  • 151. Data: 2020-08-04 17:18:51
    Temat: Re: Postęp w bateriach.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2020 16:36:52 +0200, Shrek napisał(a):

    > (oraz ich ewentualna "ekologiczność") nie jest
    > wcale oczywista.

    A jaka będzie "ekologiczność" elektryków gdy zamkniemy ostarnią kopalnię
    i ostatni odwiert? No, powiedz, śmiało :)
    Mieści ci się w ogóle taka ewentualność w głowie?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 152. Data: 2020-08-04 17:19:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 04.08.2020 o 16:47, J.F. pisze:

    >Dlatego pytam, bo jakby zrobili pierwszą fuzję co ma rzeczywiście
    >dodatni bilans energetyczny w sensie "komercyjnym" to raczej byśmy
    >wiedzieli.

    W sensie komercyjnym to jestesmy chyba daleko, japonski JT-60 ponoc
    przekroczyl, ale to znow prad/cieplo, czyli duzo mu brakuje.
    A nawet jak Iter zadziala zgodnie z planem,
    to przeciez bedzie jeszcze mnostwo problemow - jak dlugo bedzie
    pracowal - minuty, sekundy ?
    Jak utrzymac konstrukcje w strumieniu neutronow, jak utrzymac
    nadprzewodzace magnesy obok goracej komory ...

    J.

  • 153. Data: 2020-08-04 17:27:42
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ludzie, co wy czytacie?
    > https://kopalniawiedzy.pl/reaktor-termojadrowy-fuzja
    -jadrowa-elektrownia-atomowa-tokamak-ITER-czysta-ene
    rgia,32423
    > I czy ja użyłem słów "w sensie komercyjnym"? Shrek, nie konfabuluj i nie
    > plącz.

    Sorry - ale to ty pisałeś o pólprawdach. Więc pół prawdy jest takie, że
    jest źródełko, że rzeczywiście w fuzji uzyskano więcej energii, niż
    włożono (co tak naprawdę jest ćwierć prawdą, a nie nawet pólprawdą, bo
    pierwsze udane eksperymenty z nadwyżką energii przy fuzji to rok 52). Z
    tym, że to na laserach. Tokamaka właśnei zaczęli montować i dopiero się
    okaże. Na razie sie przewiduje. Najważniesze to jednak ile tej energii
    otrzymano i jak JF zauważył, na razie w formie ciepła ktorego nawet nie
    za bardzo jest jak wykorzystać.

    > Bilans ma być dodatni a jak wybudują,

    To w końcu jest dodatni czy ma być dodatni jak wybudują? Widzisz jak to
    z tymi pólprawdami jest?

    > Jak jesteś ciekaw przewidywań, to poszperaj w informacjach
    > oficjalnych ITER. Do komercyjnego zastosowania to jeszcze ze dwa etapy.

    Czyli nie mamy energii z fuzji i jeszcze dość długo nie będziemy mieli -
    o ile wogóle. Tyle w temacie.

    --
    Shrek

  • 154. Data: 2020-08-04 17:30:45
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 04.08.2020 o 16:43, Cavallino pisze:

    > Wszyscy.

    Marie to widzę.

  • 155. Data: 2020-08-04 17:33:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 04.08.2020 o 17:19, J.F. pisze:

    > W sensie komercyjnym to jestesmy chyba daleko, japonski JT-60 ponoc
    > przekroczyl, ale to znow prad/cieplo, czyli duzo mu brakuje.

    Ale jeśli tylko to ciepło da się w sensowny sposób odebrać, to nie
    problem - co dalej nim robić to wiemy - oczywiście pozostaje kwaestia
    sprawności, ale traci ona znaczenie;)

> [...]
    > - minuty, sekundy ?
    > Jak utrzymac konstrukcje w strumieniu neutronow, jak utrzymac
    > nadprzewodzace magnesy obok goracej komory ...

    No wlaśnie. Dlatego "komercyjnie" napisałem w cudzysłowiu - w sensie
    jeśli jest coś co pozwala zamienić szklankę wody w parę to spełnia te
    założenie "komercyjności", bo wtedy rzeczywiście pozostaje kwestia skali
    i problemow "czysto" technicznych. A jeśli podgrzaliśmy coś co nie
    pozwala ogrzać szklanki wody a na dodatek z definicji ma pozostać
    odizolowane od otoczenia i nie ma jak tego ciepła odebrać, to tak jakby
    mówić, że w 41 roku hitler miał bron jądrową, tylko niedopracowaną.

    --
    Shrek

  • 156. Data: 2020-08-04 17:45:32
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > A jaka będzie "ekologiczność" elektryków gdy zamkniemy ostarnią kopalnię
    > i ostatni odwiert? No, powiedz, śmiało :)

    Cholera wie, bo cholera wie jak będzie wtedy świat wyglądał. Być może
    zero, bo wtedy już elektryków w dzisiejszym wydaniu nie będzie.

    > Mieści ci się w ogóle taka ewentualność w głowie?

    W przewidywalnej przyszłości (czyli w horyzoncie czasowym 50 lat -
    dopuszczam ją, ale uważam za skrajnie nieprawdopodobną). Żyjesz w iluzji
    z lat 80, że postęp techniczny idzie w tempie geometrycznym i kierujemy
    się w stronę osobliwości technologicznej. Tyle że nie znajduje to
    odbicia w rzeczywistości. Weź cofnij się do lat poźnych 60 w stanach,
    wejdź do domu i poiwedz czego tam brakuje co jest teraz. Odpowiedź to
    komputera i _chyba_ mikrofalowki. Poza tym przez pół wieku nie zmieniło
    się nic, co by zrewolucjonizowało technikę. Pojawiły się komputery i
    internet. Swięty gral, który pozwala mieć pod ręką prawie całą wiedzę
    ludzkości każdemu i na zawołanie. Powinno to zmienić swiat i technikę
    nie do poznania. A tymczasem oglądamy na tym głównie gazety, filmiki na
    youtubie, porno i śmieszne obrazki z kotami. No i zmieniła się komercja
    oraz marketing. Tymczasem samoloty latają wolniej niż wtedy, pociągi
    dalej poza jakimiś maglewami co stanowią margines, wyglądają z grubsza
    tak samo (ba w XXI wieku jeżdziły w polsce _dokładnie_ te same
    egzemplarze co w latach 70;), samochody dorobiły się klimy i
    wspomagania, a loty na księżyc pozostały wspomnieniem. A w krajach
    trzeciego świata dalej buduje się domki z gówna i jest problem z
    dostępem do wody pitnej.

    Więc nie - nie uważam, żeby za mojego życia albo nawet moich dzieci
    zamknieto ostatnią kopalnie i szyb naftowy.

    --
    Shrek

  • 157. Data: 2020-08-04 19:07:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2020 17:27:42 +0200, Shrek napisał(a):

    > To w końcu jest dodatni czy ma być dodatni jak wybudują? Widzisz jak to
    > z tymi pólprawdami jest?
    Głupiś? Polskiego nie kumasz?

    > Czyli nie mamy energii z fuzji i jeszcze dość długo nie będziemy mieli -
    > o ile wogóle. Tyle w temacie.
    A kto twierdził inaczej? Bo jak widzę, lubisz sobie powalczyć z
    wiatrakiem.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 158. Data: 2020-08-04 19:10:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 4 Aug 2020 17:45:32 +0200, Shrek napisał(a):

    > Cholera wie, bo cholera wie jak będzie wtedy świat wyglądał. Być może
    > zero, bo wtedy już elektryków w dzisiejszym wydaniu nie będzie.
    Jak widzę, nie masz nic do powiedzenia na temat ekologiczności. No i
    dobrze, bo byś musiał przyznać że będzie stuprocentowa :)

    > Więc nie - nie uważam, żeby za mojego życia albo nawet moich dzieci
    > zamknieto ostatnią kopalnie i szyb naftowy.
    Jak masz 70+ to rzeczywiście nie dożyjesz. Ale twoje dzieci czy wnuki
    tak. I co, powiesz że masz w d... jak będą żyć?

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 159. Data: 2020-08-04 19:47:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Głupiś? Polskiego nie kumasz?

    No przecież sam pisałeś, że jest dodatni, a teraz że będzie dodatni jak
    wybudują i nie wiadomo jak dodatni:P Widzisz - to są właśnie te
    półprawdy. Póki co nie wiadomo kiedy będziemy mieli powszechną energię z
    fuzji, ale nic nie wskazuje na to żeby to były trzy dekady. Jest to
    pieśn dalekiej przyszłości i wcale nie jest pewne, że elektryki w takiej
    formie jak je znamy jeszcze (albo już;) będą istnieć w powszechnym użyciu.

    --
    Shrek

  • 160. Data: 2020-08-04 19:50:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2020-08-04 o 15:10, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup
    -jadrowa-elektrownia-atomowa-tokamak-ITER-czysta-ene
    rgia,32423

    > Tokamaki sie robi od lat bodajze 60-tych, wiec jak slysze ze sa
    > potrzebne pieniadze na jeszcze jeden, wiekszy i lepszy, i ktory juz na

    Też słyszałem, ale jest podobno dość istotny postęp, więc jest szansa :)
    W ostateczności jeszcze jest hel-3 na księżycu, na który już se ostrzą
    zęby niektórzy,
    ale to daleka perspektywa bo reaktora to nawet na papierze chyba na
    niego nie mają.

    > pewno bedzie dzialal, ale za 25 lat ... to tak sobie mysle, ze
    > odpowiedzialni ludzie juz dawno beda na zasluzonych emeryturach :-)
    No nie, coraz większe zapotrzebowanie na energię napędza jej ceny co
    przekłada się na poszukiwanie tańszych źródeł. Więc pewnie i na te ITR-y
    idzie odpowiednia kasa.

    > Jest to moze jakis pomysl, ale przeladowanie wszystkich bagazy tez jest
    > uciazliwe ...
    To prawda, ale nie wszyscy jadą na odpoczynek z górą walizek, poza tym
    pociągi nie wygina podobnie jak samoloty czy spalinowe auta, zawsze
    jakiś margines zostanie.

    > Ale ropa sie skonczy, i to raczej szybko.
    Ile razy i od jak dawna juz to słyszałeś?
    Bo ja od dawna i końca nie ma, paradoksalnie mamy więcej odkrytej w
    złożach ropy niż np 30 lat temu.

    > Jak sie skonczy, a bedzie tania energia, to sie nie bedziesz pytal czy
    > to sie oplaca :-)
    Nie skończy tylko mocno ograniczy wydobycie, co podniesie cenę do
    absurdalnych wartości i zostanie zastąpiona czym innym, poza pewnymi
    wyjątkami np: lekarstwa, jakieś tworzywa itp.

    --
    Janusz