    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: PhotoFiltre 7.1.2
    Date: Mon, 2 Sep 2013 21:29:42 +0200

    "JD" <j...@g...com> wrote:

    [...]
> [...]

    Hmm, błękitny chyba rozjaśnia błękit na B&W... Ale to i tak nie
    takie ważne, bo sam filtr kolorowy chyba właśnie nie ma prawa dać zysku
    większego, niż powodowane jednocześnie straty.

    Wyobraźmy sobie scenę - morze aż po horyzont (ciemny granat pod
    błękitnym niebem). Para wodna tworzy lekką mgiełkę rozmywającą horyzont.

    Czy bez cyfrowej ingerencji w ogóle jesteśmy w stanie osłabić
    mgiełkę, nie tracąc zbyt wielu szczegółów na ciemnogranatowym morzu?
    Ciekawe!

    [...]
    > W pytaniu Mariusza chodziło o samo zlikwidowanie zamglenia, bez
    > ingerencji w naturę tonalności (tak ja je zrozumiałem),

    Tak, tak - dokładnie o to mi chodziło. Problem w tym, że ostatnio
    zaczęła mi się mieszać ta stara wiedza z dawnych czasów (w dodatku
    wówczas niezbyt intensywnie używana) ze świadomością, iż całkiem sporo
    "prawd" z czasów analogowych okazało się być zwyczajnymi legendami -
    powtarzanymi na zasadzie: "moja mama tak robiła, to i ja tak robię",
    kreowanych przez poszczególnych producentów, albo typowy dla czasów
    przedinternetowych "głuchy telefon".

    Wraz z eksplozją fotografii cyfrowej, dzięki łatwej studyjnej
    powtarzalności, szybkim efektom oraz Internetowi ułatwiającemu
    gromadzenie i szybką wymianę informacji, kolejne mity były obalane jeden
    po drugim.

    Kilka mitów dotyczyło filtra UV, przynajmniej jeden SkyLighta, itd.
    W efekcie trudno dziś oddzielić: realna wiedza, czy stary mit - trzeba
    by chyba zrobić na ten temat cały program z cyklu "Myth Busters". :)

    No ale nic - jakby przyszło co do czego, to zrobię głębszy research
    w sieci i pewnie znowu uda mi się oddzielić ciemność od jasności. ;)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]