  • Data: 2012-01-18 18:47:29
    Temat: Re: Płaska antena
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:jf6nne$3t1$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > mam pytanie "radiowe". Czy istnieją działające rozwiązania płaskich
    > anten na zakres UHF (kilkaset MHz)? Interesuje mnie antena
    > do odbioru telewizji, zainstalowana na ścianie (albo w ścianie)
    > budynku. Dodatkowy problem: ściana nie jest prostopadła
    > do kierunku odbiornik-nadajnik. Ale nadajnik jest bezpośrednio
    > widoczny z miejsca, w którym mogłaby być antena.
    >
    > Widziałem różne projekty "printed antenna", ale głównie dla
    > krótszych
    > fal (do telefonów komórkowych).
    [...]

    W starym, dawnym radieckim miesięczniku RADIO, tak z okresu lat
    1982-83 był opis takiej anteny. Był to pojedynczy dipol otwarty (~70
    ohm!) wytrawiony, czy raczej wyfrezowany na jednostronnym laminacie.
    Parę lat później popełniłem podobną konstrukcję, luźno odnosząc się do
    sowieckiego "oryginału" ;-) Jako symetryzator zastosowałem POLKATowski
    300/75. Tak, wiem, antena nie była optymalnie dopasowana. I co z tego?
    Pracowała poprawnie.
    Szerokość dipola zmienna, od około 40 mm na zewnętrznych krawędziach
    paska laminatu do około 10 mm w miejscu przylutowania symetryzatora.
    Długość dipola to około lambda/4.
    W przypadku anteny dwuelementowej (dipol + reflektor) długość dipola
    spada do około lambda/47, zaś reflektor o długości lambda/4
    umieszczony jest w odległości lambda/25 od dipola.
    Źródło: "Anteny telewizyjne i radiowe", Janusz Pieniak, WKŁ 1997, ISBN
    83-206-1203-9.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski