  • Data: 2013-10-09 19:24:25
    Temat: Re: Perpetuum mobile :)
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-10-08 20:11, Luke pisze:

    > Jeśli już o tym mówimy, chociaż to w ogóle off topic, to wszystkie te
    > teorie są TEORIAMI, zatem jawne uznanie którejkolwiek za prawdziwą przez

    Na przyszłość polecałbym ci sprawdzenie definicji danego słowa, zanim
    posłużysz się nim jako kartą przetargową w dyskusji. W ten sposób
    unikniesz kompromitacji. Teoria w nauce oznacza coś zupełnie innego niż
    w mowie potocznej. Najbliższym znaczeniowo terminem w akademickiej
    nomenklaturze jest tutaj "hipoteza"?

    Jeśli studiowałeś, to powinni wam to tłumaczyć...

    > papieża mogłoby w przyszłości stworzyć nie lada problem, gdyby okazała
    > się nieprawdziwą. Już raz tak zrobili z helio/geo (centryzmem) i się
    > pomylili, więc po co się za czymkolwiek opowiadać, jeśli nie ma to
    > znaczenia z punktu widzenia teologii.

    Heh... Apologeci mogliby w końcu zdecydować się na jedną wersję. Bo
    spotykałem się już ze stwierdzeniem, że Kościół wcale Galileusza nie
    potępił - on jedynie chronił świat przed przyjęciem poglądu, który nie
    był jeszcze wówczas dostatecznie mocno poparty dowodami. ;)

    > Teoria ewolucji jest teorią najbardziej prawdopodobną, przy czym nikt
    > jej nie udowodnił, a jest wiele "niewygodnych" pytań, których ona nie
    > jest w stanie wytłumaczyć. Konkretnie chodzi o to, że ewolucja zachodzi,

    Kłaniają się podstawy filozofii nauki. Wypadałoby poczytać Poppera do
    poduszki. W nauce nie ma czegoś takiego, jak teoria możliwa do
    zweryfikowania z absolutną pewnością. To trochę taka sytuacja jak w
    przypadku sądownictwa - nie da się udowodnić czyjejś winy z absolutną
    pewnością. Zawsze będzie istniała (choćby maleńka) doza niepewności.
    Dlatego właśnie wyroki zapadają zgodnie z zasadą, która chyba najlepiej
    brzmi po angielsku - dowody muszą wskazywać na winę sprawcy "beyond
    reasonable doubt". ;)

    W nauce weryfikacja to nie wszystko. Nie wystarczy, że znajdziesz
    argumenty za prawdziwością swojej hipotezy. Jest jeszcze kryterium
    falsyikowalności.

    Tak się składa, że teoria ewolucji jest w tej chwili jedną z najsilniej
    popartych dowodami teorii naukowych. Przegrywają z nią pod tym względem
    nawet obecnie obowiązujące teorie fizyczne, co do których wiadomo, że
    posiadają pewne braki konieczne do załatania w nowej teorii. Za
    prawdziwością teorii Darwina przemawiają chociażby liczne skamieniałości
    form przejściowych (nie znane, gdy teoria była formułowana). Przemawia
    za nią współczesna genetyka. Ba! Istnieją przypadki, kiedy ewolucję
    można obserwować w działaniu.

    Możesz podać jakiś przykład tego "niewygodnego pytania"?

    > natomiast założenie, że wszystko powstało tylko dzięki niej nie jest
    > takie proste.

    Tutaj zwyczajnie już bredzisz. Teoria ewolucji nie mówi wcale, że
    "wszystko" (co to w ogóle znaczy!?) powstało dzięki mechanizmowi doboru
    naturalnego. Tłumaczy ona jedynie różnorodność życia biologicznego na
    Ziemi. A tak BTW biologia molekularna potwierdza to, że całe znane życie
    na naszej planecie pochodzi z jednego aktu biogenezy, to znaczy nie
    znaleziono organizmów, które pasowałyby do koncepcji "dziwnego życia".