  • 11. Data: 2009-10-07 18:18:08
    Temat: Re: Poszukiwana profesjonalna przejściówka USB - LPT
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    Butek pisze:

    > Swoja droga, czemu jeszcze nikt nie wpadl na 'profesjonalne'
    > przejsciowki pod tytulem:
    >
    > [DB-25]<->uC<->USB<->soft emulujacy LPT na poziomie jadra dogadujacy sie
    > z uC
    >
    > A moze wpadl? Widzial ktos cos takiego?

    a to:
    http://www-user.tu-chemnitz.de/~heha/bastelecke/Rund
    %20um%20den%20PC/USB2LPT/index.html.en
    ?

    --
    Pozdr.
    michał

  • 12. Data: 2009-10-08 05:47:43
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 6 Paź, 18:30, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Opisz jaki to sprzęt.

    Pospieszyłem się i nie sprawdziłem, okazało się że producent
    się wykazał i zrobili niedawno swój interface.

    http://tinyurl.com/y9n492w

    A sprzęt to omicron cmc156

    Na razie póki co spróbuję z pcmcia może ruszy...

    Pzdr.
    L.

  • 13. Data: 2009-10-08 08:03:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Adam Dybkowski schrieb:

    > Przejściówki USB-LPT nie są OK - i nie da się tego zmienić żadnymi
    > zaklęciami. Chyba że zamierzasz podłączyć tylko zwykłą drukarkę ale nie
    > o tym mowa.

    W sumie jest to kwestia specyfikacji. Przejściówki są o tyle dobre, że
    spełniają swoje zadanie. A to, że ustrojstwa nie używają LPT w ramach
    specyfikacji tworzy problemy.
    Nie musisz zaczynać flejma. Problem widzę i znam z autopsji, ale tylko
    tak to sobie powiedziałem ;-)

> [...]
    > kartach PCI, często o dziwnych adresach (0xE800). Ale nie widziałem
    > jeszcze żadnego konwertera USB-LPT, który byłby widoczny przez Windows
    > podobnie jak zwykły port LPT (w tym miał zestaw rejestrów I/O widocznych
    > pod jakimkolwiek adresem, odwzorowujących zachowanie starego dobrego
    > portu LPT i pozwalającego sterować niezależnie stanami pinów wyjściowych
    > portu).
    >
    > Dla porównania, dobrze działają karty LPT PCMCIA. Karty Express Card
    > najczęściej nie działają jak trzeba, bo w środku siedzi "zaszyty"

    Tylko teraz zaczyna być ciężko ze zdobyciem laptopa z PCMCIA. Dużo
    nowych ma wyłącznie ExpressCard.

    W sumie wygląda na to, że jest zapotrzebowanie na prawdziwe symulatory
    lpt podłączone przez USB. Dość ciekawy projekt. W każdym razie USB 1.1
    nie wystarczy, trzeba zrobić na 2.0. Jedynym problemem (zakładając
    działający hardware) to napisanie takiego drivera, który miałby
    odpowiednio duży bufor, by "machanie nóżką" zamienił na pakiety i na
    odwrót zachowując timing po stronie portu równoległego. Myślę, że sądzę,
    że jakiś microcontroller z USB 2.0 na burcie by to zmógł.
    Ktoś zainteresowany?

    Waldek

  • 14. Data: 2009-10-08 10:48:23
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > odpowiednio duży bufor, by "machanie nóżką" zamienił na pakiety i na
    > odwrót zachowując timing po stronie portu równoległego.

    A jak chcesz zapakować w pakiety i dostarczyć programowi stan linii
    wejściowych? Program czyta stan linii i twój driver musi wstrzymać jego
    działanie, aż przyjdzie odpowiedź po USB. Czyli ~125us. Jakbyś chciał w
    ten sposób emulować LPT dla programatora JTAG, albo SPI to uzyskasz
    oszałamiającą prędkość rzędu 4kb/s.

  • 15. Data: 2009-10-08 21:12:06
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

> [...]
    > działanie, aż przyjdzie odpowiedź po USB. Czyli ~125us. Jakbyś chciał w
    > ten sposób emulować LPT dla programatora JTAG, albo SPI to uzyskasz

    Nie, to trzeba zrobić całkiem odwrotnie. Powiadamiać komputer przez USB
    o każdej zmianie stanu linii wejściowej - a w zainteresowanym stanem
    linii programie odczyt zostanie przeprowadzony błyskawicznie (wydanie
    stanu linii z pamięci, odebranego wcześniej przez USB). Myślę, że
    FT4232H dałoby się do tego sensownie zatrudnić.

    Cały problem jednak rozbija się o napisanie własnego sterownika takiego
    "wirtualnego" portu LPT, udającego jak najdokładniej zachowanie
    tradycyjnego sprzętowego portu równoległego, a przy tym za pomocą innego
    mechanizmu współpracującego ze zdalną częścią sprzętową. I czy to będzie
    USB, czy może komunikacja na 100m przez Ethernet (plus doczepiona na
    końcu kabelka płytka Ethernut) - to już nie ma znaczenia i da się
    oddzielić od sterownika. Ale jako że sterowniki 64-bitowe dla Windows
    Vista i Windows 7 wymagają podpisania (certyfikat kosztuje AFAIR coś
    koło $300) - to rozwiązanie "domowo-rzemieślnicze" jest pogrzebane. A
    nie oszukujmy się, że każdemu obecnie wystarczy 3GB RAMu i śmiga z
    chęcią na systemie 32-bitowym...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 16. Data: 2009-10-09 06:07:48
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > stanu linii z pamięci, odebranego wcześniej przez USB). Myślę, że
    > FT4232H dałoby się do tego sensownie zatrudnić.

    To teraz wyjaśnij jeszcze jak sobie wyobrażasz pracę programatora JTAG,
    lub SPI, który z częstotliwością ~100kHz macha pinem zegara i w jego
    takt wysyła i jednocześnie odbiera dane. Zakładając nawet, że oba zbocza
    zegara wyślesz w jednej paczce, to i tak musisz poczekać na informację
    czy stan linii wejściowych się zmienił, czy pozostał bez zmian. Bez
    opóźnień się nie obejdzie.

> [...]
    > tradycyjnego sprzętowego portu równoległego, a przy tym za pomocą innego
    > mechanizmu współpracującego ze zdalną częścią sprzętową.

    Link do takiego sterownika już padł w tym wątku. EP zrobiła z tego kit.

    > I czy to będzie
    > USB, czy może komunikacja na 100m przez Ethernet (plus doczepiona na
    > końcu kabelka płytka Ethernut) - to już nie ma znaczenia i da się
    > oddzielić od sterownika.

    W teorii wygląda pięknie. A w praktyce opóźnienia zabijają sens całej
    zabawy.

  • 17. Data: 2009-10-09 23:40:52
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

    > To teraz wyjaśnij jeszcze jak sobie wyobrażasz pracę programatora JTAG,
    > lub SPI, który z częstotliwością ~100kHz macha pinem zegara i w jego
    > takt wysyła i jednocześnie odbiera dane.

    Jeżeli nie wymagasz jakiegokolwiek protokołu szeregowego, a tylko
    powyższe JTAG i SPI - sprzętowo [de]serializację zrobi pięknie FT2232. I
    to z zegarem do kilku MHz. A jeżeli chcesz jeszcze szybciej - to FT4232H.

    BTW: Pięknie się dopiero robi przy USB 3.0 (Superspeed). Sprzętowy
    fullduplex i małe opóźnienia przywracają sens życiu. Urządzeń oczywiście. :)

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 18. Data: 2009-10-10 05:41:58
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > Jeżeli nie wymagasz jakiegokolwiek protokołu szeregowego, a tylko
    > powyższe JTAG i SPI - sprzętowo [de]serializację zrobi pięknie FT2232. I
    > to z zegarem do kilku MHz. A jeżeli chcesz jeszcze szybciej - to FT4232H.

    Chyba straciłeś wątek, albo ja nie rozumiem twojej odpowiedzi. Może
    napisz jak serializacja w FTDI pomoże w emulacji portu LPT, którym
    steruje program do programowania jakichś uC (dla ustalenia uwagi weźmy
    twój programator do AVRów).

  • 19. Data: 2009-10-10 12:38:48
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Zbych pisze:

> [...]
    > napisz jak serializacja w FTDI pomoże w emulacji portu LPT, którym
    > steruje program do programowania jakichś uC (dla ustalenia uwagi weźmy

    1. Bez możliwości zmiany w programie pecetowym pies jest pogrzebany i
    tyle. Dotyczy to np. specjalnego oprogramowania i kabelków na LPT do
    programowania sterowników PLC, obsługi równoległych programatorów
    scalaków podłączanych przez LPT itd.

    2. Jeżeli panujemy nad softem (np. avrdude) - wystarczy przenieść
    fragmenty "podstawowe" (np. wysyłanie bloku danych protokołem SPI albo
    JTAG) na stronę urządzenia i wykorzystać możliwości układu FT2232.

    3. W tym celu oczywiście zmieniamy częściowo kabel programujący
    (przykładowo jeżeli był STK200/300 to do bufora '244 lub '245
    podczepionego oryginalnie do portu LPT dołączamy układ FT2232 a całość
    do komputera przez USB). Oczywiście można zrobić to jako oddzielną
    "przyczłapkę" do sondy STK200/STK300/Wiggler itp. ale trzeba koniecznie
    znać pinout czyli z jakich sygnałów LPT oryginalnie korzysta.

    4. W sofcie programatora usuwamy podstawowe operacje (wyślij bit,
    odczytaj bit) i zamieniamy funkcje wyższego poziomu (wyślij blok bajtów,
    odczytaj blok bajtów) na odpowiednie wywołania DLL'a dostarczanego przez
    FTDI. Są tam też funkcje do kręcenia parametrami transmisji, prędkością,
    wyborem aktywnego zbocza sygnału zegara itp.

    5. W praktyce robi się to najczęściej tak (na przykładzie openocd -
    programu do gadania z różnymi procesorami przez JTAG, będącym pomostem
    między kabelkiem programującym a debuggerem gdb), że dodaje do programu
    obsługę nowego typu kabla (FT2232 z określonym pinoutem), równolegle
    pozostawiając możliwość korzystania z tradycyjnych kabelków na LPT.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 20. Data: 2009-10-10 18:54:26
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > 1. Bez możliwości zmiany w programie pecetowym pies jest pogrzebany i
    > tyle.

    No to teraz spój parę postów wcześniej co napisałem na temat sensowności
    robienia emulatora LPT.

    > 4. W sofcie programatora usuwamy podstawowe operacje (wyślij bit,
    > odczytaj bit) i zamieniamy funkcje wyższego poziomu (wyślij blok bajtów,
    > odczytaj blok bajtów)

    A ty znowu mieszasz dwa systemy walutowe. Wątek tyczy emulatora LPT.
    Tutaj nic więcej jak przechwytywanie instrukcji IN i OUT nie wchodzi w
    grę. A to, że jak masz dostęp do kodu źródłowego to możesz go
    przeorganizować, to już "oczywista oczywistość" i nie ma sensu się nad
    tym rozwodzić.