  • 1. Data: 2009-05-11 09:59:43
    Temat: Pomiary fotogrametryczne
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

    Witram!
    Obmyśliłem i testuję fotogrametryczne metody pomiaru zjawisk szybkozmiennych
    (odkształcenia elementów maszyn w ruchu; np. łopat wirnika śmigłowca,
    wielkości ugiecia szyn pod przejeżdżającym pociągiem itp). Może podsuniecie
    mi ciekawe tematy dalszych prac badawczych? Nie ukrywam, że oprócz ciekawych
    tematów do badań szukam też komercyjnych możliwości zastosowania
    technologii. Dokładność pomiarów zależy od wielkości obiektu, ale możliwe
    jest osiągnięcie dokładności submilimetrowych. (ostatnio wyznaczyłem
    niedokładność centrowania koła rowerowego = 0.8 mm)
    Pozdrawiam i zapraszam do przemyśleń.
    Wit

  • 2. Data: 2009-05-11 10:33:26
    Temat: Re: Pomiary fotogrametryczne
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Wit(old) pisze:

> [...]
    > wielkości obiektu, ale możliwe jest osiągnięcie dokładności
    > submilimetrowych. (ostatnio wyznaczyłem niedokładność centrowania koła

    W warunkach warsztatowych czy rzeczywistych ? 0.8 mm to typowa wartość
    dla kół centrowanych fabrycznie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2009-05-11 10:59:47
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@0...pl> napisał w wiadomości

    > W warunkach warsztatowych czy rzeczywistych ? 0.8 mm to typowa wartość dla
    > kół centrowanych fabrycznie.

    Hehe to mój rower, koła nie były prostowane - więc można przyjąć
    centrowanie fabryczne, choć rower był użytkowany i można było się spodziewać
    wykrzywień. Nie znam sie na rowerach ale skoro 0.8 to norma fabryczna to
    wniosek jest taki że koło się nie skrzywiło, a metoda jest skuteczna.
    Wit

  • 4. Data: 2009-05-11 11:20:22
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Wit(old) pisze:

> [...]
    > spodziewać wykrzywień. Nie znam sie na rowerach ale skoro 0.8 to norma
    > fabryczna to wniosek jest taki że koło się nie skrzywiło, a metoda jest

    W tym przypadku da się zejść poniżej 0.1 mm, tylko nikomu to
    niepotrzebne, bo niechlujstwo technologiczne producentów obręczy jest
    większe. W warunkach warsztatowych pomiar czymś innym, bardziej
    czytelnym i mniej męczącym niż czujnik zegarowy byłby niegłupim
    rozwiązaniem ( może nie w masówce ).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2009-05-11 11:37:41
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

> [...]
    > warunkach warsztatowych pomiar czymś innym, bardziej czytelnym i mniej
    > męczącym niż czujnik zegarowy byłby niegłupim rozwiązaniem ( może nie w

    Podejrzewam, ze centrując koła potrzebny jest wielokrotny pomiar z szybkim
    wynikiem, a tego niestety moja metoda nie oferuje. Przykład koła podałem dla
    przykładu ;). Czuje, że metodę możnaby stosować w różnych przypadkach i
    dziedzinach, jednak często jest to niepotrzebne. Szukam zastosowania w
    dziedzinach gdzie np. dokładne wyznaczenie odkształceń, mimośrodów itp.
    pozwoli na oszczędności z tytułu koniecznosci wymiany np. łożysk. W metodzie
    niezbędne jest pozyskanie danych (filmów/zdjęć) i opracowanie tego - mały
    obiekt (wielkosci kola rowerowego) to nakład pracy ok.3 godz.
    Wit

  • 6. Data: 2009-05-13 00:24:08
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 11 May 2009 11:59:43 +0200, Wit(old) <w...@p...onet.pl> wrote:
    > Witram!
    > Obmyśliłem i testuję fotogrametryczne metody pomiaru zjawisk szybkozmiennych
    [..]
    > Pozdrawiam i zapraszam do przemyśleń.

    Temat bardzo fascynujący i wydaje się, że bardzo praktyczny. Przez
    dłuższy czas próbowałem walczyć z tematem (ale w bardziej statycznym,
    geodezyjnym kontekście). Problemem okazało się sformułowanie
    matematyczne, które we wszystkich materiałach do których dotarłem
    zatrzymywało się na etapie stereokomparatora a ja potrzebowałem
    bardziej ,,komputerowy'' opis. Po dłuższych zmaganiach, przy próbie
    samodzielnego zestawienia równań poddałem się.

    Zapewne ktoś już takie rzeczy zrobił, tylko nie umiałem do tego
    dotrzeć. Byłbym wdzięczny za ewentualne podpowiedzi.

    Pozdrawiam

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 7. Data: 2009-05-13 05:45:13
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    bujnos@smutec pisze:

    > warsztatowo i powszechnie się stosuje rozkręcenie koła (tzn zakręcenie nim)
    > i zbliżenie z boku kredy lub mazaka - ściąga sie wtedy szprychy na długości
    > wyrysowanej linii i można wycentrować dokładniej niż do 0,8mm :)

    Ja tam nie wiem czym _powszechnie_ się posługuje, sam posługuję się
    zwyczajnymi czujnikami zegarowymi, ale rozdzielczość 0.01 to zbytek łaski.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2009-05-13 09:00:56
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "AMX" <r...@b...cy> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Zapewne ktoś już takie rzeczy zrobił, tylko nie umiałem do tego
    > dotrzeć. Byłbym wdzięczny za ewentualne podpowiedzi.

    Nie wyważaj drzwi otwartych ;) - AEROSYS
    Wit

  • 9. Data: 2009-05-13 09:59:12
    Od: "bujnos@smutec" <b...@s...pl>

  • 10. Data: 2009-05-13 10:43:43
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Wed, 13 May 2009 11:00:56 +0200, Wit(old)
    <w...@p...onet.pl> wrote:
    [..]

    > Nie wyważaj drzwi otwartych ;) - AEROSYS

    To, że takie systemy są dostępne to wiem. Ja chciałem wiedzieć _jak_
    oni to liczą.

    Na marginesie do aerotriangulacji akurat jest w miarę spójny model
    komputerowy. Natomiast ja chciałem mieć 3D a nie 2D i tu się zaczęły
    schody.

    Pozdrawiam

    AMX

    --