  • 11. Data: 2010-02-15 14:00:21
    Temat: Re: Pierścienie pośrednie VS telekonwertery
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Michal Tyrala pisze:

    > On powieksza obraz rzucany na matryce, a nie wydluza ogniskowa.
    >
    > Jak na to tak spojrzysz, to sie stanie oczywiste.
    Przemysle to sobie.

    Powiększenie wcale nie jest tak oczywistą kategorią. Jest jakaś zbieżna
    wiązka, inna z 210mm, inna z 90mm, jeszcze inna jak nastawiony na
    blisko, inna jak nieskończoność (dodajmy jasność). Obiektyw/zespół nie
    jest pojedynczą 'szkolną' soczewką ustawiona w odległosci ogniskowej. Te
    na wpół markertingowe schematy obiektywów to ujawniają.

    Ty niemniej tylko u Tamrona (kultowy makro adaptall 90/2.5 i kilka
    innych) spotkałem się z oficjalnym zaleceniem telekonwertera do makro.

  • 12. Data: 2010-02-15 14:16:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Feb., 14:07, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

    > Tylko to. Pier cie to mechaniczne przesuni cie skali ostrzenia w obiektywie.
    > Zwyk e ostrzenie przesuwa obiektyw dok adnie tak samo jak pier cie po redni.

    > I nic wi cej.
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    pytajacemu powiem tylko zeby nie traktowal powaznie odpowiedzi tego
    typa.
    chyba , ze lubi czytac glupoty.

  • 13. Data: 2010-02-15 14:19:04
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    XX YY wrote:

    > pytajacemu powiem tylko zeby nie traktowal powaznie odpowiedzi tego
    > typa.
    > chyba , ze lubi czytac glupoty.

    No i jak tam, wymyśliłeś już ripostę w temacie o plamach na matrycy?

    Strasznie poszczekiwałeś, a potem nagle zamilkłeś.

  • 14. Data: 2010-02-15 14:34:10
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Feb., 14:40, Michal Tyrala <w...@b...com.pl> wrote:

    > On powieksza obraz rzucany na matryce, a nie wydluza ogniskowa.

    ????????????????????????????????

    > Jak na to tak spojrzysz, to sie stanie oczywiste.

    ??????????????????????????????????????
    ?????????????????????????????????????

  • 15. Data: 2010-02-15 16:09:37
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości

    > Coś mnie zaćmiło, nie było tematu :)
    > --
    > Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com

    I to 2x zaćmiło.
    Nie pierścień powoduje "spadek jasności" a zmiana skali odwzorowania.

  • 16. Data: 2010-02-15 17:20:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Feb., 14:21, XX YY <f...@g...com> wrote:

    > odpowiedz jest natychmiastowa
    >
    > w obydwu przypadkach nastapi spadek jasnosci
    > tzn ta przyslona napisana na obiektywie nie bedzie odpowiadac
    > rzeczywistej  z tym ze w pomiarze ttl nie musisz sie o to martwic ,
    > warunki expozycji zostana okreslone automatycznie
    >
    > ale :
    >
    > dla pierscienie nastepuje spadek jasnosci wynikajacy ze zwiekszonej
    > odleglosci ( kwadratycznie z jej wzrostem)
    >
    > dla conwertera nastapi spadek jasnosci wynikajacy z przedluzenia
    > ogniskowej oraz z dodatkowego "oporu swietlnego "
    > optyki conwertera. najczscie dodatkowo czynnik 1,4-do 2,0

    dodam jeszcze ze w obu wypadkach nastepuje spadek rozdzilczosci .
    teoretycznie przy dobrze dobranych converterach o dobrej jakosci
    optycznej nieco mniejszy.

  • 17. Data: 2010-02-15 19:38:26
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    >????????????????????????????????

    A nie powiększa? Powiem więcej - zwiększanie ogniskowej w zoomie to
    zwiększanie powiększenia wycinka obrazu na matrycy, a nie jakieś tam
    "przybliżanie" obiektu.

    --
    Lol

  • 18. Data: 2010-02-15 20:09:49
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Lol" <l...@l...pl> napisał

    > A nie powiększa? Powiem więcej - zwiększanie ogniskowej w zoomie to
    > zwiększanie powiększenia wycinka obrazu na matrycy, a nie jakieś tam
    > "przybliżanie" obiektu.

    Oczywiście że powiększa. I rozdzielczość ukladu obiektyw/telekonwerter spada
    w przypadku idealnego telekonwertera zgodnie z krotnoscią telekonwertera. W
    praktyce nieco bardziej - rzeczywisty telekonwerter jednak zawsze trochę
    odbiega od idealnego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 19. Data: 2010-02-15 22:30:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Feb 2010, kurdybanek wrote:

    > Tym samym spowoduje spadek jasności o 2EV.

    Oj tam, zależy *JAKI* telekonwerter.
    To że teleobiektywy "przednie" przystosowane do zakładanych na
    aparatach z matrycą 4/3" lub większej obiektywów f:2,8 i jaśniejszych
    "w przyrodzie" nie występują, nie przesądza o istnieniu telekonwerterów
    dających się wpiąć przed co ciemniejszy obiektyw ("typowego kita"
    nie wyłączając).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-02-16 10:22:07
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Marcin [3M] wrote:

    > Nie pierścień powoduje "spadek jasności" a zmiana skali odwzorowania.

    Pisałem o telekonwerterze.