eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPoslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola. › Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
  • Data: 2012-01-16 14:07:55
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-01-16 11:41, Piotr Klimek pisze:
    > Niestety w przypadku C5 nie mozna pomoc sobie recznym a operowanie gazem
    > konczy sie zmiana biegow. Czy zatem pozostaje wcisnac hamulec, skrecic
    > lekko kierownice i przy akompaniamencie trr-trr-trr ze strony ABSu zblizac
    > sie do kraweznika?
    Zmianą biegów się dużo nie przejmuj, niech sobie zmienia jak chce, te
    współczesne automaty nie są ani tak szybkie by przełączać się zaraz, ani
    tak głupie by lecieć do najwyższego biegu przy braku przyczepności.
    A nawet jak sobie poleci - to żadna różnica, napędza cię moment
    obrotowy, a nie biegi, a moment w automacie jest ładnie wygładzony przez
    sprzęgło hydrokinetyczne.
    Mi się wydaje (z praktycznych zdarzeń, również FWD, ale nie automat,
    zresztą w manualu też niezbyt jest czas szukać biegu jak się nagle
    jedzie na wprost), że trzeba by:

    - próbować odzyskać przyczepność, choćby kosztem wyprostowania kół
    choćby na chwilę, a potem płynnie skręcać do momentu tracenia
    przyczepności. W najgorszym wypadku zamiast wyrżnąć na wprost w
    krawężnik - otrzesz się o niego bokiem, ale już skręcając, więc straty
    mniejsze, bo główna energia nie w tym kierunku.

    - próbować odzyskać przyczepność operując tym gazem, ale nie puszczając
    go całkiem - przy małych prędkościach (i bez włączonego trybu sport,
    jeśli jest) automat nie będzie miał "lock" na sprzęgle, więc uślizg
    sprzęgła będzie ładnie pochłaniał różnicę między obrotami silnika i kół,
    pod warunkiem że nie przesadzisz z gazem w jedną lub drugą stronę.
    Chodzi o to, by koła ci się nadal kręciły z podobną prędkością co
    podłoże pod nim - wtedy złapiesz pczyczepność łatwiej, niż kopiąc w
    miejscu, lub sunąc zablokowanymi.

    - jak już całkiem widać że nie ma szans, że przesadziliśmy o 50km/h, to
    zamiast próbować jednak zrobić manerw, którego zrobić się nie da- to
    kierownica w przeciwną stronę ;) Celować tak, by wskoczyć między
    auta/drzewa, prostopadle do krawężnika/murka a nie rogiem, w zaspę albo
    inne auto, a nie w słup, żeby po skarpie zjechać na wprost, a nie wpaść
    na nią bokiem i się przewrócić itp - tak by zminimalizować straty,
    szukając czegoś o największej powierzchni, najbardziej prostopadłej do
    nas, i najlepiej rozpraszającej energię. Rozwalimy komuś zderzak -
    trudno, postawimy mu flaszkę a naprawa pójdzie z ubezpieczenia, a zawsze
    2 plastikowe zderzaki do wymiany to lepsze niż jedno auto do kasacji.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173