 1.3kW potrzebujesz, nie wiem czy wiesz.

    Jak to obliczyłeś?

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 18. Data: 2009-12-01 23:43:05
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Dec 2, 12:33 am, g...@n...invalid (Adam Wysocki)
    wrote:

    > Jak to obliczyłeś?

    Ty tak poważnie pytasz?

    Marek

  • 19. Data: 2009-12-02 05:40:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adam,

    Wednesday, December 2, 2009, 12:33:26 AM, you wrote:

    > Jak to obliczyłeś?

    moc = moment * obroty. Oczywiście obroty w jednostkach SI a nie w
    podanych wyżej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 20. Data: 2009-12-07 05:16:33
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> wrote:

    > Ty tak poważnie pytasz?

    Miałem zaćmienie - po wysłaniu scancelowałem, dziwne że cancel nie zadziałał.

    --
    http://www.gophi.pl/