  • 71. Data: 2012-01-17 10:51:25
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-16 23:18, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > To czy blokowac czy nie, zależy od wielu czynników... bez abs'u wybór
    > należy do mnie. Chce, to zablokuke koła. Niechcę ,to pozwolę się im
    > kręcić - wyczucie granicy uślizgu jest możliwe, a gdy się już jest
    > wprawnym to hamuje się bardzo skutecznie.

    Nie wnikam w Twoje umiejętności, może takie posiadasz choć uważam, to za
    zupełnie nie możliwe.

    Ty masz do dyspozycji jeden pedał hamulca który kontroluje wszystkie 4
    koła równocześnie. ABS kontroluje każde koło niezależnie. Do tego
    wyczuwa poślizg natychmiast, Ty nie masz na to najmniejszych szans.
    Dodatkowo ABS może hamować nawet jednym kołem jeżeli ma przyczepność a
    pozostałe 3 odpuszczać. Co w efekcie daje jakieś tam hamowanie. Ty
    odpuszczasz wszystko więc nie hamujesz albo doprowadzasz do uślizgu więc
    nie hamujesz. Twoja efektywność jest dużo gorsza niż współczesnego ABS'u.

    Pozdrawiam,
    A.

  • 72. Data: 2012-01-17 10:55:17
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-16 23:31, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Ja jedynie twierdzę, że nie można ufać zbytnio abs'owi a mieć świadomość
    > innych możliwości "ratowania" się...

    A ja twierdzę, że piszesz rzeczy strasznie szkodliwe, bo ktoś to może
    przeczytać i wziąć na poważnie.

    W sytuacji awaryjnej ktoś kto nie ma specjalnych i wytrenowanych
    umiejętności, lepiej niech nie kombinuje co zrobił by pms'owy kubica,
    tylko ciśnie hebel do końca i ewentualnie próbuje kierować jeżeli ma
    sterowność. Bo nie ma lepszego i prostszego rozwiązania.

    A.

  • 73. Data: 2012-01-17 10:56:33
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-16 19:00, Bydlę pisze:

    > Czyli wciąż nie rozumiesz i nie ogarniasz.
    > Kul.

    Gdybyś nie skupiał się tylko na jednym znaku tylko na całej wypowiedzi
    to może byś zrozumiał. Z drugiej strony gdybyś rozumiał, to nie czepiał
    byś się kwestii nieistotnych.

    A.

  • 74. Data: 2012-01-17 11:00:04
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-16 17:44, BartekK pisze:

    > lepiej jest "przetrzeć" się bokiem, poruszając się już po łuku, niż
    > walnąć z pełnym impetem na wprost, w dodatku ze skręconymi kołami. Koła
    > jako felgi/opony może i więcej ucierpią, ale za to cała reszta mniej.
    > Chodzi o to, by energia kinetyczna pojazdu nie wytraciła się w prostym
    > uderzeniu, a jedynie odbiła. Spróbuj walnąć kantem dłoni o biurko "na
    > wprost" oraz pod kątem powiedzmy 45', co bardziej boli?

    Skoro jest tak ślisko i prędkość tak duża, że walnięcie przodem będzie z
    pełnym impetem, to skąd założenie, że bokiem tylko się przetrzesz? Bo
    aby móc poruszać się łukiem to musisz złapać całkiem niezłą przyczepność
    i to jeszcze w kierunku w którym złapać ją ciężej. Dość ciekawe.

    A.

  • 75. Data: 2012-01-17 11:02:22
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Glupia sprawa ... ale tak.
    >
    > No moze nie calkiem, tym niemniej przy odpowiednio malej predkosci dziala
    > rewelacyjnie.

    tylko, ze przy tej samej odpowiednio małej prędkości fizyka pozwoli na
    normalne zatrzymanie samochodu, bądz zmiane kierunku.
    Jeśli nie pozowli, to i ręczny nie pomoże, bo co jak co, ale wprowadzenie
    samochodu w poślizg w takiej sytuacji napewno nie poprawi sytuacji, a może
    ją tylko pogorszyc, bo czy lepiej hamować na granicy przyczepności, czy w
    całkowitym poślizgu?

    Ewentualnie wyjaśnij mi jakie prawa fizyki spowodują, ze samochód w poślizgu
    zachamuje/zmieni kierunek lepiej niż taki, który będzie poruszał sie na
    granicy poślizgu.

    Wszelkie 'wyciąganie' samochodu dodając gazu tak samo zadziała jak ręczny -
    czyli jeśli zadziała, tzn że inna metoda też zadziała, a skoro tak to po co
    ryzykować i tracić czas na jakieś dziwne manewry zamiast poświęcić go na
    próbe odzyskania przyczepności i po prostu zahamowanie bądz zmiane kierunku?

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

    Używane, czyste, sprawne i dobre plastikowe kosze na śmieci - 120L - 40zł

  • 76. Data: 2012-01-17 11:03:19
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-17 08:30, Piotr Klimek pisze:
    > Dnia (Mon, 16 Jan 2012 20:08:08 +0100) ktos podajacy sie za Kuba (aka cita)
    > wyklawiaturowal co nastepuje:

    > Z mojego niewielkiego doswiadczenia wynika, ze pomaga. Wzorow Ci nie
    > podam.

    Skoro hamowanie boczne jest bardziej efektywne od wzdłużnego to po
    cholerę robią te wszystkie systemy stabilizacji toru jazdy. Przecież
    wystarczy obrócić samochód o 90stopni i utrzymać w tej pozycji i tyle
    żyć uratowanych.

    A.

  • 77. Data: 2012-01-17 11:03:34
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Jeśli zmieni kierunek ślizgania to może już nie będzie musiał być w
    > poślizgu aby uniknąć kolizji.
    a jakie to dziwne i nadzwyczajne siły zmienią wektor ślizgania sie
    samochodu, który JEST już w poślizgu?

    Najpierw trzeba ratować sie odzyskując przyczepność, a nie powiększająć
    poślizg.

  • 78. Data: 2012-01-17 11:05:45
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-17 00:48, J.F. pisze:

    > Glupia sprawa ... ale tak.
    >
    > No moze nie calkiem, tym niemniej przy odpowiednio malej predkosci dziala
    > rewelacyjnie.

    Przy odpowiednio malej pewnie tak, choć zaręczam, że hamowanie wzdłużne
    przy odpowiednio małej prędkości zachowa się również dobrze o ile nie
    lepiej. Pomijam zupełnie kwestię, że przy hamowaniu bokiem, nie mamy
    żadnego systemu pomagającego. Więc zdani jesteśmy tylko i wyłącznie na
    przypadek. Ale skoro to działa rewelacyjnie...

    A.

  • 79. Data: 2012-01-17 11:08:49
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Z mojego niewielkiego doswiadczenia wynika, ze pomaga. Wzorow Ci nie
    > podam.

    a ja Ci powiem, ze z mojego prawie 20 letniego doświadczenia w wielu
    zabawach w ślizganie sie oraz sytuacjach awarynych na drodze wynika, ze
    jeśli kiedykolwiek pomógł Ci ręczny w uniknięciu zderzenia, to zaręczam Ci,
    ze każdy inny sposob też by pomógł, a próba odzyskania przyczepności
    zwiększając nacisk na odpowiednią oś dałaby zdecydowanie lepszy efekt.
    Jeśli to nie pomoże, to ręczny też nie.

    Twoje doświadczenie wynika z, krótko mówiąc, złudzenia i gdybyania co by
    było gdyby.

    Jeśli samochód jest już w poślizgu to hamulec ręczny w dużym przybliżeniu
    nie zmieni wektora działających na samochód sił, do momentu kiedy nie
    odzyskasz przyczepności, a jesli go odzyskasz, to jest tylko dowód na to, ze
    inne metody, mniej ryzykowne dałyby lepszy i bardziej kontrolowany efekt.

    Pomyśl - skoro nie potrafiłeś zapanować nad początkiem jakiegoś poślizgu
    przednich kół bo nie starczyło Ci umiejętności, to dlaczego sądzisz, ze
    jestes w stanie kontrolować dodatkowy poślizg kół tylnych i nagle opanujesz
    (czyt. będziesz świadomie kontrolował) ślizganie sie 4 kół?

  • 80. Data: 2012-01-17 11:42:28
    Od: "news-gazeta" <n...@g...pl>

> [...]
    > odzyskasz przyczepności, a jesli go odzyskasz, to jest tylko dowód na to,
    > ze inne metody, mniej ryzykowne dałyby lepszy i bardziej kontrolowany

    Mylisz się bardzo.
    To własnie hamulec ręczny (na tylne koła) w dużym stopniu powoduje
    odzyskanie przyczepności na przednich kołach.

    Pozdrawiam - Darek.