  • Data: 2013-10-14 20:34:08
    Temat: Re: Perpetuum mobile :)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-10-13 19:43, ACMM-033 pisze:

    > Nie wiem, czemu mylisz pokorę z ignorancją?

    Gdzie Ty tu widzisz pokorę? Niepoparte żadnymi dowodami twierdzenie, że
    czegoś nie da się zrobić i nie powinno się robić żadnych kroków w tym
    kierunku to nie pokora, ale uparte trwanie w ignorancji.

    Historia nauki pokazuje zresztą, że aprioryczne zakładanie, że coś jest
    absolutnie niewykonalne nie ma sensu, bo zawsze mogą pojawić się nowe
    dane i nowe narzędzia. Jeśli nie istnieje metoda weryfikacji i
    falsyfikacji hipotezy, to nikt się taką hipotezą nie będzie zajmował,
    gdyż nawet największe dotacje nie zmienią tego stanu rzeczy. Nauka może
    działać dopiero wtedy, gdy ktoś jest w stanie zaprojektować eksperyment
    i właśnie zaraz potem może pojawić się problem, bo zbudowanie
    odpowiednich narzędzi wychodzi zbyt drogo. Jednak na tym etapie choćby
    ogólnie wiadomo co trzeba zrobić, żeby hipotezę poddać weryfikacji.

    Twoja argumentacja ma się nijak do rzeczywistości...

    > A masz pewność, np. że Teoria Względności (znamienne jest dla mnie
    > słowo TEORIA) nie zostanie niebawem obalona?

    Powiedz mi tak szczerze. W tej chwili trollujesz licząc na to, że ktoś
    się naprodukuje, tłumacząc ci podstawy nomenklatury i metodologii
    naukowej czy po prostu jesteś jedną z wielu ofiar polskiego systemu
    szkolnictwa? ;)

    > Zatem TW Einsteina też może paść. Mnie chodziło o to, aby np. nie
    > obalać jej za wszelką cenę

    Oczywiście, że TW może paść. Jednak wydaje mi się, że rozumiemy przez to
    coś zupełnie innego. Sporo winy ponoszą tutaj media. Przy każdym
    większym odkryciu naukowym jakiś niedouczony dziennikarzyna musi
    wypisywać brednie o konieczności całkowitej rewizji naszej wiedzy i
    pisaniu podręczników od nowa. W rzeczywistości nie działa to w ten
    sposób. Kuhnowskie przesunięcie paradygmatu nie polega na odrzuceniu
    wszystkiego co było i zastąpieniu go nową treścią. W rzeczywistości
    wszystko co działało w starej teorii (wyniki eksperymentów,
    zweryfikowane mechanizmy prognozowania) musi też działać w nowej. Stara
    teoria nie musi zresztą wcale iść na śmietnik historii - taka teoria
    grawitacji Newtona np. cały czas świetnie się sprawdza jako uproszczony
    model szkolny.

    > czy nie dumać za wszelką cenę, czy i jakie życie jest na planecie w
    > sąsiedniej galaktyce.

    Stwierdzenie pozbawione sensu. Hipoteza na chwilę obecną nie jest
    falsyfikowalna, a więc nie może być przedmiotem zainteresowania nauki.

    > Jednakże dla wartości chwilowej, czyż schematem zastępczym nie są
    > oporniki połączone w oczka i węzły? Bo ja uważam, że obowiązuje ono
    > zawsze, inna sprawa, jakie mamy czynniki dodatkowe.

    Jednak musisz wprowadzać dodatkowy warunek, a więc mój argument wciąż
    jest aktualny - prawo Ohma w swoim najprostszym brzmieniu nie jest
    prawem uniwersalnym, gdyż w niektórych przypadkach wykres zależności
    napięcia od prądu nie będzie liniowy.

    > Znaczy się, nie ruszać tego, niech się wybiją?

    Nie. To po prostu pole do działania dyplomatów, a nie naukowców.
    Zbudowanie "ścisłej" teorii zachowań ludzkich na poziomie całych
    społeczeństw, która dałaby początek odpowiedniej "inżynierii społecznej"
    mogącej zapobiegać wojnom jest skrajnie nieprawdopodobne.
    Ludzkich decyzji i wyborów nie da się przewidywać i logicznie tłumaczyć.
    Często zapominają o tym historycy, którzy potrafią pisać setki artykułów
    wyjaśniających dlaczego jakiś człowiek postąpił tak a nie inaczej.
    Zapominają przy tym, że ludzie często posługują się emocjami, wbrew
    logice kierują się intuicją, impulsem.

    > pogodzić narodów, nie próbować znaleźć, czemu coś się dzieje (np.
    > lot trzmiela, dopiero chyba całkiem niedawno odpowiedziano, dlaczego
    > trzmiel jednak może latać), takie mędrca szkiełko i oko - bawimy się

    Kolejna brednia powtarzana w Sieci. Tak to jest, gdy wiedzę o świecie
    czerpie się z demotywatorów...
    http://www.snopes.com/science/bumblebees.asp