  • Data: 2011-12-18 16:54:01
    Temat: Re: Porównanie różnych języków
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 18/12/2011 16:22, Maciej Sobczak wrote:

    > Zaraz, zaraz. Pisałeś na początku, że dokumentacji ma nie być. Teraz
    > piszesz, że ma być?

    Jeśli wynotowanie sobie czegoś podczas rozmowy na kartce papieru to już
    "dokumentacja" to się nie zrozumieliśmy. Oczywiście w ramach powiedzmy
    XP jak najbardziej notuje się rzeczy na kartkach papieru.

    > Czyli rozumiem, że w Agile chodzi o to:
    >
    > - Drogi kliencie, po co będziemy marnować N miesięcy na pisanie
    > dokumentacji. Zrezygnujmy z niej w imię oszczędności i przyśpieszenia
    > projektu.
    > - OK! Oszczędności i przyśpieszenie to jest to, co lubimy najbardziej!
    > - Fajnie. Kupiliśmy zapas kawy i cisteczek na N miesięcy. Zapraszamy
    > do naszego biura, spędzimy ten czas na pisaniu notatek. Jak tych
    > notatek będzie bardzo dużo, to zepniemy do segregatora.

    Nie, nie ma żadnych N miesięcy na pisanie notetek i nie ma wpinania
    notatek do segregatora. Notatki służą do tego, żeby pomiędzy rozmową z
    OSCR-em a zakodowaniem uzyskanej informacji rozmawiający nie zapomniał.
    Ten czas, to bardzo rzadko więcej niż dzień, nigdy więcej niż 3-4 dni.

    > Sorki, ale na czym polega postęp? Na wciskaniu ludziom kitu, czy na
    > tym, że słowo "notatki" albo "user stories" jest bardziej cool, niż
    > "dokumentacja"?
    > (fakt, że krótsze słowa prędzej się zmieszczą w Twitterze - może o to
    > chodzi?)

    Jeszcze raz - nie masz takiego etapu, że przez ileś tygodni czy miesięcy
    piszesz dokumentację (jakkolwiek nazwaną). User stories zaproponowane
    przez OSCR-ów są priorytetyzowane na początku każdej iteracji i według
    ich ważności i szacowanego czasu wykonania wybierany jest zestaw do
    wykonania w czasie następnej iteracji (np. tygodnia). Wszystkie user
    stories, które nie są zaplanowane na kolejną iterację, mogą do następnej
    iteracji zostać wykreślone albo zmienione. Z kolei w ciągu tego tygodnia
    mogą zostać stworzone nowe stories, które dla klienta będą ważniejsze
    niż te, które są już w backlogu. Co tydzień kolejna iteracja planowana
    jest na zasadzie: wybiera się stories, które są najważniejsze do
    zrobienia; programiści szacują, ile zajmie zrobienie każdej story, po
    czym product owner w porozumieniu z ewentualnymi OSCR-ami decyduje co
    będzie robione w kolejnej iteracji. W ramach kompletowania danej story
    oczywiście może powstawać dokumentacja końcowa, w której jest napisane,
    że program ma daną funkcjonlaność i jak ona działa.

    > I przede wszystkim - w jakiż to sposób zapewnimy, że notatki będą
    > zgodne z rzeczywistością, że się nie rozjadą i że i tak dalej - tutaj
    > wstaw *wszystkie* zarzuty, które miałeś do dokumentacji a nagle
    > problemu cudownie nie ma przy notatkach?
    > Czary mary?

    Przede wszystkim czas - czas życia notatki mierzony jest raczej w
    godzinach, od momentu zrobienia do momentu zapisania odpowiedniej treści
    w postaci testów i (potencjalnie jeszcze nie działającego) kodu. Potem
    już nikogo nie obchodzi, że się rozjedzie, bo będzie w koszu na śmieci.