  • Date: Tue, 20 Jan 2009 10:53:35 +0100
    From: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Postprodukcja w lightroom/ps/inne

    d'plus pisze:
    > Czy w ogóle należy obrabiać wykonane zdjęcia - w końcu aparat (d80)
    > wykonał te fotki na podstawie warunków zastanych i miał jakby najwięcej
    > możliwości oceny

    Skoro twierdzisz, ze _automatyka_ aparatu jest od Ciebie "madrzejsza",
    to nie obrabiaj... ;)

    > ,a tu mi lightroom po wciśnięciu auto-tone przeważnie
    > rozjaśnia foty i pozbawia szczegółów w jasnych partiach.

    I znowu _automatyka_? Sam nie potrafisz ocenic i podjac decyzji?

    > Jakie metody obróbki podstawowej wykonujecie (nie mówię oczywiście o
    > efektach)?

    Balans, korekta krzywych, jesli trzeba -- odszumianie, kadr pod wybrany
    rozmiar odbitki.

    > Czy wykonujecie wszystkie foty w RAW? Jak sobie radzicie z opóźnieniem
    > wywołanym zapisem wielkich RAW - ja osobiście wolę duże JPG bo RAW
    > spowalnia mi aparat, RAW robię tylko w istotnych momentach i miejscach.

    Opoznienie w zapisie RAW? Ty naprawde to odczuwasz? Pierwsze sie z tym
    spotykam...

    > Czy fota bez żadnej obróbki wykonana w RAW -> JPG, będzie się różnić od
    > fotki wykonanej bezpośrednio w JPG?

    Nieznacznie (kwestia kompresji), ale tylko w przypadku, gdy uzyjesz
    oprogramowania, ktore "rozumie" aparat. W przypadku Nikona to Nikon
    Capture. Wszystkie inne podczas interpretacji RAWa, robia to po swojemu.

    > Jaki program masowo może wywołać RAW/JPG wykonując podstawową z góry
    > ustaloną ale dopasowującą się do foty obróbkę, bo chyba ręcznie
    > wszystkich fot nie obrabiacie?

    Oczywiscie, ze kazde... Nawet jesli WB jest bez zarzutu, to zawsze
    pojawi sie jakas plamka do usuniecia, kadr delikatnie poprawic, itd.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat