  • 21. Data: 2015-06-26 16:39:40
    Temat: Re: Piec gazowy + UPS.
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > na czujnik moze byc podane inne, lokalne napiecie.
    > I tak powino byc ... no ale wtedy cena rosnie.
    >
    > Ale jak nie dziala, to co oni proponuja ?
    > Obrocic wtyczki sie nie da, kable w gniazdu zamienic, czy w piecu ?

    Instalator lub wezwany serwisant zamienia położenie fazy.

    > Ale to chyba jakies angielskie, bo u nas nigdy nie bylo normy co w
    > ktorej dziurce,
    > w Niemczech chyba nawet nie moglo byc (wtyczki symetryczne), w calej
    > kontynentalnej Europie chyba nie bylo ... a jak w USA ?

    > Sugerowane chyba tylko w srodowisku elektrykow ... nawet jak montuja
    > podwojne gniazdka.
    > Ale o co chodzi, przeciez nawet wtedy "faza w lewej dziurce" jak
    > najbardziej jest :-)
    >
    > J.

    Nie ma na to normy w Polsce ale w każdym podręczniku dla elektryków jest
    tego typu ilustracja: http://obrazki.elektroda.net/76_1242307873.jpg W
    podwójnych, górne przestaje być zgodne z zaleceniem ale tak się podłącza.
    Mimo że u Niemców gniazdka są symetryczne, to chyba u nich ten wymóg
    obowiązuje i podłącza się jak tu:
    http://forum.karawaning.pl/uploads/monthly_01_2013/p
    ost-8228-0-34483600-1359362904.jpg
    Sytuację zapewne ratuje montowanie wtyczki kątowej, utrudniającej
    nieprawidłowe włożenie do gniazdka.
    Lepsze byłby już takie gniazda:
    http://www.xdpedia.com/upload/images/czemu_sie_tak_c
    iesze_2013-09-22_12-22-11_middle.jpg

    Co ciekawe, w pralce automatycznej Amica, po prześledzeniu połączeń aż
    do płytki sterowanika, okazało się że nadrukowane na niej "N" i "L" będą
    faktycznie "N" i "L", tylko gdy wtyczka trafi do właściwie okablowanego
    gniazdka. Niby triaki są symetryczne ale z jakiś powodów producent to
    zaznaczył.
    Spotkałem sie też z teorią, że są urządzenia z filtrami o
    niesymetrycznej konstrukcji, czyli elementy są tylko między "L" i "PE".
    Przy odwrotnym podłączeniu praktycznie nie będzie filtrowania. Takiego
    rozwiązania na własne oczy nie widziałem.

  • 22. Data: 2015-06-26 16:53:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .pl...
    Użytkownik J.F. napisał:

    >Nie ma na to normy w Polsce ale w każdym podręczniku dla elektryków
    >jest tego typu ilustracja:
    >http://obrazki.elektroda.net/76_1242307873.jpg W

    tego typu, czy dokladnie taka - z faza po lewej ?
    Innymi slowy - z dopiskiem "dokladnie tak" i sprawdzeniem na
    egzamininie, czy w innych podrecznikach po prawej ?

> [...]
    >podłącza.
    >Mimo że u Niemców gniazdka są symetryczne, to chyba u nich ten wymóg

    ale to radosna tworczosc czy niemiecki wymog ?

    >Sytuację zapewne ratuje montowanie wtyczki kątowej, utrudniającej
    >nieprawidłowe włożenie do gniazdka.

    Tak nawiasem mowiac - to za PRL bylo odwrotnie - bolec u dolu i dziura
    we wtyczce po stronie kabla ..

> [...]
    >"PE". Przy odwrotnym podłączeniu praktycznie nie będzie filtrowania.
    >Takiego rozwiązania na własne oczy nie widziałem.

    Te filtry to sie i tak troche kloca z roznicowka ..

    J.

  • 23. Data: 2015-06-26 17:13:39
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Zdziwisz ale tak jest nawet w dość drogich, markowych piecach.

    Ja już dawno przestałem się dziwić, że znana marka oznacza wysoką jakość.

    > To jest potrzebne do prawidłowego działania kontroli płomienia - jak obok
    > pisze J.F. Płomień przewodzi prąd i na czujnik musi być podana faza a nie
    > neutralny.

    Zaoszczędzili na elektronice w środku. Czy o konieczności odpowiedniego
    położenia fazy informują w instrukcji?
    Ciekawe czy piece są produkowane w Europie czy w Chinach. W wątku obok
    dyskutujemy od niskiej jakości wyrobów chińskich i wysokiej europejskich.

    > O ile dobrze pamiętam, to są też UPS-y, wymagające odpowiedniej pozycji
    > fazy w gniazdku. Inaczej nie ruszy.

    Potwierdzam, widziałem taki.

    > U nas nie ma narzuconej normy na pozycję fazy w gniazdku, choć jest to
    > sugerowane i dobry elektryk powinien trzymac się zalecenia, bo potem
    > efekty są jak wyżej.

    A potem ktoś chce sobie prosto zabezpieczyć ogrzewanie za pomocą UPS-a i
    musi się doktoryzować z elektroniki. Jakby producenci nie szli na skróty
    podpierając się sugerowaniami, to uzytkownikom byłoby łatwiej.
    A może to jednak lepiej, że produkty nie są dopracowane? Nam
    elektronikom/elektrykom nie zabraknie pracy. :))

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 24. Data: 2015-06-26 19:15:18
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    Użytkownik "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> napisał w
    wiadomości news:558d6bb4$0$2202$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    >
    > A potem ktoś chce sobie prosto zabezpieczyć ogrzewanie za pomocą UPS-a i
    > musi się doktoryzować z elektroniki.

    Smutna konstatacja.

    >Jakby producenci nie szli na skróty podpierając się sugerowaniami, to
    >uzytkownikom byłoby łatwiej. A może to jednak lepiej, że produkty nie są
    >dopracowane? Nam elektronikom/elektrykom nie zabraknie pracy. :))

    Do de z taką pracą gdzie nic ze sobą nie współpracuje. :-(

    neelix

  • 25. Data: 2015-06-26 19:19:20
    Od: "neelix" <a...@w...pl>

    > Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
    > Zapalania jak zapalania - o ile pamietam to kluczowy jest tu jonizacyjny
    > czujnik plomienia.
    > Co by tlumaczylo efekt - gaz zapala, a poniewaz nie czuje plomienia, to
    > wylacza.
    > Ten czujnik moze byc wrazliwy na faze czy uziemienie ... ale w instrukcji
    > nic nie widze odnosnie instalacji ...

    Coś w tym stylu.

    neelix

  • 26. Data: 2015-06-26 20:03:20
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-06-26 o 10:53, J.F. pisze:
> [...]
    > czujnik plomienia.
    > Co by tlumaczylo efekt - gaz zapala, a poniewaz nie czuje plomienia, to
    Pewnie tak jest.

    > Ten czujnik moze byc wrazliwy na faze czy uziemienie ... ale w
    > instrukcji nic nie widze odnosnie instalacji ...
    Znaczy że do dupy zrobione, w moim piecu znanej niemieckiej firmy
    też poszli mocno na łatwiznę, dzielnik napięcia z sieci 9,4M - 9,4M
    (9,4M bo to dwa szeregowe oporniki po 4,7M) w srodek kondesator 10n i do
    elektrody, z tego przez 10M na tranzystor wzmacniacz potem prostownik.
    Jak płomień zewrze kondesator do obudowy to
    nie płynie nap do tranzystora i piec "wie" że ma płomień, jak zgaśnie
    pojawia się napięcie które wzm tranzystor i blokuje zapłon, jak jest
    brak masy albo żródło napięcia odizolowane jak w ups-ie, to napięcie się
    cały czas pojawia i dlatego piec się po 2 sek wyłącza.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

    ---
    Avast.

  • 27. Data: 2015-06-26 23:08:29
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Innymi slowy - z dopiskiem "dokladnie tak" i sprawdzeniem na
    > egzamininie, czy w innych podrecznikach po prawej ?

    Tego typu rysunek - w sensie może być nieco inaczej narysowany ale faza
    w tym samym miejscu. Tak - na egzaminach pytają, przynajmniej mnie
    pytali. Jest dość popularna książka "Egzamin kwalifikacyjny elektryka w
    pytaniach i odpowiedziach" Władysława Orlika, wydanie z 2014 roku (były
    też poprzednie lata, to kolejna edycja) i na stronie 98 jest inny
    rysunek ale z dokładnie taką samą pozycją fazy, ten sam sens. Mam
    nadzieję, że sprawa jest jasna?
    Mogłeś się spotkać z odwrotną pozycją, gdy jakiś geniusz narysował
    gniazdko od tyłu. Taki też widziałem ale w opisie było "widok od tyłu".
    Tu na 100% chodzi o widok od przodu, od strony wtyczki.

    Dodam jeszcze że pytałem w sklepach o podwójne gniazda z krzyżowym
    połączeniem - tak aby w stosunku do bolca faza była w tym samym
    położeniu. U mnie na prowincji nie mieli ale wieść gminna niesie, że są
    takie już produkowane. Mam gniazdo potrójne, gniazdka rozstawione co 120
    stopni i tu faza zawsze jest w tym samym miejscu w stosunku do bolca.
    Czyli da się. Tam gdzie jest większy pobór prądu, ważniejsze urządzenia,
    lepiej montować dwa gniazda obok siebie, z prawidłową pozycją fazy.

    ost-8228-0-34483600-1359362904.jpg

    > ale to radosna tworczosc czy niemiecki wymog ?

    Nie znam dokładnie niemieckich problemów, więc głowy za to nie dam ale
    od ludzi mających styczność z tamtejszą elektryką wiem, że to jest
    wymagane. U nas zalecane ale pomieszane połączenia nie mogą być podstawą
    do braku odbioru. Tam - wymagane i błędy musisz poprawiać. U nas co
    najwyżej przy pomiarach zostaniesz przeklnięty za konieczność ciągłego
    zamieniania pozycji w mierniku instalacji. No chyba że miernik robi to
    automatycznie, tylko sygnalizując zamianę. Takie też są.

  • 28. Data: 2015-06-26 23:34:25
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik yabba napisał:

> [...]
    >

    > Ja już dawno przestałem się dziwić, że znana marka oznacza wysoką jakość.

    > Zaoszczędzili na elektronice w środku. Czy o konieczności odpowiedniego

    http://www.serwisjunkers.pl/pliki/instrukcje/K180-8%
    20-%20instrukcja%20obslugi%20kotla%20Junkers%20Supra
    maxx_od_AB_Solution.pdf
    Na stronie 27 jest informacja o podłączeniu na stałe, czyli nie wtyczką ale:
    "... Należy zwracać uwagę na prawidłowe podłączenie
    faz. Zamiana faz powoduje stan awarii kotła. ..."

    Zapewne są też podłączenia przy pomocy wtyczki. To znalazłem jako
    pierwsze w googlu i opisuje co się dzieje przy zamianie.
    Nie wiem gdzie produkuje się Junkersy.

> [...]
    > A może to jednak lepiej, że produkty nie są dopracowane? Nam
    > elektronikom/elektrykom nie zabraknie pracy. :))

    Takie dyskusje już się odbywały:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?133804-UPS
    -dla-kot%C5%82a-gazowego/page3

    i jeszcze cała masa innych.

  • 29. Data: 2015-06-27 16:15:55
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

> [...]
    > ale:
    > "... Należy zwracać uwagę na prawidłowe podłączenie
    > faz. Zamiana faz powoduje stan awarii kotła. ..."

    To jest w porządku. Producent jasno informuje jak podłączyć, gdzie faza,
    gdzie N i PE.

    > Zapewne są też podłączenia przy pomocy wtyczki. To znalazłem jako pierwsze
    > w googlu i opisuje co się dzieje przy zamianie.
    > Nie wiem gdzie produkuje się Junkersy.

    Właśnie podłączenie przy pomocy wtyczki, nie zapewnia w Polsce, że faza
    trafi tam gdzie trzeba. Producent powinien albo zaprojektować piec, żeby nie
    miało to znaczenia, albo oznaczyć na wtyczce co gdzie ma być podłączone.

    > Takie dyskusje już się odbywały:
    > http://forum.muratordom.pl/showthread.php?133804-UPS
    -dla-kot%C5%82a-gazowego/page3
    > i jeszcze cała masa innych.

    Poczytam w wolnej chwili.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 30. Data: 2015-07-03 14:52:26
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Widocznie faza jest wykorzystana do zapalania, dlatego musi być na
    > okreslonym bolcu wtyczki.

    Czyli faza do płomienia i pomiar prądu między nią i PE, podłączonym np. do
    dyszy? Co na to różnicówka? Czy może prąd płynący przez płomień jest na
    tyle mały, że nie ma to znaczenia?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/