  • 1. Data: 2013-01-26 11:35:59
    Temat: Podtrzymanie akumulatora w samochodzie strażackim zimą
    Od: raqs <r...@i...pl>

    Witajcie,

    Postawiono mnie przed takim oto problemem: W samochodzie OSP (diesel
    star 266), z racji specyfiki, używanym sporadycznie, występują cięgłe
    problemy z akumulatorem, zwłaszcza zimą. Auto stoi w nieogrzewanym
    garażu, jak wspomniałem, sporadycznie jest odpalane, co zaskutkowało
    tym, że po wystąpieniu niewielkich mrozów nie można go już odpalić.
    Wiem, że trzymanie aku na prostowniku nie jest dobrym pomysłem,
    poszukuję więc lepszego rozwiązania.
    Znalazłem w sieci taką stronkę:
    http://bc107.republika.pl/html/akumulator.html
    w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A może możecie
    polecić coś z własnego doświadczenia?
    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

    Raqs

  • 2. Data: 2013-01-26 12:28:13
    Od: Kabelek <k...@g...de>

    Witam,
    > Znalazłem w sieci taką stronkę:
    > http://bc107.republika.pl/html/akumulator.html
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu.
    Podtrzymanie akumulatora wersją 1 i 3 to chyba dla samobójców.
    Wystarczy przerwa na linii N zasilania z sieci i nasz 230V na karoserii
    auta, o czym autor projektu nie poinformował. Zauważ że te zasilacze są bez
    separacji od sieci. Zastosuj jakiś zasilacz/prostownik buforowy i będzie OK

    Kabelek

  • 3. Data: 2013-01-26 12:55:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 11:35:59 +0100, raqs napisał(a):
> [...]
    > garażu, jak wspomniałem, sporadycznie jest odpalane, co zaskutkowało
    > tym, że po wystąpieniu niewielkich mrozów nie można go już odpalić.

    Nie wiem jak go tam czesto ladujecie, ale byc moze aku juz jest do wymiany.

> [...]
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    > szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie?

    Na zasilaczu owszem, ale nie takim.
    Stablizowany, rzedu 13.5V, niewielkiej mocy. Tylko taki, zeby bez zasilania
    z sieci dym z niego nie polecial.

    Kiedys bywalo cos takiego:
    http://allegro.pl/ladowarka-podreczna-biker-s-best-6
    -12v-2-8ah-i2941366808.html
    ale to za drogie i ma za male krokodylki. Kiedys byly lepsze.

    moze takie
    http://allegro.pl/cyfrowy-impulsowy-prostownik-ladow
    arka-do-12v-hit-i2954293318.html
    http://allegro.pl/prostownik-akumulator-zelowy-gel-i
    -agm-6-12v-i2966550547.html

    oprocz tego ze to "prostownik" (kiepski - ma tylko 3.8A, wiekszy akumulator
    dlugo sie laduje), to ma tez tryb podtrzymania po naladowaniu.

    Mozna przerobic zasilacz AT/X, aby dawal troche wiecej niz 12V,

    A moze po prostu dyzury lub zegar doladowujacy 15 minut dziennie..

    J.

  • 4. Data: 2013-01-26 13:21:58
    Od: Kabelek <k...@g...de>

    Był 26 01 2013 gdy o godz. 12:55 J.F. dorwał(a) się do klawiatury i
    napisał(a):

> [...]
    >
    > oprocz tego ze to "prostownik" (kiepski - ma tylko 3.8A, wiekszy akumulator
    > dlugo sie laduje), to ma tez tryb podtrzymania po naladowaniu.

    Do podtrzymania powinien wystarczyć tylko nie w wersji 12V, bo o to kolega
    pytał, a ładować może i wolniej. Jak Raqs pisał wóz jest odpalany
    sporadycznie.

    > Mozna przerobic zasilacz AT/X, aby dawal troche wiecej niz 12V,
    >
    > A moze po prostu dyzury lub zegar doladowujacy 15 minut dziennie..
    >
    > J.

    Zauważ kolego, że to jest wóz strażacki, a tam jest instalacja 24V, więc te
    ładowarki bez przeróbki się nie nadają. Trzeba szukać coś takiego, ale na
    24V

    Kabelek

  • 5. Data: 2013-01-26 14:04:42
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    raqs pisze tak:

    > Czy ktoś z szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A
    > może możecie polecić coś z własnego doświadczenia?

    Ładujemy przez gniazdo zapalniczki, kabel radiotelefonu lub pociągnięty
    osobny kabel. Zasilacze są zamontowane na stałe, jeźdzą w samochodzie,
    żeby nikogo nie kusiło wsadzić pazury i pożyczać do prywatnego.

    Transformator 250 VA z UNRRY. Napięcie na luzie jest ustawione na 14v
    przez odwijanie drutu. Mostek 50A na śrubkę za dyszkę. Bezpiecznik jest
    samochodowy, w oprawie na kablu za 6zł.

    Nalważniejsza jest solidność wykonania żeby nie wywołać pożaru
    samochodu.

    --
    Piter

  • 6. Data: 2013-01-26 14:31:04
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-26 13:21, Kabelek pisze:
    > Zauważ kolego, że to jest wóz strażacki, a tam jest instalacja 24V, więc te
    > ładowarki bez przeróbki się nie nadają. Trzeba szukać coś takiego, ale na
    > 24V
    Tam nie ma akumulatora 24V, tylko 2 akumulatory 12V w szereg. Potraktuj
    je jako oddzielne i ładuj każdy osobną tanią ładowarką, i wyjdzie
    prościej i taniej niż szukać ładowarki na 24v

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2013-01-26 14:56:05
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 26 stycznia 2013 11:35:59 UTC+1 użytkownik raqs napisał:
> [...]
    >
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    >
    > szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A może możecie

    Stosuję coś takiego. Akumulator ze 120 Ah. Z drugiego piętra puszczony najtańszy
    przedłużacz z marketu, przewód na metry był droższy. Z jednej strony zakończony
    krokodylkami z drugiej połączony z ładowarką do wiertarki. Ladowarka w domu
    oczywiście. Zrobione tak że ladowarka nie da więcej niż 14,5v. Działa. Podłączam raz
    na tydzień na dwie trzy godziny. Wy możecie codziennie na godzinę takim zegarkiem za
    11 złotych to robić.

  • 8. Data: 2013-01-26 15:26:33
    Od: Kabelek <k...@g...de>

    > Tam nie ma akumulatora 24V, tylko 2 akumulatory 12V w szereg. Potraktuj
    > je jako oddzielne i ładuj każdy osobną tanią ładowarką, i wyjdzie
    > prościej i taniej niż szukać ładowarki na 24v
    Zgadza się, są dwa 12V. Tylko wymaga to dojścia bezpośrednio do
    akumulatorów. A w wozie strażackim nie ma na to czasu, żeby przed wyjazdem
    jeszcze bawić się w odłączanie prostowników, zamykanie pokrywy akumulatorów
    itp. Wóz musi być gotowy do natychmiastowego wyjazdu. Nie wiem jak w
    Starze, ale np. w nowych mercedesach ciężarowych jest już fabryczne
    zewnętrzne przyłącze bezpośrednio do akumulatorów na 24V.
    Zaraz powiesz, że można na stałe zabudować dwie takie ładowarki i po
    kłopocie. Owszem można, tylko kto potem będzie odpowiadał, jak ta tania
    chinszczyzna bez atestu zacznie się palić.

    Kabelek

  • 9. Data: 2013-01-26 16:02:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Jan 2013 13:21:58 +0100, Kabelek napisał(a):
> [...]
    > ładowarki bez przeróbki się nie nadają. Trzeba szukać coś takiego, ale na

    No, akurat tam jest na trafie wyjsciowym 2*12V. Tylko zamiast dwoch diod
    trzeba mostek wsadzic :-) Plus inne drobne przerobki.

    Do notebookow sa tez zasilacze, raczej na 19-20V, ale moze ktorys sie uda
    podkrecic do 27 ..

    J.

  • 10. Data: 2013-01-26 19:03:34
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 26.01.2013 11:35, raqs pisze:
> [...]
    > w której autor poleca trzymać aku na małym zasilaczu. Czy ktoś z
    > szanownych forumowiczów stosował podobne rozwiązanie? A może możecie

    http://www.mixpower.pl/pl/p/MC-140-27%2C6-zasilacz-b
    uforowy-27%2C6V-5A/266

    Tanie i gotowe.

    Pozdrawiam,