    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Porażenie
    Date: Mon, 25 Sep 2023 15:53:37 +0200

    On Sun, 24 Sep 2023 20:58:52 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie wiem, nie miałem do czynienia, nie znam się.

    On musi miec dosc duze napiecie, zeby sie przebic przez ubranie, przez
    powietrze.
    Ale nie ma duzej mocy, w koncu to z bateryjki zasilane.

    > Wiem jak jest
    > z pastuchem elektrycznym. Nie powoduje porażenia prądem, jak dość
    > powszechnie się uważa. Generuje gasnące oscylacje o dobranej
    > częstotliwości. Zbyt dużej, by prąd wniknął wgłąb organizmu
    > i wywoływał ogólne porażenie. Ale nie tak wielkiej, jak w
    > transformatorze Tesli, którego iskry tylko głaszczą po rękach,
    > mimo ogromnego napięcia. Wnika na tyle, by pobudzić receptory
    > czuciowe w skórze.

    Nie wiem czy dobrze zgadujesz.
    Jakis tam falownik musi miec, bo wysokie napięcie z baterii samo nie
    powstanie.
    W sumie mozna by wyprostować i w drut wpuscic - rizercza by trzeba
    zapuscic jak to kopie, a nie bardzo mam ochotę :-)

    Wiec wygenerowali impuls, pozwolili mu sie wydzwonić, a powtarzanie
    rzadkie, żeby baterie oszczędzac.
    Częstotliwosc dzwonienia ... zależna chyba od pojemnosci ogrodzenia.
    Dodali własny wiekszy kondensator, czy wyszło ile wyszło?
    Podnoszenie częstotliwosci mogło by chyba byc trudne z takim drutem.
    Wyszło jak wyszło, przypadkiem dobrze?

    Ech, jeszcze mi sie jedna rzec przypomina - mlodym dzieckiem będąc u
    dziadka, podłączamy z kuzynem pastucha, dotykamy kontrolnie drutu ..
    no nie działa. Bateria dobrze podłączona, w jezyk szczypie, lampka sie
    pali, a nie kopie.
    Juz nie pamietam, czy sam wpadłem, czy w trakcie eksperymentow cos
    kopnęło i zastanowiło ... ale obaj w trampkach bylismy.
    Przez gume nie kopie.
    Ciekawe jak to u krów i koni działa - kopyta chyba troche izolują ...
    a pojemnosciowe sprzężenie - trampki ciensze :-)

    J.