  • 21. Data: 2004-01-24 15:29:27
    Temat: Re: Polpak peering POL-34
    Od: RusH <r...@k...pulse.pdi.net>

    "kazdy.moze cos.napisac"
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote in
    news:buroik$pg3$1@inews.gazeta.pl:

    [ciap]

    ale w czym problem ? niech duze firmy hostingowe zbiora sie w kupe,
    wynajma jakas duza serverownie w niemczech czy w innym 'lepszym
    swiecie', wykupia te niby 4x tansze lacza tam na miescu i niech tepsa
    buli i poszerza lacza ktore zaczna zapychac ich luzerzy na styku z
    Telia. Wasi klienci nie moga dobic sie do zasobow TPsa ? - postawcie
    PROXY i po sprawie.

    Pozdrawiam.
    --
    RusH //
    http://kiti.pulse.pdi.net/qv30/

  • 22. Data: 2004-01-24 20:28:48
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@...ns.pl>

    Marcin Kuczera <m...@p...rybnik.pl> wrote:

    > acha, ale gdyby tak wszystki MANy zebrały się do kupy i wystąpiły jako grupa
    Myślisz o fuzji?

    > wielkoscią juz nie tak straszliwie odbiegająca od TPSA to powinna powstać
    > jedna wspólna bramka 1Gbit bezpłatna dla obu stron.
    Nie za bardzo rozumiem dlaczego to miałoby cokolwiek zmieniać?

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Olędzki
    e-mail address: ole(a-t)ans(d-o-t)pl

  • 23. Data: 2004-01-24 20:49:36
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Fri, 23 Jan 2004 23:42:05 +0100, "Marcin Kuczera"
    <m...@p...rybnik.pl> wrote:

    >acha, ale gdyby tak wszystki MANy zebrały się do kupy i wystąpiły jako grupa
    >wielkoscią juz nie tak straszliwie odbiegająca od TPSA to powinna powstać
    >jedna wspólna bramka 1Gbit bezpłatna dla obu stron.

    "Wszystkie MANy jako grupa" to właśnie jest POL-34.
    Tak, też uważam, że taka bramka powinna powstać. Szkoda tylko, że TPSA
    tak nie uważa :-> Może w związku z tym wystarczy już bicia piany na
    temat, jak to powinno być?
    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 24. Data: 2004-01-24 23:35:07
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl> wrote:
    > "Wszystkie MANy jako grupa" to właśnie jest POL-34.

    Jeszcze WARMAN.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 25. Data: 2004-01-24 23:41:17
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Wojciech Myszka <m...@n...eu.org> wrote:
    > A co by się stało gdy w żadnym miejscu w Polsce nie będzie
    > bezpośredniego połączenia sieci akademickich z Polpakiem?

    Nie byłoby łączności TPSA-edu, bo TPSA wycina(ła(by)) polskie IP
    przychodzące z zagranicy.

    > Jak to powinno wyglądać z punktu widzenia naszych "Narodowych
    > Interesów" (cokolwiek to znaczy i jeżeli coś takiego istnieje)?

    Ktokolwiek-pol34(edu) za darmo, ktokolwiek-pol34(kom) normalnie,
    (wszystko jedno, czy darmo, czy słono, to już ich sprawa), kary dla
    pol34 i ich klientów za puszczanie klientów komercyjnych (darmowymi)
    łączami i krosami edu.

  • 26. Data: 2004-01-25 22:54:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl> writes:

    > Nie byłoby łączności TPSA-edu, bo TPSA wycina(ła(by)) polskie IP
    > przychodzące z zagranicy.

    No to co. Komu bardziej zalezy na tym, by klienci TPSA mieli dostep
    do sieci akademickich? Bo odnosze wrazenie ze nie (klientom) TPSA.

    Jesli POL-34 _musi_ miec dobry link z Polpakiem (musi i juz), to nie
    dziwie sie, ze TPSA to wykorzystuje. Wykorzystuja, zdaje sie, wszystkie
    okolicznosci, ktore moga?

> [...]
    > (wszystko jedno, czy darmo, czy słono, to już ich sprawa), kary dla
    > pol34 i ich klientów za puszczanie klientów komercyjnych (darmowymi)

    Ja bym to widzial inaczej: tranzyt - za pieniadze (domyslam sie, ze
    konkurencyjne), peering - na zasadach wzajemnosci (jakich, to juz
    inna sprawa). Nie ma wtedy tez sensu dzielic na edu i komercje, ani
    nie ma pola dla przekretow.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 27. Data: 2004-01-25 23:28:00
    Od: Krzysztof Krych <s...@b...eu.org>

    Witam,
    jako "end user" TPSA (TPNET?) oraz "wlasciciel" ASK (amatorksiej sieci
    komputerowej) z duzym zainteresowaniem przygladam sie Panstwa dyskucji.
    Oczywiste jest to, ze ktos za lacze musi placic. Ze nikt nie chce w
    swoim szkielecie cudzego ruchu, a jesli juz on musi byc to niech placi
    (niekoniecznie chodzi o pieniazki, ale np. peeringiem jako takim).

    Opisane bylo wszystko na przykladzie TPSA (polpak) <> inny ISP, a jak to
    wyglada np. odnosnie peeringu z dajmy na to POZMAN <> ICPNET (nie wiem
    czy cos takiego istnieje, teoretyczny przyklad).

    --
    Krzysztof Krych
    ASK BleeNet (http://bleenet.eu.org)

  • 28. Data: 2004-01-26 00:16:39
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

> [...]
    > konkurencyjne), peering - na zasadach wzajemnosci (jakich, to juz
    > inna sprawa). Nie ma wtedy tez sensu dzielic na edu i komercje, ani

    dokladnie,
    była też dyskusja o cenie za 1Mbit w polpaku którą zaproponowali pozmanowi,
    cena ta jest 2 razy chora, po pierwsze wiadomo, a po drugie - przecież taki
    man nie kupuje (potencjalnie) od nich tranzytu a tylko peering ! Dlaczego
    peering ma być kosztować tyle samo (albo i więcej) niż pełne łącze !?

    Marcin

  • 29. Data: 2004-01-26 00:32:16
    Od: Goblin <g...@p...pl>

> [...]
    > man nie kupuje (potencjalnie) od nich tranzytu a tylko peering ! Dlaczego
    > peering ma być kosztować tyle samo (albo i więcej) niż pełne łącze !?

    tak po prawdzie to i w dziedzinie internetu TP jest operatorem
    dominujacym... nie wiem do konca jak wyglada w tej chwili sprawa ustay
    "Prawo Telekomunikacyjne" bo chyba sie robi, ale moze sie myle... jesli
    tak to moze powinno sie w niej znalezc cos na temat zasad peeringu z
    operatorem dominujacym, jesli nie to moze jakas nowelizacja w tym
    kierunku... tak czy siak ktos pewnie musial by takie zasady opracowac i
    wcisnac komus kto moze cos w tym naszym sejmie zaproponowac, ja takich
    kontaktow nie mam, ale ktos z was chyba powinien? :)

    --
    - Radoslaw 'Goblin' Pieczonka
    - g...@p...pl

  • 30. Data: 2004-01-26 00:58:53
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:
    > No to co. Komu bardziej zalezy na tym, by klienci TPSA mieli dostep
    > do sieci akademickich? Bo odnosze wrazenie ze nie (klientom) TPSA.

    No to nic.

    A zależy oczywiście tym wszystkim bidokom, którzy by chcieli, żeby
    z ich edukacyjnej oferty mogło skorzystać jak najwięcej osób. :)

> [...]
    > konkurencyjne), peering - na zasadach wzajemnosci (jakich, to juz
    > inna sprawa). Nie ma wtedy tez sensu dzielic na edu i komercje, ani

    Przecież komercyjni klienci POL34 to też by wtedy był peering. Czyli
    by się okazało po trzech dniach, że wszyscy się przenieśli do POL34
    z hostingiem swoich komercyjnych sajtów, bo darmowy peering. :)
    Z edu nie ma takiego niebezpieczeństwa, bo i rzadko który edu-klient
    POL34 (czy innego MAN-u) ma swoją bramkę do TPSA.

    A co do tranzytu, to kompletnie inna sprawa i o tym nie rozmawiamy.