    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.hum.polszczyzna
    Subject: Re: Piekło!!! Ponad 100 stopni Celsjusza w rdzeniu!!!
    Date: Tue, 4 Oct 2011 12:42:25 +0200

    "Krystian Zaczyk" j6ejcg$2tt$...@n...onet.pl

    > Twoje sprowadzanie do sprzeczności niczego nie dowodzi, bo przecież

    Ależ ja Cię bardzo rozumiem i bardzo Ci przyznaję rację. :)
    Uznaję, że nie bardzo przemyślałem swoją wypowiedź.

    > nie chodzi tu o jakąś uniwersalną, ścisłą regułę.

    Nie bardzo chodzi -- dokładnie.

    > 'Bardzo' to przysłówek
    > oznaczający tyle, co dużo lub mocno.

    Bardzo zgadzam się z tym. Bardzo duży to inaczej dożo duzy.

    > Może podkreslać cechy zarówno
    > przymiorników, jak i wielu czasowników - tych mianowicie, których cecha
    > może działać w większym lub mniejszym stopniu (mocniej lub słabiej).

    Ale chyba bardzo działać.

    > Dotyczy to wielu czasowników określających oddziaływanie (można bardziej
    > lub mniej oddziaływać, przyciągać, odpychać, wpływać), emocje (można

    I co to znaczy -- bardzo odpycham?
    Albo bardzo wpływam? Na przykład -- bardzo wpływam do portu?

    Wiem, co to znaczy, że do portu wpływają bardzo duże statki,
    ale co to znaczy, że one bardzo wpływają?

    Jest to język bełkotu, którym niestety nie
    można niczego przekazać ani nawet bardzo przekazać.

    > bardziej lub mniej lubić, bać się czy obawiać się) i wielu innych (np. można się
    > w różnym stopniu zmęczyć, pobrudzić, nudzić, pokaleczyć itp.).

    Można zostać pokaleczonym w różnym stopniu, ale bardzo kaleczyć się nie da.
    Można kaleczyć się długo lub krótko, ale nie bardzo w ogóle. Można bardzo
    głęboko, bardzo długo, bardzo krótko...

    > j.w.

    A teraz najem się -- najem się bardzo albo i bardziej.

    > Ależ nie. Wpływ nie jest cechą ani wyłączną, ani "binarną", i wpływać
    > na to samo może w _różnym_ stopniu _wiele_ czynników.

    To tak.

    > Jeden wpłynął
    > bardziej, a inny też wpłynął, ale mniej. Nie rozumiem dlaczego dziwi
    > Cię wyrażanie tego?

    Czyli jeden dom jest bardzo duży a drugi mniej duży?

    > Wiek XVIII też wpłynał, ale w mniejszym stopniu, a wiek XX miał niewielki wpływ.

    Na przykład statek wprawdzie wpłynął, ale to był wpływ niewielki.
    Były trzy statki identycznej wielkości czy wyporności -- jeden wpłynął,
    drugi bardzo wpłynął a trzeci mniej bardzo wpłynął... Teraz wszystkie
    trzy stoją w porcie i nie wiemy już nawet, który z nich wpłynął najbardziej
    i który jaki miał wpływ -- jakiej wielkości...

    > Największy wpływ miały lata 60-te XIX w, kiedy powstał słynny park zdrojowy
    > i charakterystyczna główna aleja.

    -=-

    Tego rodzaju mowa jest co najmniej trudna do jednoznacznego odczytania.

    Wprawdzie płakał krótko, ale za to jak bardzo!!!

    I teraz zastanów się nad tym -- jak wyglądał ów płacz.
    Spróbuj wyobrazić sobie to, co zapisałem rzekomo poprawnie.
    Słownik PWN podaje właśnie taki przykład wzmocnienia czasownika -- bardzo płakać. :)

    Można płakać krótko lub długo, można rozpaczając tracić
    kontakt ze światem, ale bardziej czy mniej bardzo się nie da.

    Zosia ma prawą nogę bardziej niż lewą.

    Zbliżają się wybory, więc może o polityce. ;)

    Niemal idealnym zlustrowaniem wzmacniania czasownika jest machanie
    ręką (czy rękami) w czasie rozmowy. Mówca być może uważa, iż takie
    machanie rozjaśnia jego wypowiedź, dodaje jej detali lub coś tłumaczy,
    jednak odbiorca nie potrafi tych machnięć przetłumaczyć na swoje myśli.
    A nie potrafi, gdyż brak jednoznacznego tłumaczenia.
    Pomijam rzecz jasna język migowy.

    Zosia jest w 7 miesiącu ciąży a Zuzia w 8 -- zatem Zuzia jest bardziej
    w ciąży niż Zosia? Coś ;) w tym jest. Podobnie z wpływaniem -- to wpłynęło
    bardziej niż tamto. Można umówić się, że Zuzia będąc bardziej w ciąży niż
    Zosia, nie jest matką bliźniaków czy dziecka cięższego niż dziecko Zosia,
    lecz jest w ciąży dłużej niż Zosia... Tylko po co? :) Uniwersalnego
    wzmocnienia czasowników nie można uzyskać. Płakanie bardzo nijak
    będzie miało się do wpływania bardzo czy bycia bardzo...

    -=-

    Wydaje się mi, że napisałem to wszystko bardzo.
    (nie bardzo rozwlekle, bardzo jasno, bardzo wyraźnie, ale po prostu bardzo)

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'