  • Data: 2010-02-23 16:04:02
    Temat: Re: Poznań- czerwone światła na zjazdach z rond
    Od: MarekM <m...@w...interia.i-popraw-tld.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-02-22 10:30, Cavallino pisze:

    > Nie musisz.
    > Wystarczy, iż wiesz, że masz ustępować tym po prawej.
    > Logika dopowiada, że jak się nie zatrzymują przed sygnalizatorem to mają
    > zielone.

    Niestety, większości kierujących logika podpowiada, że zjeżdżając z
    ronda mam pierwszeństwo. Tak jest budowane 99% rond bez sygnalizacji
    świetlnej: ustępujesz pierwszeństwa przy wjeździe, zjeżdżając masz
    pierwszeństwo.

    A rondo z sygnalizacją świetlną jest jak świnka morska (ani świnka, ani
    morska). Powinno się likwidować takie potworki - albo zlikwidować
    sygnalizację (rondo samo się rozładuje - to jest moim zdaniem
    rozwiązanie najlepsze), albo zastosować ją konsekwentnie (czyli przy
    zjazdach z "ronda" także). Zauważ, że takie niby-rondo to w zasadzie
    zestaw kolejnych skrzyżowań dróg jednokierunkowych, na których
    pierwszeństwo sterowane jest niekonsekwentnie (światła dla jednego
    kierunku - wjeżdżających, brak sygnalizacji dla drugiego - zjeżdżających).

    > Czy skręcając w lewo na zielonym wiesz jakie światło pali się dla
    > kierunku przeciwnego?
    > Nie wiesz.
    > A jakoś nie masz zazwyczaj problemów z ustąpieniem pierwszeństwa tym,
    > którzy mają zielone.
    > Tutaj jest identycznie.

    Kłopot z tym, że mało kto kojarzy, że to właśnie taka sytuacja,
    wjeżdżając pierwszy raz do Poznania z miejscowości, gdzie ronda budowane
    są "po bożemu" stosują znaną im metodę ich przejeżdżania. I trudno im
    się dziwić.

    > Wynika.

    Polimeryzowałbym. Jeżeli wynika, to identycznie w takiej sytuacji
    powinni się zachowywać kierowcy zjeżdżający z rond oznaczonych przy
    wjeździe znakiem C-12 (ruch okrężny) i A-7 (ustąp pierwszeństwa).
    Przecież przy zjeździe z takiego ronda TEŻ nie ma żadnych znaków i -
    według Ciebie - należałoby na wszelki wypadek ustępować pierwszeństwa
    tym wjeżdżającym (z Twojej prawej), bo skąd niby masz wiedzieć, czy przy
    innym wjeździe też stał znak A-7 - może go akurat tam nie było? A może
    tylko na dwóch niektórych kierunkach ktoś postawił światła, a na dwóch
    pozostałych (w tym na tym, którym wjeżdżałeś) nie? Napisz, ile razy w
    życiu zjeżdżając z "klasycznego ronda" ustępowałeś pierwszeństwa
    nadjeżdżającym z prawej - wedle zasady, którą przytaczasz? Skąd masz
    pewność, że jakiś dowcipniś-urzędas nie postawił światła przy jednym
    tylko wjeździe?

    Napiszesz może, że takie rondo byłoby nielogiczne, ale równie
    nielogiczne jest "rondo" ze światłami tylko na wjazdach.

    Marek