  • 31. Data: 2004-01-26 17:40:05
    Temat: Re: Polpak peering POL-34
    Od: f...@i...pl

    On Sun, 25 Jan 2004, Krzysztof Halasa wrote:
    > Ja bym to widzial inaczej: tranzyt - za pieniadze (domyslam sie, ze
    > konkurencyjne), peering - na zasadach wzajemnosci (jakich, to juz
    > inna sprawa). Nie ma wtedy tez sensu dzielic na edu i komercje, ani
    > nie ma pola dla przekretow.

    Ale TPSA "peeringowi mowi nie". :)

    Wojtek

  • 32. Data: 2004-01-26 17:40:51
    Od: f...@i...pl

    On Mon, 26 Jan 2004, Marcin Kuczera wrote:
    > dokladnie,
    > była też dyskusja o cenie za 1Mbit w polpaku którą zaproponowali pozmanowi,
    > cena ta jest 2 razy chora, po pierwsze wiadomo, a po drugie - przecież taki
    > man nie kupuje (potencjalnie) od nich tranzytu a tylko peering ! Dlaczego
    > peering ma być kosztować tyle samo (albo i więcej) niż pełne łącze !?

    poniewaz TPSA nie uznaje peeringow i sprzedaje tylko full.

    Wojtek

  • 33. Data: 2004-01-26 23:43:15
    Od: Karol 'Carlos' Cieśla <k...@b...spamu.poczta.onet.pl>

    Użytkownik kazdy.moze cos.napisac napisał:
    > No wlasnie - przeciez WP czy inny portal nie pcha ruchu do Polpaku przez
    > TASK, tylko przez lacze bezposrednie, za ktore placi (duzo). Nie chodzi o
    > istnienie styku z POL-34, lecz o mozliwosc nieistnienia (i nieplacenia) za
    > styk z Polpakiem. Ktoz chcialby placic duzo bezposrednio, jesli moglby dostac
    > tanio/darmo posrednio - przez POL-34.

    Caly bol TPSA jest taki, ze lacza POL34 sa tansze niz TPNETu. To sie
    nazywa nieuczciwe zwalczanie konkurencji.

    > ironia mi nie wyszla widac... argument o niesymetrycznosci ruchu POL-Polpak
    > pada czesto w dyskusjach, w kontekscie takim, ze ten, kto ma zasoby (czyli
    > POL) nie powienien placic temu, co zasobow nie ma, a tylko endjuzerow
    > (Polpak), tylko w zasadzie powinno byc odwrotnie.

    Zgadza sie.

    > Jak sama nazwa swiadczy, student ciagnacy w akademiku to normalna komercja,
    > poniewaz wyznacznikiem akademickosci jest uczelnia, a nie student. W
    > akademiku nie ma (chyba) ani darmowych telefonow, ani darmowych pokojow, ani
    > darmowych gazet w kiosku, ani darmowych kanapek w bufecie.

    Darmowego internetu tez nie ma - placi za to student lub MENiS.

    > Inspiracja do podjecia tego tematu byla sytuacja komercyjnych klientow MANow
    > czy POL-34 cierpiacych z powodu zdychania bramek do Polpaku. Trafila sie
    > kolejna ciekawa chwila w historii polskiego Internetu, to siedze i patrze, co
    > z tego wyjdzie i kto ten spor wygra.

    Znam tworcow POL34 i to zdolni i przedsiebiorczy ludzie. Oni znajda
    wyjscie z sytuacji. W tym czasie troche klientow im ubedzie, ale na
    pewno nie na rzecz TPSA - bo kto rozsadny, ten ucieka od molocha i lacza
    POL34 zmienil na inna konkurencje TPSA.
    Ja sam myslalem o wykupieniu Neostrady - ale po tym co ekipa pana
    Kulczyka pokazala bede musial rozejrzec sie wsrod innych operatorow.

    --
    Pozdr - Karol Cieśla

    moja strona - ciągle w budowie ;-)
    http://www.transport.poznan.prv.pl

    Członek KMPS w Poznaniu
    http://www.mpk.poznan.pl/kmps

  • 34. Data: 2004-01-26 23:47:30
    Od: f...@i...pl

    On Tue, 27 Jan 2004, Karol 'Carlos' Cieśla wrote:
> [...]
    > Ja sam myslalem o wykupieniu Neostrady - ale po tym co ekipa pana
    > Kulczyka pokazala bede musial rozejrzec sie wsrod innych operatorow.

    Zapraszam zatem do ICP :)

    Wojtek

  • 35. Data: 2004-01-26 23:52:21
    Od: Karol 'Carlos' Cieśla <k...@b...spamu.poczta.onet.pl>

    Użytkownik Krzysztof Krych napisał:
    > Opisane bylo wszystko na przykladzie TPSA (polpak) <> inny ISP, a jak to
    > wyglada np. odnosnie peeringu z dajmy na to POZMAN <> ICPNET (nie wiem
    > czy cos takiego istnieje, teoretyczny przyklad).

    Nie wiem jak to jest teraz, ale jeszcze rok temu ICPNET dzierzawil lacze
    od POZMANu.

  • 36. Data: 2004-01-27 00:09:50
    Od: Karol 'Carlos' Cieśla <k...@b...spamu.poczta.onet.pl>

    Użytkownik f...@i...pl napisał:
    > Zapraszam zatem do ICP :)

    W Przezmierowie? Pozostana mi chyba tylko radiowki...

  • 37. Data: 2004-01-27 00:33:07
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Karol 'Carlos' Cieśla <k...@b...spamu.poczta.onet.pl> wrote:
    > Caly bol TPSA jest taki, ze lacza POL34 sa tansze niz TPNETu. To sie
    > nazywa nieuczciwe zwalczanie konkurencji.

    EDU nie jest konkurencją. Nie wiem, z jakich powodów TPSA nie pozwala
    na zrobienie większej darmowej bramki POL34-TPSA, ale jeśli POL34 tą
    bramką wypuszczało swoich komercyjnych klientów, to wcale się TPSA nie
    dziwię (choć raczej bym wyciął tych komercyjnych klientów, chyba że były
    przypadki puszczania komercji w AS-ie POL34/EDU).

    Ścisły rozdział EDU i KOM jest absolutnie konieczny, zwłaszcza
    w zakresie korzystania przez KOM z darmowej infrastruktury
    (w tym umów z innymi operatorami).

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 38. Data: 2004-01-27 17:00:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> writes:

    > Przecież komercyjni klienci POL34 to też by wtedy był peering.

    Dla POL34, peering z TPSA. Dla TPSA, to nawet bylby "tranzyt" przez
    POL34 :-)

    Ale oczywiscie peering.

    > Czyli
    > by się okazało po trzech dniach, że wszyscy się przenieśli do POL34
    > z hostingiem swoich komercyjnych sajtów, bo darmowy peering. :)

    I slusznie. Jesli im peering wystarcza.

    Tyle ze normalnie to nie potrzebowaliby nigdzie przechodzic, przeciez
    lepszy bylby dla nich darmowy peering z TPSA (?).

    A jesli ktos chcialby zrobic naprawde duza siec z peeringiem do
    wszystkich ASow, to tez mialby im wszystkim za to placic? Bez przesady.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 39. Data: 2004-01-27 17:01:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    f...@i...pl writes:

    > Ale TPSA "peeringowi mowi nie". :)

    I wszyscy sie strasznie tego boja. Jesli TPSA nie chce miec dobrej
    lacznosci z innymi, to ja bym nie plakal.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 40. Data: 2004-01-27 18:08:44
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 27 styczeń 2004 roku,
    kiedy to Krzysztof Halasa posłał(a) w świat wiadomość
    <m...@d...pm.waw.pl>

    > I wszyscy sie strasznie tego boja. Jesli TPSA nie chce miec dobrej
    > lacznosci z innymi, to ja bym nie plakal.

    Ty, to nie Allegro.
    Ci IMHO nie mogą sobie pozwolić na stratę pół miliona użytkowników
    Neostrady (tak, pół miliona - z jednego numeru telefonu z Neostradą
    korzysta cała rodzina plus ewentualnie naj bliży sąsiad za ścianą)?

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,