-
141. Data: 2020-08-04 15:49:08
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 04.08.2020 o 15:29, nadir pisze:
> W dniu 04.08.2020 o 12:11, Janusz pisze:
>
>> No nie, straty nie porówywalne,
>
> Porównywalne. Przeciętna sprawność od hałdy węgla do wyjścia na wale
> silnika elektrycznego to 40-50%.
Chciałbyś 44-46 procent to max co może wyciągnąć elektrownia. Do tego
przesył 90%, ładowarka>acu pewnie coś koło 80% - po coś te akumulatory
mają chłodzenie, falownik>silnik max 90%. 30% to max maxów. Inna sprawa,
że spalinki mają realnie gdzieś koło 20% więc już jest lepiej, a jeszcze
coś na rekuperacji odzyskasz.
--
Shrek
-
142. Data: 2020-08-04 15:55:18
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Tue, 4 Aug 2020 15:10:54 +0200, J.F. napisał(a):
> Tokamaki sie robi od lat bodajze 60-tych, wiec jak slysze ze sa
> potrzebne pieniadze na jeszcze jeden, wiekszy i lepszy, i ktory juz na
> pewno bedzie dzialal, ale za 25 lat ... to tak sobie mysle, ze
> odpowiedzialni ludzie juz dawno beda na zasluzonych emeryturach :-)
Półprawdy są gorsze od faszyzmu. Owszem, robi się tokamaki. Owszem, za
każdym razem stawiane cele cząstkowe są osiągane. Owszem, trwa to długo
ale po raz pierwszy mamy urządzenie z dodatnim bilansem, którego budowa
by była niemożliwa bez etapów poprzedzających.
No ale kto by się spodziewał od JF-a sensownej wypowiedzi.
--
Jacek
I hate haters.
-
143. Data: 2020-08-04 15:58:44
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Tue, 4 Aug 2020 15:49:08 +0200, Shrek napisał(a):
>> Porównywalne. Przeciętna sprawność od hałdy węgla do wyjścia na wale
>> silnika elektrycznego to 40-50%.
>
> Chciałbyś 44-46 procent to max co może wyciągnąć elektrownia. Do tego
> przesył 90%, ładowarka>acu pewnie coś koło 80% - po coś te akumulatory
> mają chłodzenie, falownik>silnik max 90%. 30% to max maxów. Inna sprawa,
> że spalinki mają realnie gdzieś koło 20% więc już jest lepiej, a jeszcze
> coś na rekuperacji odzyskasz.
Jak zwykle, spoza drzew nie widzicie lasu. Niechby nawet sprawność
całego ciągu technologicznego trakcji elektrycznej była dużo mniejsza
niż spalinowej, to i tak *musimy* odejść od spalania węgla.
--
Jacek
I hate haters.
-
144. Data: 2020-08-04 16:28:28
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 04.08.2020 o 15:58, Jacek Maciejewski pisze:
> Jak zwykle, spoza drzew nie widzicie lasu. Niechby nawet sprawność
> całego ciągu technologicznego trakcji elektrycznej była dużo mniejsza
> niż spalinowej, to i tak *musimy* odejść od spalania węgla.
Kto musimy? My ludzkość czy my Polacy?
-
145. Data: 2020-08-04 16:31:59
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 04.08.2020 o 15:55, Jacek Maciejewski pisze:
> Półprawdy są gorsze od faszyzmu. Owszem, robi się tokamaki. Owszem, za
> każdym razem stawiane cele cząstkowe są osiągane. Owszem, trwa to długo
> ale po raz pierwszy mamy urządzenie z dodatnim bilansem, którego budowa
> by była niemożliwa bez etapów poprzedzających.
A mamy? I ile tego nadmiaru energii jest?
--
Shrek
-
146. Data: 2020-08-04 16:36:52
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 04.08.2020 o 15:58, Jacek Maciejewski pisze:
> Jak zwykle, spoza drzew nie widzicie lasu. Niechby nawet sprawność
> całego ciągu technologicznego trakcji elektrycznej była dużo mniejsza
> niż spalinowej, to i tak *musimy* odejść od spalania węgla.
Ale to zupełnie inny temat. N dzien dzisiejszy jest jak jest i większa
sprawność elektryków (oraz ich ewentualna "ekologiczność") nie jest
wcale oczywista. Była już kiedyś dyskusja na temat CO2 generowanego
przez trakcję spalinową i elektryczną. Okazało się (podawałem źródła) że
tramwaje są tylko trochę lepsze od autobusów, le ratuje jes tylko
wielokrotnie niższy wspólczynnik tarcia obręcz-szyna od kapeć-asfalt
(około 10 krotnie mniejszy OIDP). A to było bez liczenia masy akku (co
prawda tramwaje są cięższe, więc może wyjdzie na jedno, choć z drugiej
strony mogłyby być lżejsze, ale jak widać się nie opłacało).
--
Shrek
-
147. Data: 2020-08-04 16:43:25
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 04-08-2020 o 16:28, nadir pisze:
> W dniu 04.08.2020 o 15:58, Jacek Maciejewski pisze:
>
>> Jak zwykle, spoza drzew nie widzicie lasu. Niechby nawet sprawność
>> całego ciągu technologicznego trakcji elektrycznej była dużo mniejsza
>> niż spalinowej, to i tak *musimy* odejść od spalania węgla.
>
> Kto musimy? My ludzkość czy my Polacy?
Wszyscy.
-
148. Data: 2020-08-04 16:47:14
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f29715d$0$515$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 04.08.2020 o 15:55, Jacek Maciejewski pisze:
>> Półprawdy są gorsze od faszyzmu. Owszem, robi się tokamaki. Owszem,
>> za
>> każdym razem stawiane cele cząstkowe są osiągane. Owszem, trwa to
>> długo
>> ale po raz pierwszy mamy urządzenie z dodatnim bilansem, którego
>> budowa
>> by była niemożliwa bez etapów poprzedzających.
>A mamy? I ile tego nadmiaru energii jest?
Jacek chyba pisze o tym:
https://kopalniawiedzy.pl/National-Ignition-Facility
-fuzja-jadrowa-ITER,19721
Czyli nie tokamak, a fuzja laserowa. Niech sobie bedzie i laserowa,
byleby dzialala.
Moze nawet lepsza, bo w wersji mikro ... da sie wsadzic w samochod ?
Na razie pewnie nie, bo te 192 lasery to jakas wielka hala.
Tez zreszta pomysl stary.
Ale ... nie napisali, czy mowa o energii swiatla czy zasilania
laserow.
Bo lasery dosc kiepska sprawnosc maja.
No i ... wsadzamy prad, a wychodzi cieplo. Cieplo na prad sie zamienia
z niska sprawnoscia :-(
Wiec jak to bylo z tymi polprawdami ?
J.
-
149. Data: 2020-08-04 16:59:40
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 04.08.2020 o 16:47, J.F. pisze:
> Wiec jak to bylo z tymi polprawdami ?
Dlatego pytam, bo jakby zrobili pierwszą fuzję co ma rzeczywiście
dodatni bilans energetyczny w sensie "komercyjnym" to raczej byśmy
wiedzieli.
--
Shrek
-
150. Data: 2020-08-04 17:16:16
Temat: Re: Postęp w bateriach.
Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Dnia Tue, 4 Aug 2020 16:59:40 +0200, Shrek napisał(a):
> W dniu 04.08.2020 o 16:47, J.F. pisze:
>
>> Wiec jak to bylo z tymi polprawdami ?
>
> Dlatego pytam, bo jakby zrobili pierwszą fuzję co ma rzeczywiście
> dodatni bilans energetyczny w sensie "komercyjnym" to raczej byśmy
> wiedzieli.
Ludzie, co wy czytacie?
https://kopalniawiedzy.pl/reaktor-termojadrowy-fuzja
-jadrowa-elektrownia-atomowa-tokamak-ITER-czysta-ene
rgia,32423
I czy ja użyłem słów "w sensie komercyjnym"? Shrek, nie konfabuluj i nie
plącz. Bilans ma być dodatni a jak wybudują, to się okaże precyzyjnie na
ile dodatni. Jak jesteś ciekaw przewidywań, to poszperaj w informacjach
oficjalnych ITER. Do komercyjnego zastosowania to jeszcze ze dwa etapy.
--
Jacek
I hate haters.