  • 41. Data: 2021-02-07 14:51:25
    Temat: Re: Piec EKCO.MN3 i M3
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .02.2021 o 13:50 trybun <M...@j...cb> pisze:

    > Powierzchnia domu do ogrzania to orientacyjnie jakieś 80m2, możne być
    > trochę mniej albo więcej,. Natomiast instalacja fotowoltaiczna o mocy
    > 7,2KW. Na ogrzewanie z tego można by przeznaczyć około 5KW. Jest
    > jeszcze jeden problem - na YT sporo użytkowników skarży się że po
    > wymianie licznika na prosumencki mają zawyżane zużycie prądu, to tak na
    > marginesie..

    Nie kupuj kotła elektrycznego - to w dzisiejszych czasach marnotrawstwo
    energii.
    Na taką powierzchnię, odżałuj trochę i kup markową PC. Jak tak się boisz,
    że się zepsuje - to pomyśl, że te pompy w postaci klimatyzatorów chodzą
    24/365 w serwerowniach po 10 lat i się nie psują. Po 15 latach na
    zamówienie nadal dostaniesz do niej każdą śrubkę. Współczesna PC chodzi
    bez problemu i przy -20st. Najwyżej COP będziesz miał troszkę powyżej 1 -
    ale to i tak lepiej niż przy kotle elektrycznym.

    Nie jestem też jakimś teoretykiem, w tym roku dopiero odłączyłem Kospel
    24kW (który był awaryjnie na sytuacje gdy nikogo nie było w domu - ferie,
    święta itp.). Mam kocioł na drewno, mam też od grudnia PC powietrzną 14kW.
    Ta pompa wychodzi mi taniej niż drewno kupowane ostatnio po 180 PLN/mp
    (brzoza). Mam jeszcze w wiacie ponad 30mp drewna (kupowałem zawsze na
    sezon do przodu) - czeka na arktyczne mrozy - przy temp. jakie są obecnie,
    nie chce mi się pie..lić z tym drewnem.

    TG

  • 42. Data: 2021-02-07 14:56:52
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-07 o 13:50, trybun pisze:

> [...]
    > 7,2KW. Na ogrzewanie z tego można by przeznaczyć około 5KW.  Jest
    > jeszcze jeden problem - na YT sporo użytkowników skarży się że po
    > wymianie licznika na prosumencki mają zawyżane zużycie prądu, to tak
    > na marginesie..
    >
    > Te roszady taryfami w moim wypadku raczej nie wchodzą w rachubę.
    >
    > Tak w podsumowaniu Twoich wyliczeń to można przyjąć że udałoby by mi
    > się jakoś wyrobić i wyjść na swoje. Priorytetem dla mnie nie sa jakieś
    > zwroty kasy zainwestowanej  w fotowoltaikę a pozbycie się kopciucha
    > czyli uciążliwego w użytkowaniu pieca centralnego ogrzewania opalanego

    Weź tylko pod uwagę co się dzieje z fotowoltaiką, kiedy w danym obszarze
    pojawi się kilku prosumentów. Kiedy inwertery zaczną walczyć między
    sobą, aby móc wciskać energię w sieć. Później okazuje się, że
    fotowoltaika nie gromadzi energii w sieci, a jest tylko przewymiarowanym
    systemem typu off-grid do podgrzewania zasobnika CWU, a zimą i tak
    trzeba kupić energię.

    Kosztowo duża instalacja fotowoltaiczna + kocioł elektryczny jest
    porównywalna z instalacją składającej się z mniejszej instalacji
    fotowoltaicznej i pompy ciepła. Tyle, że to drugie rozwiązanie daje
    większe bezpieczeństwo jeżeli system on-grid nie wypali.

  • 43. Data: 2021-02-07 16:16:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Sunday, February 7, 2021, 10:26:46 AM, you wrote:

    [...]

    > Wymagana atuomatyka rozmrażania. Ludzie przerabaiją klimy i to nie jest
    > wielka filozofia, ale bez jakiegoś prymitywnego sterowania, uszkodzi się
    > od lodu.

    Co tu przerabiać? Wszystkie klimatyzacje z funkcją pompy ciepła to
    potrafią. Rozmrażanie jest normalną częścią cyklu.

    > Rozmrażanie wymaga zaworu zmieniającego kierunek czynnika. Nie
    > wykluczam, że do zrobienia amatorsko, są gotowe, ale mimo to pompa
    > ciepła to nie lodówka wystawuiona za okno, wymaga troche rzeźby po
    > stronie sterowania.

    Każda klimatyzacja z funkcją pompy ciepła musi mieć taki zawór.
    Wyważasz otwarte drzwi.

    Problemem jest tylko zimny start i strata sprawności poniżej -10°C na
    zewnątrz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2021-02-07 16:37:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 7 lutego 2021 o 13:50:00 UTC+1 trybun napisał(a):

> [...]
    > zwroty kasy zainwestowanej w fotowoltaikę a pozbycie się kopciucha
    > czyli uciążliwego w użytkowaniu pieca centralnego ogrzewania opalanego
    Zamień kocioł na węgiel na kocioł na pellet. Od razu będziesz ekologiczny bo pellet
    to paliwo w pełni odnawialne i nie ma wpływu na efekt cieplarniany. Konstrukcja
    kotłów na pellet wyklucza możliwość kopcenia. Jeśli idzie o komfort obsługi to
    dwa,trzy razy w sezonie wyjmiesz z niego trochę nawozu pod kwiatki. Raz na tydzień
    dosypiesz do zasobnika paliwo. Jak dobrze kupisz pellet to kilowatogodzina wyjdzie
    poniżej dwudziestu groszy czyli ponad trzy razy taniej niż z prądu w jednej
    taryfie.jak byś miał kaprys to można kupić do postawienia w pokoju piece kominkowe na
    pellet z płaszczem wodnym.

  • 45. Data: 2021-02-07 16:39:01
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 07.02.2021 o 10:26, heby pisze:

    > Wiem, że wiesz, ale inni nie wiedzą: w basenowych normalnie nie ma
    > funkcji rozmrażania (zawór zmieniajacy kierunek) więc nie mogą pracować
    > w temp. bliskich zera i niżej.

    > To nie perpetum mobile, po uruchomieniu wychłodzi ten strych, a ciepło
    > na strychu bierze się głównie z ogrzania dołu. Wiec w krótkim czasie
    > wyczerpie się energia tam zawarta i skuteczność grzania domu spadnie na
    > pysk.

    Łatwo policzyć. Ma tam z grubsza tonę powietrza. Obniżając temperaturę
    tego powietrza o jeden stopień podgrzeje około 25 litrów wody o 10
    stopni. Cała zabawa nie ma sensu. Ale to wolny kraj...

    P.P.

  • 46. Data: 2021-02-07 16:53:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2021 16:16, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Każda klimatyzacja z funkcją pompy ciepła musi mieć taki zawór.

    Ale Zenek mówi o pompie ciapła *basenowej*. W ich wypadku tylko droższe
    modele mają taką automatykę.

    > Wyważasz otwarte drzwi.

    Ja nic nie wyważam.

  • 47. Data: 2021-02-07 19:49:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello heby,

    Sunday, February 7, 2021, 4:53:27 PM, you wrote:

    > Ale Zenek mówi o pompie ciapła *basenowej*. W ich wypadku tylko droższe
    > modele mają taką automatykę.

    Ale TY piszesz o przerabianiu klimatyzacji:
> [...]
    wielka filozofia, ale bez jakiegoś prymitywnego sterowania, uszkodzi się

    Wyważasz logikę, tnąc cytaty, żeby ukryć, że napisałeś bzdurę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2021-02-07 19:57:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2021 19:49, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Ale TY piszesz o przerabianiu klimatyzacji:

    Ja tylko wytrącam go z tego pomysłu. Tak, napisałem że ludzie
    przerabiają, ale napisałem się że bez sterowania rozmrażaniem to nie ma
    sensu.

    > Wyważasz logikę, tnąc cytaty, żeby ukryć, że napisałeś bzdurę.

    Niezupełnie, Roman, najzwyczajniej nie rozumiesz tekstu pisanego w tym
    wątku. Zenek chce przerabiać lub użyć pompę basenową. Taka pompa
    zazwyczaj nie ma zaworu rozmrażającego ani śladu automatyki w tej
    kwestii. To napisałem. Nie napisałem że zamierzam coś przerabiać, dłubać
    ani że to dobre. To Zenek zamierza, ja nie. Ja tylko staram się
    zasygnalizować problem. Nie ogarnąłeś o co chodzi i nie ma w tym nic
    złego, cięcie cytatów nie ma tu nic do rzeczy. Nie musisz walić mnie po
    głowie tylko dlatego że napisałeś bzudrę nie czytajac o co chodzi obu
    dyskutantom.

  • 49. Data: 2021-02-07 20:53:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 7 lutego 2021 o 19:57:51 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > złego, cięcie cytatów nie ma tu nic do rzeczy. Nie musisz walić mnie po
    > głowie tylko dlatego że napisałeś bzudrę nie czytajac o co chodzi obu
    Też mógłbyś poczytać co napisałem a nie wsadzać dziecko do brzucha. Nie przerobka a
    zrobienie pompy od zera, to pierwsza opcja. Druga to kupienie gotowej pompy ciepła do
    co, np tego typu
    https://swatt.pl/pl/pompa-ciepla-drops-m-42-do-cwu-4
    -1-kw-1177
    Z minimalna temperatura pracy -5 stopni. Jak byś przeczytał co wcześniej napisałem to
    bys wiedział że w ewentualnym planie jest wpuszczenie do pompy ciepła powietrza z
    wentylacji. W moim przypadku strumień mocy z wentylacji to ok 0,4kW. Tyle powinno
    wystarczyć żeby uchronić wymiennik przed zamarzaniem. W tej chwili przy -8 na
    zewnątrz w środku jest ok 20 stopni. Dla mnie to dobra temperatura. W nocy obniżam ją
    do ok 18 stopni. Teraz grzanie. Worek pelletu na dwie doby uwzgledniajac straty daje
    to moc ciągła ok 1kW. Do tego w prądzie z 750W. Pompa co ma moc cieplną 4kW będzie
    miała jeszcze sporo rezerwy. Mnie nie interesuje COP 10000 albo i wiekszy. Jeśli przy
    temperaturach jakie teraz są bedzie na poziomie 2 to uznam to za sukces bo przez
    kilka czy może kilkanaście dni w roku zapłacę trochę więcej za prąd. Za to jak
    temperatury zrobią się dodatnie ale i tak trzeba będzie jeszcze grzać na strychu
    zrobi się +15 i COP będzie na poziomie 3, czyli kilowatogodzina wyjdzie mnie taniej
    niż w pellecie. Masz jakieś pytania to pytaj ale sam nie wymyślaj co ja mam na myśli.

  • 50. Data: 2021-02-07 21:24:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/02/2021 20:53, Zenek Kapelinder wrote:
    > Z minimalna temperatura pracy -5 stopni. Jak byś przeczytał co wcześniej napisałem
    to bys wiedział że w ewentualnym planie jest wpuszczenie do pompy ciepła powietrza z
    wentylacji.

    Czyli jednak perpetum mobile, czy jednak to wentylacja *sąsiada*?

    Nie ma znaczenia skad weźmiesz ciepło. Jesli chcesz do mieszkania
    wtłaczać 5kW to musisz tyle samo minus straty elektryczne wysysać z
    powietrza.

    > W moim przypadku strumień mocy z wentylacji to ok 0,4kW.

    A moc chłodząca pompy to kilka kW.

    Nie, strych z działajacą w nim pompą ciepła błyskawicznie zamrozisz. Bez
    większego znaczenia ile na nim będzie, przed jej uruchomieniem i jaka to
    pora roku. Strych ma ograniczoną pojemnośc cieplną i nie ma w nim
    energii która wystarczyła by na grzanie domu przez więcej jak
    kilkanaście minut.

    Pompa przenosi ciepło z A do B. Jesli w A, będącym strychem, jest w
    danym momencie tylko kilka kWh ciepła, to pompa je odessa, temperatura
    spadnie to -20 i COP zjedzie do 1. Jesli zaś masz na strychu przewiew,
    który zdąży te kilka kWh uzupełnić, to nie masz strychu tylko goły dach
    lub dziury na przestrzał.