-
Data: 2010-03-15 02:46:07
Temat: Re: Pił i zabił - pójdzie siedzieć (?)
Od: AL <a...@s...tam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Tomasz Pyra pisze:
> P_ablo pisze:
>> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w
>> wiadomości news:hnjdim$bho$1@atlantis.news.neostrada.pl...
>>> A skąd ten pomysł?
>>>
>>
>> Bo z powodu przeciazen narzady wewnetrzne pourywaja sie i popekaja
>> rozplaszczajac sie od srodka o zebra...
>
> Ale mówimy o zderzeniu dwóch samochodów.
>
> III zasada dynamiki Newtona mówi że siła działa taka sama w obie strony.
> Jeżeli samochody będą tej samej masy, to i przeciążenia będą takie same
> w obu samochodach, a pasażerowie w sztywniejszym mają większe szanse na
> uniknięcie zgniecenia.
>
> Jeżeli chodzi o uderzenie w nieodkształcającą się przeszkodę, typu
> betonowa ściana, to oczywiście przeciążenia w twardszym samochodzie będą
> wyższe, jednak prawdę mówiąc nie słyszałem o przypadku żeby ktoś zapięty
> w pasy, przy poprawnie działających poduszkach zginął w niezgniecionym
> samochodzie z powodu przeciążeń.
>
>> Oczywiscie to wszystko w skrajnym przypadku i dlatego robi sie strefy
>> zgniotu aby absorbowaly energie.
>
> Obecnie strefy zgniotu są nadal dużo bardziej miękkie niż możliwości
> przeżycia przeciążeń.
> Mój wniosek jest stąd, że często dochodzi do sytuacji kiedy straż
> pożarna wycina zakleszczone (często żywe) osoby z samochodu (czyli
> strefa zgniotu okazała się zbyt miękka), natomiast wypadki kiedy w
> niezbyt pogiętym samochodzie giną ludzie z powodu przeciążeń, to nadal
> raczej tylko jak nie było pasów.
>
otoz jestes w bledzie, drogi Watsonie
jak powiedzial P_ablo, nie chodzi o to, ze auto bedzie nie uszkodzone
oraz na zewnatrz Twoje cialo bedzie na pierwszy rzut oka w calosci - bo
to wcale nie znaczy, ze wewnatrz wszystkie Twoje organy nie beda latac
jak w worku (to jest przeciez glowny cel wprowadzania stref zgniotu).
Strefa zgniotu ma wyhamowac na jak najdluzszym odcinku efekt zderzenia
dwoch cial. Zobacz jak przykladowo testuje sie 'dzioby' aut F1 -
idealny przyklad na poparcie tej tezy - dziub ma sie zwinac w harmonijke
i wyhamowac bolid(na Discovery kiedys byl fajny program jak to testuja -
nie chodzi o gwaltowne wyhamowanie, ale jak najlagodniejsze)
Nie ma pojecia: zbyt miekka strefa zgniotu - no chyba, ze myslisz o
auatach typu maluch, gdy przy zderzeniu czolowym miazdzony jest rowniez
silnik.
A sztwnosc aut sportowych, o ktorych wspomniales w poprzednim poscie -
robi sie w zupelnie innym celu - lepszego prowadzenia samochodu - co
wcale nie znaczy, ze auta pozbawia sie jednoczesnie strwfy zgniotu.
> Przyczyna tego stanu rzeczy jest IMO taka, że są obowiązują gwiazdki
> ENCAP, które są przyznawane na podstawie bardzo wyśrubowanych parametrów
> crashtestu wykonywanego przy stosunkowo niewielkiej prędkości.
>
ale w ENCAP chodzi o cos innego - o szanse przezycia ludzi (wewnatrz i
na zewnatrz). Na drugim miejscu sa sprawy typu zakleszczenia drzwi, etc
> Czyli test premiuje samochody które przy testowych 64km/h zużyją całość
> strefy zgniotu minimalizując przeciążenie najlepiej do poziomu w którym
> ludzie w środku nie nabiją sobie nawet siniaków.
no i sam sobie odpowiedziales
gdyby auto bylo nieskonczenie sztywne i zderzyloby sie ze sztywna
sciana, to taki przypadek mozna by porownac z sytuacja gdyby osoby w
srodku zderzyly sie z ta sciana bezposrednio (w wielkim przyblizeniu, bo
cialo ludzkie jest do pewnego stopnia elastyczne - ale do pewnego
stopnia tylko).
Strefa zgniotu ma wyhamowac ten ruch (pochlonac energie) i dzieki temu
masz jakiekolwiek szanse przezyc taka sytuacje.
p.s.
Kiedys byl taki gosc - Łągiewka sie nazywal, ktory probowal
'zrewolucjonizowac' przemysl wprowadzajac swoj wynalazek 'zderzak
łągiewki'. Pokazywano rozne doswiadczenia z autami, windami, etc - nie
wnikam tu w podstawy tego wynalazku (kontrowersyjny sposob zamiany
energi ruchu postepowego na obrotowy - bo tu bylo duzo sporow fizykow) -
ale o sam osiagniety efekt.
--
pozdr
Adam (AL)
TG
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.10 07:36 DoQ
- 15.03.10 08:31 alicja1913
- 15.03.10 08:52 J_K_K
- 15.03.10 08:54 Tomasz Pyra
- 15.03.10 10:22 Jakub Witkowski
- 15.03.10 10:38 Jakub Witkowski
- 15.03.10 11:11 P_ablo
- 15.03.10 12:28 GB
- 15.03.10 14:55 J.F.
- 15.03.10 14:56 J.F.
- 15.03.10 14:57 J.F.
- 15.03.10 19:16 Tomasz Pyra
- 15.03.10 21:39 Alex81
- 15.03.10 23:32 Tomasz Pyra
- 15.03.10 23:48 Olek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
Najnowsze wątki
- 2025-01-06 Jeździ, skręca, hamuje
- 2025-01-06 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Gliwice => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-06 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-01-06 Zielona GĂłra => Konsultant WdroĹźeniowy Comarch XL/Optima (KsiÄgowoĹ
- 2025-01-06 Popr. 14. Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- 2025-01-06 Ostrów Wielkopolski => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-01-06 Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- 2025-01-06 Białystok => Full Stack .Net Engineer <=
- 2025-01-06 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-01-06 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-01-06 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-06 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-06 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2025-01-06 śnieg