  • 1. Data: 2011-05-11 22:21:37
    Temat: Pojemność cieplna to220
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    Witam!

    Robię w spice symulację przepływu ciepła z tranzystora do otoczenia przez
    radiator, ale nie mogę nigdzie znaleźć jaka jest pojemność cieplna obudowy
    typu to-220. Zapewne w porównaniu do pojemności cieplnej radiatora będzie
    to niewiele, ale muszę to zrobić dokładnie i rozpatrzenie przypadku
    chłodzenia bez radiatora też by mi się przydało.
    I tak przy okazji może od razu ktoś wie jaka jest pojemność cieplna samej
    struktury półprzewodnikowej? To już z ciekawości pytam, bo w symulacji
    pomijam.

    --
    Nic na siłę, weź większy młotek!
    Pozdrawiam, Jakub Rakus

  • 2. Data: 2011-05-12 00:39:57
    Temat: Re: Pojemność cieplna to220
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-12 00:21, Szczur pisze:
> [...]
    > to niewiele, ale muszę to zrobić dokładnie i rozpatrzenie przypadku
    > chłodzenia bez radiatora też by mi się przydało.

    Ciepło właściwe miedzi i masa podłoża. Masę możesz oszacować z rozmiarów
    podłoża i gęstości miedzi. Podobnie możesz oszacować pojemność cieplną
    masy zalewowej.

    > I tak przy okazji może od razu ktoś wie jaka jest pojemność cieplna samej
    > struktury półprzewodnikowej? To już z ciekawości pytam, bo w symulacji
    > pomijam.

    Może ciekawość skłoni cię do policzenia.

    MD

  • 3. Data: 2011-05-12 10:02:46
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    W dniu czwartek 12 maj 2011 02:39, użytkownik Mario napisał:

    > Ciepło właściwe miedzi i masa podłoża. Masę możesz oszacować z rozmiarów
    > podłoża i gęstości miedzi. Podobnie możesz oszacować pojemność cieplną
    > masy zalewowej.

    A z czego jest zrobiona ta masa zalewowa? Bo nie mam pojęcia jakie może
    mieć ciepło właściwe.

    > Może ciekawość skłoni cię do policzenia.

    Ciekawe skąd mam wziąć rozmiary struktury półprzewodnikowej.

  • 4. Data: 2011-05-12 10:49:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szczur" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Robię w spice symulację przepływu ciepła z tranzystora do
    > otoczenia przez

    Tylko symulacje ?
    Doswiadczenie mi podpowiada - zawsze przykrec radiator. Chocby
    maly - ale dzieki nawet malej blaszce dluzej zyja :-)

> [...]
    > cieplna samej
    > struktury półprzewodnikowej? To już z ciekawości pytam, bo w

    a ile tam krzemu jest - gora 5x5x0.3 mm :-)
    przy czym ..to nie tak prosto - cieplo caly czas przeplywa, nie ma
    tak ze nagrzeje sie struktura, a tylna blaszka jeszcze nie zaczela.
    Z drugiej strony - nawet w tym krzemie grzeja sie pewne obszary, a
    nie caly ..

    J.

  • 5. Data: 2011-05-12 10:59:30
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-12 12:02, Szczur pisze:

    > A z czego jest zrobiona ta masa zalewowa? Bo nie mam pojęcia jakie może
    > mieć ciepło właściwe.

    Też nie bardzo wiem ale przyjąłbym, że skoro to tworzywo sztuczne to
    będzie miało ciepło właściwe ze 4 razy większe niż miedź czyli około
    1400J/(kg*K). Gęstość też bym wziął przeciętną jak żywice czy PVC. Tylko
    musiałbyś przyjąć że pojemność cieplna masy zalewowej jest dołączona do
    struktury przez pewną wypadkową rezystancję cieplną - dość dużą w
    porównaniu do rezystancji cieplnej połączenia z miedzianym podłożem.
    Może wypowie się Dariusz Ładziak jako aktywny zawodowo technolog bo ja
    tak tylko strzelam.

    > Ciekawe skąd mam wziąć rozmiary struktury półprzewodnikowej.

    Z internetu. Widzę tu niesamodzielność taką jak u mojego syna w wieku
    gimnazjalnym. Jak coś nie podane na tacy to ciężko samemu wyszukać i
    przeliczyć.
    Znajdziesz na wiki grubości wafli krzemowych a rozmiary struktury
    mógłbyś oszacować na zdjęciach znalezionych w Google/Grafika. Zarówno
    grubości jaki rozmiary struktury bywają różne więc możesz dostać różne
    wyniki.

    MD

  • 6. Data: 2011-05-12 11:24:01
    Od: Szczur <s...@o...pl>

    W dniu czwartek 12 maj 2011 12:49, użytkownik J.F. napisał:

    > Tylko symulacje ?
    > Doswiadczenie mi podpowiada - zawsze przykrec radiator. Chocby
    > maly - ale dzieki nawet malej blaszce dluzej zyja :-)

    Od symulacji zaczynam, rzeczywisty tranzystor i radiator mam, ale muszę
    mieć to "udowodnione naukowo".

> [...]
    > tak ze nagrzeje sie struktura, a tylna blaszka jeszcze nie zaczela.
    > Z drugiej strony - nawet w tym krzemie grzeja sie pewne obszary, a

    To wiem, ale tak zgrubnie chciałbym znać wartość. Te wymiary co podałeś to
    raczej dla diod i tyrystorów we wkręcanych obudowach, a dla takich akurat
    mam w książkach większość parametrów cieplnych ;) Tu chodzi o mały
    tranzystor, który ma Pcmac=70W.

  • 7. Data: 2011-05-12 11:39:53
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-05-12 13:24, Szczur pisze:

> [...]
    > raczej dla diod i tyrystorów we wkręcanych obudowach, a dla takich akurat
    > mam w książkach większość parametrów cieplnych ;) Tu chodzi o mały

    No top masz tu mały 30W 2SD880:

    http://pontoppidan.info/lars/index.php?proj=repairst
    ories&page=4

    Wychodzi około 2*2mm.

    MD

  • 8. Data: 2011-05-14 21:03:43
    Od: wkwj <w...@g...pl>

    A nie prościej zmierzyć ? Rozgrzać TO220 do znanej temperatury (nawet w
    piekarniku), chlup to do wody (woda najlepiej w termosie) o znanej masie
    i temperaturze początkowej i mierzyc temperaturę końcową wody. Proste
    obliczenia i wychodzi. Błąd pomiaru przy względnie starannym wykonaniu
    nawet domowym sposobem oceniam tak na oko na ok. 10%.

  • 9. Data: 2011-05-15 11:45:21
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Sat, 14 May 2011 23:03:43 +0200, wkwj <w...@g...pl> wrote:
> [...]
    > obliczenia i wychodzi. Błąd pomiaru przy względnie starannym wykonaniu
    > nawet domowym sposobem oceniam tak na oko na ok. 10%.

    Dla zmniejszenia błędu wziąłbym nie jeden element, a parędziesiąt,
    tak żeby masa "żelastwa" była tego samego rzędu wielkości co masa
    wody. Różnica temperatur wody przed i po włożeniu będzie wtedy
    większa.

  • 10. Data: 2011-05-15 11:50:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 14 May 2011 23:03:43 +0200, wkwj wrote:
> [...]
    >obliczenia i wychodzi. Błąd pomiaru przy względnie starannym wykonaniu
    >nawet domowym sposobem oceniam tak na oko na ok. 10%.

    Myslisz ze suwmiarka pomyli sie bardziej ?

    J.