eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPowód, dla którego warto zadbać o oponyRe: Powód, dla którego warto zadbać o opony
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!feeds.phibee-telecom.net!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed9.news.xs4all.nl!85.1
    2.16.68.MISMATCH!peer01.ams1!peer.ams1.xlned.com!news.xlned.com!peer01.fr7!futt
    er-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-
    exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTE
    D!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
    <5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
    <168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
    <phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
    In-Reply-To: <phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Date: Mon, 9 Jul 2018 13:33:44 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 231
    Message-ID: <5b43481b$0$614$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.26.58.148
    X-Trace: 1531136028 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 614 83.26.58.148:61900
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 9960
    X-Received-Body-CRC: 991081992
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635459
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:phok7e$8h8$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2018-07-06 o 06:06, J.F. pisze:
    >> Za to widze barierki z opon blisko :-)
    >Owszem, ale z instruktorem jeździsz. On ma niezłą wiedzę i wyczucie
    >auta, którym nigdy nie jechał. Na początku lajtowo się jeździ i
    >stopniowo zwiększa prędkość. Po pewnym czasie opony piszczą cały czas
    >na każdym zakręcie. Jedziesz na krawędzi - ciut szybciej i zauważasz,
    >że wyrzuca auto ku zewnętrznej. Ale każdy zakręt planujesz obserwując
    >kształt toru więc te newralgiczne momenty zwykle występują po
    >wewnętrznej. To jest całkiem bezpieczne. Jadąc ciut szybciej
    >dostrzegasz, że opuścisz zakręt ze spowolnieniem bo auto zamiast do
    >przodu - sunie bokiem.

    No i sie troche boje, ze swietnie opanuje jazde ... po tym torze.
    A na ile sobie moge pozwolic na drodze w deszczu nadal nie bede
    wiedzial :-)

    >> Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci
    >Oczywiście. Ten tor miał pierdylion zakrętów pomnożone przez
    >pierdylion okrążeń. Odwodniłem się tak, ze chyba ze 2kg straciłem z
    >wrażeń :-D A instruktor wyluzowany...

    >Kurs taki daje następujące rzeczy:
    >- ogarniasz swój sprzęt
    >- uczysz się jak pokonać wewnętrzny strach przed zewnętrzną - który
    >zabija

    W sensie - wyjechac na pobocze ?
    Czasem moze sie przydac, ale na zewnetrznej ciezarowka, barierka,
    trawa, rów..

    >- opcjonalnie wiesz jak zareagować gdy dochodzi do zdarzenia aby
    >uniknąć odpowiedzialności

    reagowanie na drobne poslizgi na pewno sie przyda ...

    >> czy takich
    >> https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
    >> https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c
    >
    >> niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?

    >Mam farta, że mam napęd 4-matic i generalnie auto śródsterowne.
    >Zupełnie inaczej zachowuje się na zakrętach. Kluczowe są również
    >opony - jak pisałem. Jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz. Warto
    >zainwestować!

    Tylko czy sie dowiem, czy bedziemy cwiczyc ostre zakrety na malej
    predkosci :-)

    >> Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
    >> szronu.
    >Żadnej. Po torze non-stp śmigały auta i paliły gumę.

    No to ja tak ogolnie nie zauwazam, ale byc moze po prostu jade na 50%
    :-)

    Zreszta jak jade na narty, to najpierw trzeba z miasta wyjechac, a
    przy powrocie troche na gorskich serpentynach pokrecic, wolno i
    ostroznie, bo nie wiadomo gdzie snieg czy lod.

    >>> Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć)
    >>> zimówkach
    >>> góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej
    >>> jeździe)
    >>> katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    >>> zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok
    >>> 95-100km/h
    >
    >> Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..

    >Jasne, tego nigdy nie dojdziesz bo musiałbyś codziennie testować
    >opony i odnotowywać temperatury. Tworzy się z tego absurd. Trzeba
    >wyczuć auto w danych warnach i tylko lub aż tyle.

    Jest to moze dobry miernik opon, szczegolnie jak tor w ciaglym uzyciu,
    wiec suchy i rozgrzany,
    ale ja sie boje raczej zaskoczenia w nieznanym miejscu, albo przez
    nieznane warunki ...

    >Ja ze swojej skromnej praktyki dodam, że na suchym torze (słabą) zimą
    >dostrzegam, że letnie są nieporównywalnie lepsze. Na lodzie /
    >śniegu - wręcz odwrotnie (miałem też testy na chropowatym lodzie i
    >opisywałem je).

    No coz, masz juz chyba te opony rozgrzane, wiec warunki na letnie w
    sam raz.

    Ja z pratyki ... jezdzilo sie na narty na zwyklych oponach, bez
    przymiotnika i dojezdzalo.
    Potem dopisali do nich "letnie" i juz sie nie zawsze dojezdzalo.

    >> Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
    >> Ale jak wody mniej ?
    >Nie pytaj mnie. Badaczem nie jestem.

    Zazwyczaj tej wody nie jest tak duzo, zeby aquplannig dokuczal, wiec
    mozna nie zmieniac opon, byleby w ulewne godziny zwolnic ... tylko do
    ilu zwolnic :-)

    >>> Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy.
    >>> No i
    >>> teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem,
    >>> który 2
    >>> lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk,
    >>> niezależnie
    >>> od zachowania się tych opon.
    >
    >> Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
    >> bedzie ?

    >Jasne! A dlaczego nie?

    No bo tak sie glupio wydaje, ze opony marki Kormoran, to nie powinien
    byc szczyt marzen :-)

    >Zawsze jest tak, że jakiś klient będzie budował ołtarzyk dla opon za
    >800zł a inny dla opon za 4k. Zależy od zasobności portfela.

    Ale moze obiektywnie pisze - kupilem opony za 150 zl, i sie okazuja
    calkiem dobre.
    Ja tak swego czasu Dayton chwalilem.
    Oraz Debice Navigator - choc tu musze bardziej pocwiczyc jazde na
    sniegu ...

    Owszem, Mieco do kosciola moze miec prosta droge ... ja silnika raczej
    nie oszczedzalem.

    >>> Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po
    >>> swojemu
    >>> sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np.
    >>> Dunlopa i
    >>> nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki -
    >>> o
    >>> klasę wyższa.
    >
    >> Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
    >> przepisow.

    >I o to będzie chodziło. Wtedy Dębica nagle z klasy B stanie się F.
    >Ja to popieram.

    Ja tez popieram, tylko ze odwrotnie sie zrobilo - z klady E stala sie
    B.
    Inny rozmiar, nowszy model - moze i naprawde sie stala B, popieram tym
    bardziej.
    Ale ... na tych E nie mialem problemu w czasie deszczu.

    >> Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.

    >:-) Ja tam szczerze mówiąc porównaniami się nie rajcuję. Mi jedynie
    >chodzi o to by poznać swoje auto na różnych gumach by umieć radzić
    >sobie w sytuacjach, które przed kursem wydawały mi się beznadziejne.
    >Nie zamierzam jeździć szybciej lecz radzić sobie w trudnych
    >sytuacjach typu konające dziki na jezdni, które zaprezentowałem.

    >Bez kursu i większej prędkości byłoby "bum" a po kursie pojadę dalej
    >bez "bum".

    Miejmy nadzieje.

    Ja tam wczesniej nie mialem bum, ale tez dzik mnie nigdy nie
    zaskoczyl.

    >> Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
    >> bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.
    >> https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49
    >Daj spokój. Pojebów nie uwzględniam w swoich wypowiedziach.

    Ale tu nie chodzi o pojebow, tylko o to, ze oni jakos daja rade
    pojechac 200 po zwyklej drodze krajowej, i to nawet bym ocenil, ze z
    zakretami ciut bardziej ostrzejszymi niz srednia. Ale moze to tylko
    wrazenie optyczne.

    Wiec jesli oni daja rade 200, to jaka jest bezpieczna - 200, 180, 150,
    120 ?

    >> Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy,
    >> bo
    >> mnie dane fabryczne czasem dziwia.
    >> niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..

    >No więc to duża różnica.

    >> No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to
    >> czemu
    >> masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?
    >Czemu dziwi? W podstawówce o tym uczą. E=mv2. Dlatego z wyścigówek
    >wywala się zasmarkane chusteczki by zyskać na masie :-D

    (130/100) ^2 = 1.7 a 1800/1500 to 1.2 :-)

    W dodatku to co piszesz to dobre do przyspieszania, a w zakrecie
    F1=m*v^2/r
    F2=m*g*f

    gdzie f to wspolczynnik tarcia ... i m sie skraca.

    >>> Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    >>> takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie
    >>> różnic. A
    >>> ja już tak.
    >
    >> Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale
    >> nie
    >> trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam
    >> problemow
    >> np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz
    >> problemy
    >> :-)
    >Nie pytaj :-)

    Wiec jesli 180, to istotnie nie mam dalszych pytan, ale cos pisales o
    100 :-)

    >>>> Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w
    >>>> calej
    >>>> Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.
    >>> 1500 to mało?
    >> Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie,
    >> wiec
    >> przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.

    >Ustaw się w górnej półce prędkości i wtedy porównuj.

    Znaczy sie 99.999% kierowcow potrafi dostosowac predkosc do warunkow
    :-)

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: