    From: Arek <a...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Po co nam autostrady?
    Date: Wed, 09 May 2012 10:03:14 +0200

    W dniu 2012-05-08 17:59, J.F pisze:
> [...]
    i-winiet,nId,140238

    > Nie wiem z kiedy ten cytat, ale jeszcze pamietam ze w pewnym momencie
    > tylko gminne drogi mialy byc bezplatne.

    Jest data artykułu: 06.09.2002.

    > Tylko widzisz - jesli teraz teraz jest za jeden kurs, a on proponowal za
    > rok, to jest spora roznica w rachunku. I z czego by uzupelnili roznice ?

    Ale jaką różnicę? Winiety by szły na drogi, a dzisiejsza opłata to zysk
    prywatnej firmy. Który może być dowolny, patrz opłaty za słynny odcinek A4.

    > 180 rocznie za jazde po autostradach w owym czasie byloby akceptowalne,
    > tego rzedu placilo sie w Czechach czy Austrii, tylko byl drobny niuans -
    > tych autostrad jeszcze nie bylo :-)
    > On potrzebowal fundusze na ich budowe. W zwiazku z czym winietki musialy
    > byc obowiazkowe dla wszystkich, bo inaczej wielu by nie kupilo, bo po c,
    > jak sie do najblizszej autostrady ma 500 km :-)

    Coś za coś. Gdyby te winiety zostały wprowadzone i system by zadziałał,
    a w czechach i austrii zadziałał, to te drogi by się szybciej pojawiały
    niż teraz. W chwili obecnej może mielibyśmy całkiem fajną sieć dróg
    szybkiego ruchu po niskich cenach.

    Ale polak zawsze mądrzejszy, opozycja obaliła, i teraz nie mamy nadal
    dróg za to kosmicznie wysokie ceny.

    > A osobna sprawa - wtedy mielismy z 10 mln samochodow osobowych, wplywy z
    > obowiazkowych winietek to byloby 1.8 mld - ceny byly troche nizsze, ale
    > na wiele autostrad by to to nie starczylo. Tymczasem wplywy z akcyzy
    > paliwowej byly rzedu 15 mld, plus dodatkowe 3mld VAT od tej akcyzy, to
    > trzeba bylo lepiej gospodarowac tym co bylo, a nie domagac sie
    > dodatkowych srodkow.

    Nie zapominaj o ruchu tranzytowym. Sporo tego przejeżdża przez kraj i ta
    kasa też by zasiliła budżet który miał być w 100% przeznaczony na budowę
    dróg. A czechy są mniejszym krajem, a jednak tam system się sprawdził.
    Dróg szybkiego ruchu mają więcej.

    > Bo ja wiem - nie ruszylismy wtedy, ruszylismy troche pozniej, nie jest
    > az tak bardzo zle z naszymi drogami, nawet tych autostrad systematycznie
    > przybywa.

    Ruszyliśmy dużo później. I owszem jest źle a nawet tragicznie, bo te
    autostrady, które teraz budują nie są dla statystycznego kowalskiego,
    kogo będzie stać aby oprócz wysokiej ceny benzyny płacić za taki przejazd.

    A.