-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!feeds.phibee-telecom.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed9.news.xs4all.nl!85.1
2.16.68.MISMATCH!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer01.fr7!futt
er-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-
exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTE
D!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
<3...@g...com>
<phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
<6...@g...com>
<phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
<e...@g...com>
<phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
<0...@g...com>
<phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
<5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
<phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
<5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
<phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
<168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
<phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
In-Reply-To: <phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
Date: Mon, 9 Jul 2018 13:33:44 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 231
Message-ID: <5b43481b$0$614$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.26.58.148
X-Trace: 1531136028 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 614 83.26.58.148:61900
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Bytes: 9960
X-Received-Body-CRC: 991081992
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635459
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:phok7e$8h8$...@n...news.atman.pl...
W dniu 2018-07-06 o 06:06, J.F. pisze:
>> Za to widze barierki z opon blisko :-)
>Owszem, ale z instruktorem jeździsz. On ma niezłą wiedzę i wyczucie
>auta, którym nigdy nie jechał. Na początku lajtowo się jeździ i
>stopniowo zwiększa prędkość. Po pewnym czasie opony piszczą cały czas
>na każdym zakręcie. Jedziesz na krawędzi - ciut szybciej i zauważasz,
>że wyrzuca auto ku zewnętrznej. Ale każdy zakręt planujesz obserwując
>kształt toru więc te newralgiczne momenty zwykle występują po
>wewnętrznej. To jest całkiem bezpieczne. Jadąc ciut szybciej
>dostrzegasz, że opuścisz zakręt ze spowolnieniem bo auto zamiast do
>przodu - sunie bokiem.
No i sie troche boje, ze swietnie opanuje jazde ... po tym torze.
A na ile sobie moge pozwolic na drodze w deszczu nadal nie bede
wiedzial :-)
>> Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci
>Oczywiście. Ten tor miał pierdylion zakrętów pomnożone przez
>pierdylion okrążeń. Odwodniłem się tak, ze chyba ze 2kg straciłem z
>wrażeń :-D A instruktor wyluzowany...
>Kurs taki daje następujące rzeczy:
>- ogarniasz swój sprzęt
>- uczysz się jak pokonać wewnętrzny strach przed zewnętrzną - który
>zabija
W sensie - wyjechac na pobocze ?
Czasem moze sie przydac, ale na zewnetrznej ciezarowka, barierka,
trawa, rów..
>- opcjonalnie wiesz jak zareagować gdy dochodzi do zdarzenia aby
>uniknąć odpowiedzialności
reagowanie na drobne poslizgi na pewno sie przyda ...
>> czy takich
>> https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
>> https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c
>
>> niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?
>Mam farta, że mam napęd 4-matic i generalnie auto śródsterowne.
>Zupełnie inaczej zachowuje się na zakrętach. Kluczowe są również
>opony - jak pisałem. Jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz. Warto
>zainwestować!
Tylko czy sie dowiem, czy bedziemy cwiczyc ostre zakrety na malej
predkosci :-)
>> Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
>> szronu.
>Żadnej. Po torze non-stp śmigały auta i paliły gumę.
No to ja tak ogolnie nie zauwazam, ale byc moze po prostu jade na 50%
:-)
Zreszta jak jade na narty, to najpierw trzeba z miasta wyjechac, a
przy powrocie troche na gorskich serpentynach pokrecic, wolno i
ostroznie, bo nie wiadomo gdzie snieg czy lod.
>>> Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć)
>>> zimówkach
>>> góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej
>>> jeździe)
>>> katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
>>> zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok
>>> 95-100km/h
>
>> Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..
>Jasne, tego nigdy nie dojdziesz bo musiałbyś codziennie testować
>opony i odnotowywać temperatury. Tworzy się z tego absurd. Trzeba
>wyczuć auto w danych warnach i tylko lub aż tyle.
Jest to moze dobry miernik opon, szczegolnie jak tor w ciaglym uzyciu,
wiec suchy i rozgrzany,
ale ja sie boje raczej zaskoczenia w nieznanym miejscu, albo przez
nieznane warunki ...
>Ja ze swojej skromnej praktyki dodam, że na suchym torze (słabą) zimą
>dostrzegam, że letnie są nieporównywalnie lepsze. Na lodzie /
>śniegu - wręcz odwrotnie (miałem też testy na chropowatym lodzie i
>opisywałem je).
No coz, masz juz chyba te opony rozgrzane, wiec warunki na letnie w
sam raz.
Ja z pratyki ... jezdzilo sie na narty na zwyklych oponach, bez
przymiotnika i dojezdzalo.
Potem dopisali do nich "letnie" i juz sie nie zawsze dojezdzalo.
>> Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
>> Ale jak wody mniej ?
>Nie pytaj mnie. Badaczem nie jestem.
Zazwyczaj tej wody nie jest tak duzo, zeby aquplannig dokuczal, wiec
mozna nie zmieniac opon, byleby w ulewne godziny zwolnic ... tylko do
ilu zwolnic :-)
>>> Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy.
>>> No i
>>> teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem,
>>> który 2
>>> lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk,
>>> niezależnie
>>> od zachowania się tych opon.
>
>> Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
>> bedzie ?
>Jasne! A dlaczego nie?
No bo tak sie glupio wydaje, ze opony marki Kormoran, to nie powinien
byc szczyt marzen :-)
>Zawsze jest tak, że jakiś klient będzie budował ołtarzyk dla opon za
>800zł a inny dla opon za 4k. Zależy od zasobności portfela.
Ale moze obiektywnie pisze - kupilem opony za 150 zl, i sie okazuja
calkiem dobre.
Ja tak swego czasu Dayton chwalilem.
Oraz Debice Navigator - choc tu musze bardziej pocwiczyc jazde na
sniegu ...
Owszem, Mieco do kosciola moze miec prosta droge ... ja silnika raczej
nie oszczedzalem.
>>> Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po
>>> swojemu
>>> sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np.
>>> Dunlopa i
>>> nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki -
>>> o
>>> klasę wyższa.
>
>> Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
>> przepisow.
>I o to będzie chodziło. Wtedy Dębica nagle z klasy B stanie się F.
>Ja to popieram.
Ja tez popieram, tylko ze odwrotnie sie zrobilo - z klady E stala sie
B.
Inny rozmiar, nowszy model - moze i naprawde sie stala B, popieram tym
bardziej.
Ale ... na tych E nie mialem problemu w czasie deszczu.
>> Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.
>:-) Ja tam szczerze mówiąc porównaniami się nie rajcuję. Mi jedynie
>chodzi o to by poznać swoje auto na różnych gumach by umieć radzić
>sobie w sytuacjach, które przed kursem wydawały mi się beznadziejne.
>Nie zamierzam jeździć szybciej lecz radzić sobie w trudnych
>sytuacjach typu konające dziki na jezdni, które zaprezentowałem.
>Bez kursu i większej prędkości byłoby "bum" a po kursie pojadę dalej
>bez "bum".
Miejmy nadzieje.
Ja tam wczesniej nie mialem bum, ale tez dzik mnie nigdy nie
zaskoczyl.
>> Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
>> bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.
>> https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49
>Daj spokój. Pojebów nie uwzględniam w swoich wypowiedziach.
Ale tu nie chodzi o pojebow, tylko o to, ze oni jakos daja rade
pojechac 200 po zwyklej drodze krajowej, i to nawet bym ocenil, ze z
zakretami ciut bardziej ostrzejszymi niz srednia. Ale moze to tylko
wrazenie optyczne.
Wiec jesli oni daja rade 200, to jaka jest bezpieczna - 200, 180, 150,
120 ?
>> Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy,
>> bo
>> mnie dane fabryczne czasem dziwia.
>> niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..
>No więc to duża różnica.
>> No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to
>> czemu
>> masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?
>Czemu dziwi? W podstawówce o tym uczą. E=mv2. Dlatego z wyścigówek
>wywala się zasmarkane chusteczki by zyskać na masie :-D
(130/100) ^2 = 1.7 a 1800/1500 to 1.2 :-)
W dodatku to co piszesz to dobre do przyspieszania, a w zakrecie
F1=m*v^2/r
F2=m*g*f
gdzie f to wspolczynnik tarcia ... i m sie skraca.
>>> Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
>>> takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie
>>> różnic. A
>>> ja już tak.
>
>> Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale
>> nie
>> trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam
>> problemow
>> np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz
>> problemy
>> :-)
>Nie pytaj :-)
Wiec jesli 180, to istotnie nie mam dalszych pytan, ale cos pisales o
100 :-)
>>>> Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w
>>>> calej
>>>> Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.
>>> 1500 to mało?
>> Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie,
>> wiec
>> przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.
>Ustaw się w górnej półce prędkości i wtedy porównuj.
Znaczy sie 99.999% kierowcow potrafi dostosowac predkosc do warunkow
:-)
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 09.07.18 18:59 Budzik
- 13.07.18 00:37 Marek S
- 13.07.18 00:41 Marek S
- 13.07.18 00:48 Marek S
- 13.07.18 00:49 Marek S
- 13.07.18 00:50 Marek S
- 13.07.18 00:53 Marek S
- 13.07.18 00:54 Marek S
- 13.07.18 10:59 Budzik
- 13.07.18 10:59 Budzik
- 13.07.18 12:11 J.F.
- 13.07.18 17:49 Akarm
- 13.07.18 20:34 Marek S
- 14.07.18 23:53 Marek S
- 15.07.18 07:36 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=
- 2024-11-28 Zielona Góra => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-28 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=