  • 1. Data: 2010-02-15 12:51:21
    Temat: Pierścienie pośrednie VS telekonwertery
    Od: di_planet <d...@w...pl>

    Witam

    Czy ktoś może mi wytłumaczyć jaka jest dokładnie różnica między nimi?

    Powiedzmy, że do obiektywu 50/1.8 podepnę:
    1. Pierścień pośredni - spowoduje on tylko możliwość ustawienia ostrości
    z mniejszej odległości czy coś więcej?
    2. Telekonwerter - rozumiem, że tylko pomnoży ogniskową np. x2 i nic więcej.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-15 13:02:16
    Temat: Re: Pierścienie pośrednie VS telekonwertery
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    > 1. Pierścień pośredni - spowoduje on tylko możliwość ustawienia ostrości z
    > mniejszej odległości czy coś więcej?

    Przestanie ostrzyć od strony nieskończoności.

    > 2. Telekonwerter - rozumiem, że tylko pomnoży ogniskową np. x2 i nic
    > więcej.

    Tym samym spowoduje spadek jasności o 2EV. W zależności od korpusu i
    obiektywu może spowodować, że AF przestanie działać.

  • 3. Data: 2010-02-15 13:07:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    kurdybanek wrote:

    > Tym samym spowoduje spadek jasności o 2EV.

    A nie 1EV? Przecież ilość światła (średnica otworu) się nie zmienia, za to
    dwukrotnie rośnie ogniskowa.

    > W zależności od korpusu i
    > obiektywu może spowodować, że AF przestanie działać.

    Pierścień pośredni tak samo powoduje spadek jasności.

  • 4. Data: 2010-02-15 13:07:59
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    di_planet wrote:

> [...]
    >
    > Powiedzmy, że do obiektywu 50/1.8 podepnę:
    > 1. Pierścień pośredni - spowoduje on tylko możliwość ustawienia ostrości

    Tylko to. Pierścień to mechaniczne przesunięcie skali ostrzenia w obiektywie.
    Zwykłe ostrzenie przesuwa obiektyw dokładnie tak samo jak pierścień pośredni.

    > 2. Telekonwerter - rozumiem, że tylko pomnoży ogniskową np. x2 i nic
    > więcej.

    I nic więcej.

  • 5. Data: 2010-02-15 13:08:00
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    di_planet pisze:
> [...]
    >
    > Powiedzmy, że do obiektywu 50/1.8 podepnę:
    > 1. Pierścień pośredni - spowoduje on tylko możliwość ustawienia ostrości
    Dokładnie. To kawałek metalu (częsciej obecnie plastiku z krainy ryżu)
    bez szkła.

    > 2. Telekonwerter - rozumiem, że tylko pomnoży ogniskową np. x2 i nic
    > więcej.
    Teoretycznie tylko pomnoży.

    W praktyce, spotkałem w systemie Tamrona taki obiektyw makro, który
    osiąga sam w sobie skalę 1:2, wpięty przez firmowy telekonwerter osiąga
    skalę 1:1. W tym systemie telekonwerter jest podawany jako coś
    zastępczego za 'extension tubes' czyli jakby pierścienie.

    Nie spotkałem się z innymi oficjalnymi deklaracjami jak wpływają inne
    telekonwertery. Być może wpływ na możliwości makro jest, ale nie jako
    zamierzony, tylko jako efekt uboczny.

  • 6. Data: 2010-02-15 13:08:55
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > A nie 1EV? Przecież ilość światła (średnica otworu) się nie zmienia, za
    > to dwukrotnie rośnie ogniskowa.

    Coś mnie zaćmiło, nie było tematu :)

  • 7. Data: 2010-02-15 13:10:07
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Jacek Czerwinski wrote:

    > W praktyce, spotkałem w systemie Tamrona taki obiektyw makro, który
    > osiąga sam w sobie skalę 1:2, wpięty przez firmowy telekonwerter osiąga
    > skalę 1:1.

    Ale to chyba naturalne jeśli telekonwerter powiększa dwukrotnie?

  • 8. Data: 2010-02-15 13:14:06
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Ale to chyba naturalne jeśli telekonwerter powiększa dwukrotnie?
    że w pracy na długi dystans to oczywiste, bo po to jest, wydłuża ogniskową.
    Że na makro wcale takie oczywiste nie jest, modelu matematycznego na
    gorąco nawet sobie wyobrazić nie potrafię (ale nie jestem z branży).
    na pewno nie do przyjęcia jest wtedy szkolny "model nieskończenie
    płaskiej" soczewki, to już się liczy w przestrzeni.

  • 9. Data: 2010-02-15 13:21:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Feb., 13:51, di_planet <d...@w...pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Czy kto mo e mi wyt umaczy jaka jest dok adnie r nica mi dzy nimi?
    >
    > Powiedzmy, e do obiektywu 50/1.8 podepn :
    > 1. Pier cie po redni - spowoduje on tylko mo liwo ustawienia ostro ci
    > z mniejszej odleg o ci czy co wi cej?
    > 2. Telekonwerter - rozumiem, e tylko pomno y ogniskow np. x2 i nic wi cej.
    >
    > Pozdrawiam

    odpowiedz jest natychmiastowa

    w obydwu przypadkach nastapi spadek jasnosci
    tzn ta przyslona napisana na obiektywie nie bedzie odpowiadac
    rzeczywistej z tym ze w pomiarze ttl nie musisz sie o to martwic ,
    warunki expozycji zostana okreslone automatycznie

    ale :

    dla pierscienie nastepuje spadek jasnosci wynikajacy ze zwiekszonej
    odleglosci ( kwadratycznie z jej wzrostem)

    dla conwertera nastapi spadek jasnosci wynikajacy z przedluzenia
    ogniskowej oraz z dodatkowego "oporu swietlnego "
    optyki conwertera. najczscie dodatkowo czynnik 1,4-do 2,0

  • 10. Data: 2010-02-15 13:40:09
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Mon, 15 Feb 2010 14:14:06 +0100, Jacek Czerwinski wrote:

    > że w pracy na długi dystans to oczywiste, bo po to jest, wydłuża ogniskową.

    On powieksza obraz rzucany na matryce, a nie wydluza ogniskowa.

    Jak na to tak spojrzysz, to sie stanie oczywiste.

    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns