  • 11. Data: 2010-08-16 07:27:50
    Temat: Re: Pioruny
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 16/08/2010 08:52, bans wrote:
    > Wybierz jedno najlepsze i je pokaż. W czasach fotografii cyfrowej sam
    > fakt złapania błyskawicy mało kogo nawilża.

    Nie zgadzam się z Twoją opinią. Może na to patrzysz tylko z
    artystycznego punktu widzenia - kadrowanie, kolory itp., ale są tacy,
    którzy po prostu chcą oglądać różne kształty błyskawic, czy to "ładne"
    (bardzo zakręcone, rozgałęzione, zasuplone), czy "proste" (w sensie
    niezbyt skomplikowane, niezbyt rozgałęzione itp.).

    A to nie prawda, że złapanie błyskawicy z aparatem cyfrowym to pestka.
    Łatwiej było aparatem analogowym - jeżeli się polowało na pioruny w
    nocy, to wystarczyło wybrać opcje B, wkręcić wężyk i czekać kilka minut.
    Potem jednym ruchem kciuka szybko przekręcić na nową klatkę i znowu na
    kilka minut otworzyć migawkę. Nie traciliśmy prawie żadnego czasu
    pomiędzy poszczególnymi zdjęciami.

    Natomiast nie każdy aparat cyfrowy ma opcje B, z reguły można robić
    ekspozycje do 15-20 sekund. Ale nawet jak jest możliwość dłuższej
    ekspozycji, to aparat zawsze po ekspozycji robi jeszcze ciemną klatkę o
    tej samej długości, a właśnie wtedy nas może ominąć ładna błyskawica -
    mamy do dyspozycji tylko połowę czasu trwania burzy. Byłaby możliwość
    robić ciągłą serię zdjęć po 1-2 s, ale nie każdy aparat posiada taką
    funkcję (zazwyczaj jest liczba zdjęć w serii ograniczona do jakiejś
    liczby) oraz aparat i tak po każdym zdjęciu znowu robi ciemną klatkę
    (więc i tak tracimy połowę czasu burzy).

    Aparat cyfrowy ma dwie zalety - 1) szybko widzimy wynik, szybko wywołuje
    się zdjęcia, 2) nieudane zdjęcia nas nic nie kosztują, można skasować.

    Dochodzi jeszcze zjawisko większego rozpowszechnienia techniki cyfrowej,
    więc więcej osób próbuje złapać piorun i więcej osób swoje zdjęcie
    publikuje, bo teraz każdy może publikować w Internecie, natomiast
    dawniej do dyspozycji były tylko drukowane czasopisma (lub fotki wśród
    niezbyt szerokiego kręgu swoich znajomych). Ale to rozpowszechnienie
    techniki cyfrowej nie znaczy, że teraz łatwiej sfotografować piorun.

    Ludek

  • 12. Data: 2010-08-16 09:39:09
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote:

    > Nie zgadzam się z Twoją opinią. Może na to patrzysz tylko z
    > artystycznego punktu widzenia
    [...]
    > Ale to rozpowszechnienie techniki cyfrowej nie znaczy, że teraz
    > łatwiej sfotografować piorun.

    Niezły wykład (!) w odpowiedzi na jedno zdanie! :)

    Ale 100% racji - nic dodać, nic ująć. :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 13. Data: 2010-08-16 10:39:07
    Od: "Rabbit McCroolick" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Natomiast nie każdy aparat cyfrowy ma opcje B,

    Akurat Pentax K-7, który "Paweł W." wykonał zdjęcia tę opcję ma.

  • 14. Data: 2010-08-16 12:50:58
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-08-16 09:27, Ludek Vasta pisze:
> [...]
    > ekspozycje do 15-20 sekund. Ale nawet jak jest możliwość dłuższej
    > ekspozycji, to aparat zawsze po ekspozycji robi jeszcze ciemną klatkę o

    Hmmmmm? Że niby czemu?

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 15. Data: 2010-08-16 13:24:32
    Od: "Piotr Sz." <p...@W...com>

    > Ale nawet jak jest możliwość dłuższej ekspozycji, to aparat zawsze po
    > ekspozycji robi jeszcze ciemną klatkę o tej samej długości,

    Wylacz opcje automatycznego odszumiania.

    --

    Serdecznie pozdrawiam
    Piotr Szkut

  • 16. Data: 2010-08-16 13:42:43
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2010-08-16 14:50, Mateusz Papiernik pisze:

    > Hmmmmm? Że niby czemu?

    Powiedzmy że nie "zawsze" a tylko wtedy, gdy nam zależy na lepszej jakości.
    BTW, jest aparat któremu nie da się wyłączyć darkframe'a?

  • 17. Data: 2010-08-16 15:03:18
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 16/08/2010 15:24, Piotr Sz. wrote:

    > Wylacz opcje automatycznego odszumiania.

    Mój Canon PowerShot A720 IS nie ma takiej opcji. Lub jej nie znalazłem.

    Ale skoro są aparaty z taką możliwością, to skoryguję swoje twierdzenie
    i zamiast "zawsze" piszę "z reguły", "często" lub "nierzadko".

    Ludek

  • 18. Data: 2010-08-17 07:50:50
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl>

    > Mój Canon PowerShot A720 IS nie ma takiej opcji. Lub jej nie znalazłem.

    Witaj,

    Po zainstalowaniu CHDK ma :) Uzywalem z tym aparatem i fajna zabawa
    generalnie. Wylaczenie ww opcji powoduje niebieskie rogi, etc. Nie
    zglebialem nigdy tematu ale faktycznie wylaczalne.

    Pozdraiwiam,

    Ptas

  • 19. Data: 2010-08-17 15:06:35
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    > Powiedzmy że nie "zawsze" a tylko wtedy, gdy nam zależy na lepszej jakości.

    No wlasnie tego "zawsze" sie uczepilem, a nie samego faktu.

    > BTW, jest aparat któremu nie da się wyłączyć darkframe'a?

    Prawde mowiac nie spotkalem sie, ale i nie szukalem nigdy takich.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 20. Data: 2010-08-17 15:59:30
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W większości dslr da się wyłączyć odejmowanie DF. W moim przypadku(K7)
    daje się tę opcję wyłączyć we wszystkich trybach za wyjątkiem
    B(niestety). Mam też opcję zdjęć z interwałem, ale nie ma to za bardzo
    sensu, bo ograniczone jest do 99 klatek. Sposób jaki opisałem jest dość
    prosty i współpracuje z każdą lustrzanką cyfrową, jeśli mamy do niej wężyk:
    - najpierw tryb M i manual focus
    - przestawiamy na tryb zdjęć seryjnych
    - wciskamy spust w wężyku i blokujemy
    i zdjęcia robią się same.

    P.S.
    Ktoś miał zarzuty odnośnie balansu bieli. Ustawiłem "słoneczko" i
    robiłem w JPG. Kolory zbliżone do tych widzianych gołym okiem. W każdym
    razie na moim monitorze.