  • Data: 2013-10-11 19:44:06
    Temat: Re: Perpetuum mobile :)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-10-10 07:35, ACMM-033 pisze:

    > Może po prostu należało by pokornie przyznać, że pewnych rzeczy się
    > nigdy nie dowiemy i nie próbować dowiadywać się ich za wszelką cenę, bo

    Proszę bardzo, jeśli chcesz tkwić w ignorancji. Historia pokazuje, że
    próby wyznaczania granic poznawczych nauki (w oparciu o całkiem sensowne
    zresztą argumenty) niejednokrotnie zawodziły na całej linii. Najlepszy
    przykład to słynne stwierdzenie Augusta Comte'a, który stwierdził, że
    skład chemiczny gwiazd na zawsze pozostanie dla nauki tajemnicą. Bo
    przecież wiadomo - nikt tam nie doleci, żeby pobrać próbki. Nie musiało
    minąć dużo czasu, a pojawiła się spektroskopia.

    Podobnie z techniką. Z Goddarda też się niektórzy podśmiewali, gdy
    eksperymentował z rakietami. Wizja lotu na księżyc wielu wydawała się
    obłąkanym pomysłem, który na zawsze pozostanie w sferze fantastyki.
    Trochę wcześniej podobna sytuacja miała zresztą miejsce w przypadku
    lotnictwa. Ludziom nie chciało się wierzyć z możliwość rejestracji
    ludzkiego głosu, a w pierwszych doniesieniach o fonografie widziano
    wyssaną z palca plotkę. Po skonstruowaniu telefonu przez Bella w prasie
    pojawiały się sceptyczne opinie. No bo jak to? Kawałek blaszki i
    elektromagnes wystarczą do reprodukcji ludzkiego głosu?

    Poza tym w nauce nie da się stwierdzić, że coś jest absolutnie
    niemożliwe. Można co najwyżej operować skalą prawdopodobieństwa - jeśli
    od wielu lat kolejne obserwacje potwierdzają założenia starej teorii, to
    coraz mniej prawdopodobne staje się znalezienie jakiegoś maleńkiego
    poletka, na której się ona nie sprawdzi (i trzeba będzie szukać nowej).
    Prawa fizyki nie są jednak imperatywami zapisanymi na kamiennych
    tablicach i zawsze trzeba brać pod uwagę możliwość, że jakieś
    specyficzne warunki pozwalają na wystąpienie wyjątku. Pamiętaj, że
    kiedyś w prawie Ohma widziano prawo uniwersalne, a dzisiaj cała
    elektronika opiera się na substancjach, w których zależność pomiędzy
    prądem i napięciem nie jest liniowa.

    > są ważniejsze rzeczy, które należało by rozpracować...? Skupić się na
    > tym, co jest tu i teraz, choć wcale nie uważam, że nie należy badać
    > historii... Należy, ale skupić się może na tym, np. dlaczego te dwa
    > narody są zwaśnione i jak rozwiązać ten konflikt, a nie na tym, jaki

    Po pierwsze: Co ma piernik do wiatraka?
    Po drugie: Choćbyś ile pieniędzy nie przeznaczył na badania "zwaśnionych
    narodów" to i tak prawdopodobnie nie uzyskasz żadnej konkretnej teorii,
    którą dałoby się zastosować w praktyce. Zdecydowanie za dużo zmiennych,
    wszystko zależne od kontekstu czasu i miejsca, trudno uchwycić jakieś
    prawidłowości, a ludzie to złośliwe bestie, które czasami zachowują się
    w całkowicie nielogiczny i nieprzewidywalny sposób. Dyscypliny
    humanistyczne już kiedyś tego próbowały, skończyło się
    postmodernistyczną krytyką ich naukowości. ;)
    Po trzecie: Wyniki badań elementarnych mogą wydawać się całkowicie
    bezsensowne i pozbawione praktycznych zastosowań, ale ich bezpośrednim
    efektem jest kumulacja wiedzy. Jedno odkrycie opisane w jakimś periodyku
    może brzmieć nawet komicznie (oj, dziennikarzyny od "odkryć
    amerykańskich uczonych" mają wtedy używanie) ale wpisane w cały dyskurs
    naukowo-techniczny daje ludzkości coraz to kolejne, potężne narzędzia.
    Wystarczy spojrzeć jak zmieniło się życie ludzi w ciągu ostatnich dwustu
    lat.