  • Data: 2014-03-23 18:15:13
    Temat: Re: Płock miejscówka
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > W miejscu publicznym nie bardzo. Poza tym w jaki sposób w momencie
    >
    > fotografowania dana osoba stwierdzi, czy ktoś kto wycelował obiektyw w
    >
    > jej stronę fotografuje tylko ją czy może jest częścią tłumu?

    miejsce nie ma ´znaczenia.
    prawo do ochrony dobr osobistych ma sie w kazdym miejscu - prywatnym i publicznym.
    osoby publiczne jakimi sa np politycy w trakcie wykonywania pracy mozna fotografowac
    do woli i zdjecia upubliczniac. Ale taka Doda nie jest osoba publiczna - jest osoba
    popularna - a to nie to samo.
    Sprzedawca w sklepie nie jest ososba publiczna.

    przyklad:
    siedzisz w ogrodku kawiarnianym z dziewczyna , nawijasz pieknie , bara , bara , gra
    wstepna sie zaczyna - nagle podchodzi gostek z obiektywem na odleglosc powiedzmy 1 m
    i robi zdjecia dziewczynie nie pytajac nikogo o zgode.
    masz prawo go oblac piwem - no nie doslownie , ale on mogl naruszyc jej prawo
    ochrony dobr osobistych - dobrem jest jej wlasny wizerunek.
    nawet nie musialby publikowac tych zdjec.
    Dziewczyna nie zyczy sobie byc w takiej sytuacji fotografowana.
    Koniec basta - ma do tego prawo.

    fotografujac w sklepie mozna naruszyc prawa sprzedawcy jesli wyraznie go
    sfotografujesz indywidualnie a on to zabronil - chocby za lada , mozesz takze
    naruszyc prawa autorskie , autora wystroju wnetrza w momencie publikacji zdjec.

    Sam fotografowanie pojedynczych przedmiotow , towarow , metek - czyli robienie zdjec
    jakby w charakterze notatki watpliwosci nie budzi - jest dozwolone.

    przyklady:

    robiac to zdjecia , panoramy 16-17 http://spherapan.vot.pl/nh/nh01.html pojawila
    sie ochrona i chceili mi zabronic robienie zdjec . nie mieli racji.
    w sumie nie zrobilem jednego ujecia , zreszta i tak nie takie wazne.

    robiac te panotrame w mysl prawa o wolnosci fotografi ulicznej w zasadzie zgody na
    publikacje nie potrzebowalem. Ale tutaj miala miejsce impreza jednodniowa - targ. na
    wszelki wypadek sciagnalem od organizatora z gminy zezwolenie na publikacje:
    http://spherapan.vot.pl/139/139.html

    poniewaz fotografuje osoby w tlumie , nie potrzebuje ich zgody na upublicznienie.

    tutaj w sklepie / atelier , w Horwacji - jest takie samo prawo jak w RP , dostalem
    zgode autorki na sfotografowanie i prezentacje.

    http://spherapan.vot.pl/ps02/ps02.html

    sklep z zakazem fotografowania widac tabliczke - tez mam zgode:
    http://spherapan.vot.pl/008.swf

    pracownia mistrza swiata w modelarstwie - mam zgode ( dwie panoramy) :
    http://spherapan.vot.pl/143/143.html

    nie wyobrazam sobie wejsc w takie miejsce i bez pardonu fotografowac , gdyz niby
    mozna .

    Generalnie dla mnie wazniejszym od suchego sformulowania prawnego jest zasada
    poszanowania woli wlasciciela. nawet jesli prawo mi pozwala , a wlasciciel nie zyczy
    sobie , to nie mam w tym przyjemnosci fotografowac wbrew jego woli.
    Real to nie swiat wirtualny , ze mozna kazdego dowoli zbluzgac i zignorowac czy tez
    zwyzywac od kretynow i trolli.