  • 1. Data: 2009-10-29 18:06:55
    Temat: Płyty Intela (np. DG41TY) - jaki prąd na 5VSB?
    Od: Piotr Gogolewski <d...@p...pl>

    Witam.

    Czy ktoś z grupowiczów ma doświadczenia w składaniu komputerów w oparciu
    o proste nowe Intelowskie płyty desktopowe, np. DG41TY?

    Chodzi mi o maks. prąd w stanie wyłączenia/czuwanie (5VSB), jaki według
    dostępnej na stronach producenta specyfikacji technicznej miałaby taka
    płyta pobierać. Jest podane 3,0 A, co jest dość sporą wartością, zwłaszcze
    że zasilacze, które byłyby w stanie taki prąd obsłużyć są (o ile dobrze
    zdążyłem się zorientować) dość drogie i niezbyt dobrze dostępne (to
    raczej segment zasilaczy "dla gracza" a nie "biurowych").

    Przejrzałem też specyfikacje DG41KR, DG41RQ - tyle samo, 3 A.
    Dla odmiany np. DG41MJ ma "tylko" apetyt na 2,5 A, DG45FC - 2,0 A, a
    DG43GT - 0,64 A (może to pomyłka? - parametry tej ostatniej płyty nie
    różnią się jakoś szczególnie od pozostałych wymienionych - ot, ciut inny
    chipset).

    Podobno pecetologia to nauka doświadczalna, stąd szukam kogoś, kto jest
    w tej materii ciut bogatszy w doświadczenia ode mnie; tym bardziej, iż
    mam małą ochotę ryzykować spalenie zasilacza/płyty (ale jeszcze mniejszą
    ochotę na topienie circa 300 pln w nowy zasilacz do niskobudżetowego
    komputera dla mamy :-)).

    Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki - może te dane ze specyfikacji są
    nieco z sufitu (tak jak ta wartość 0,64 A?)?

    --
    Piotr Gogolewski -{ Serwis "Docent OnLine" http://www.chemia.px.pl }-
    -{ klucz PGP & Geek Code: mail d...@p...net,pl -s"get pgp" }-

  • 2. Data: 2009-10-29 19:09:25
    Temat: Re: Płyty Intela (np. DG41TY) - jaki prąd na 5VSB?
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Piotr Gogolewski pisze:
> [...]
    > Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki - może te dane ze specyfikacji są
    > nieco z sufitu (tak jak ta wartość 0,64 A?)?
    Wszystko to wynika z tego, że porty USB są zasilane w standby. I
    zależnie od tego ile ich jest, i czy jest obsługiwane "uśpienie"
    urządzeń na usb (wtedy muszą pobierać mniej prądu), taki prąd z 5Vstb
    będzie mógł być pobrany. W najgorszym wypadku masz np 6portów USB po
    0.5A każdy (jeśli nie usypiają) i już masz 3A... Jeśli w trybie
    uśpienia/wyłączenia płyty urządzenia prawidłowo chodzą tylko w trybie
    low-power (100mA na urządzenie) to jest mniejszy pobór pradu... A jeśli
    płyta odcina zasilanie ubs w trybie wyłączonym - to może +5Vstby być w
    ogóle słabiutki.
    Ja bym się tym nie przejmował - zmierzył w stby ile tam jest, bez
    podłączania 10 klawiatur na usb na raz ;) i tyle. To w końcu tylko 1 pin
    z złącza atx, wystarczy podpiąć masę (choćby przez P4 złącze wpięte w
    płytę) i miernikiem za 9zł zmierzyć prąd na linii między wtyczką ATX
    24pin a płytą główną (na odpowiednim pinie oczywiście)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173