  • 1. Data: 2009-10-05 22:08:13
    Temat: Czujnik szczelinowy IR, OMRON EE-SX461 - padnięty odbiornik w czujniku
    Od: "maniek" <m...@b...maila.bo.spamuja.smieciarze>

    Jest sobie czujnik OMRON EE-SX461
    http://www.digchip.com/datasheets/download_datasheet
    .php?id=290413&part-number=EE-SX461-P11
    Pracuje to w kserokopiarce (ponoć Ricoh 1224) przy zbiorniku oleju
    silikonowego (?) w bloku utrwalacza. Ten czujnik ma ponoć wykrywać obecność
    oleju w zbiorniku.
    Ze schematu czujnika wynika, że odbiornikiem w nim jest zespolony maleńki
    blok 3-nóżkowy składający się z fotodiody, wzmacniacza z przerzutnikiem
    schmitta i wyjściem OC. Nadajnik to zwykła dioda IR.
    Ktoś zna symbol takiej części-czujnika-odbiornika trzynóżkowca?
    Jest padnięty ten 3-nóżkowy odbiornik (nie wykazuje reakcji po oświetleniu,
    wyjście OC nadal zostaje w stanie wysokiej impedancji). Mechanicznie (po
    zdjęciu czarnej, maskującej, plastikowej osłony czujnika szczelinowego
    Omron) wygląda on tak jak 3-nóżkowe odbiorniki IR przy rolce-enkoderze z
    myszy do PC. Z pomiaru wynika, że ten 3-nóżkowiec ma jakby diodę
    zabezpieczającą od "+" do masy - tak wynika z pomiaru, bo przy wstecznej
    polaryzacji zasilania wskazuje jakieś 600mV. A może tak one się zachowują po
    uszkodzeniu?
    Zastanawiam się czy można w miejsce tego 3-nóżkowca wsadzić zwyczajnie
    2-nóżkowy fototranzystor zamknięty w podobnej obudowie z maleńkim wypukłym
    oczkiem-soczewką? Nie wiem gdzie dokładnie idzie ten sygnał z tego czujnika
    i czy sam fototranzystor bez przerzutnika schmitta wystarczy? Czy tu jakieś
    stany nieustalone czasem się mogą pojawić w przypadku wstawienia
    dwónóżkowego samego fototranzystora?

  • 2. Data: 2009-10-06 15:31:50
    Od: HaMMeR <t...@a...pl>

    maniek wrote:
> [...]
    > i czy sam fototranzystor bez przerzutnika schmitta wystarczy? Czy tu jakieś
    > stany nieustalone czasem się mogą pojawić w przypadku wstawienia

    Moze sobie cos dobierzesz?
    http://www.sklep.avt.com.pl/p/pl/483985/odbiornik+ir
    +tsop4840.html