  • 121. Data: 2015-12-14 17:42:30
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Maciek,

    > Wodą
    > Wiem, był spaczony. Po rozbiórce i wywiezieniu ram nadawał się tylko na
    > opał.

    Mógłbyś się powstrzymać ze zmyślaniem? Pracowałem na dwóch centralach
    Strowger 32AA i AB i jednej Autelco (odpowiednik wczesnego Strowgera z
    wybierakami z powrotem przez pole). Z racji swojej pracy byłem w wielu
    innych centralach. NIGDZIE nie było parkietu. NIGDY nie spotkałem się z
    pomysłem rozlewania wody w pomieszczeniu centrali.

    > Czasami nie mogli.

    Jaki jest sens rozlania wody bez otwarcie okien?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 122. Data: 2015-12-14 18:44:11
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > A co do jej cyfrowości istnieją poważne wątpliwości.
    > Szczytówą jest jej zegar taktujący - 125.
    > Tak, sto dwadzieścia pięć AŻ...
    > KILOHERCÓW. Mój Złomodore ma 8 razy szybciej.
    > I jest to łącznica niezwykle powolna. Ale ktoś mi mówił, że jeśli jest
    > zadbana, ma sprawne części, to pracuje bardzo pewnie.
    > Pamiętam, pod koniec swojej pracy na międzymiastowej automatycznej, że
    > była właśnie wprowadzona jakaś modyfikacja E10A, dzięki której dało się
    > odczuć przyspieszenie zestawiania połączenia o kilkanaście procent,
    > czyżby z tym nowym przelicznikiem?

    Od podniesienia słuchawki do otrzymania sygnału było wykonane coś około
    5000 kroków programu w różnych miejscach centrali.
    Jej cyfrowość może nie była aż tak zaawansowana, jak współczesnych ale
    to był prawdziwy skok technologiczny. TTL raczej nie są analogowe a
    grzało się tam ich całkiem sporo. Cyfrowe było pole komutacyjne ale
    analogowe pole koncentracji na stojaku abonenckim i stąd pewnie takie
    jej zakwalifikowanie - jako analogowej. 512 abonentów mogło na raz zająć
    60 kanałów rozmównych i to osiągano za pomocą płyt z przekaźnikami
    kontaktronowymi. Sterowanie tego stojaka realizowano za pomocą jak
    najbardziej cyfrowego procesora ELS o 40 bitowym słowie. Wszystko
    wymyślone przed epoką mikroprocesorów. Poznając jej konstrukcję, czułem
    naprawdę duży szacunek dla autorów. To musiało być jak wymyślanie koła.
    Była pierwszą na świecie elektroniczną centralą.
    Zestawienie drogi połączeniowej przez to pole koncentracji musiało się
    zmieścić w 20 milisekundach i 5000 kroków programu. Jeżeli przekaźnik
    był ślamazarny lub miał zbyt duży elektryczny opór styków, to spadał i
    była cisza w słuchawce. Trzeba było klepnąć w widełki. I tak program
    szybciej się wykonywał, niż działały przekaźniki. Nawet do tego celu w
    procesorze była specjalna płyta pamięci pracy (MTR - memuar de
    travaille), przechowująca na chwilę odpowiednie rozkazy dla
    przekaźników, żeby procesor mógł poświęcić swój cenny czas innym
    zadaniom. Nie czekał bezczynnie, czy pojawi się sygnał zestawienia drogi
    połączeniowej.
    Brak możliwosci pobrania sygnału pojawiałsie tylko 15 minut po północy w
    Sylwestra. Poza tym ta koncentracja z 512 na 60 w zupełności wystarczyła.

    Że trochę słuchałeś marszrutowania, to inna sprawa. Marszruta to szybkie
    dźwięki bip, bip, bip po zakończeniu wybierania numeru, w trakcie
    łączenia z innym abonentem - wyjaśnienie dla pozostałych czytelników.
    Współczesne centrale po zakończeniu wybierania od razu dają sygnał
    wołania. To jest postęp w szybkości. Nawet jeżeli połączenie jest
    zestawiane z drugim końcem kraju.

    Dobrze piszesz, że jak była dobrze utrzymana, to działała. Miała
    mechanizm automatycznego przedzwaniania poszczególnych stojaków
    abonenckich, dzięki czemu możliwe było wykrycie wadliwej drogi
    połączeniowej, brak sygnału dzwonienia itp. Wystarczyło odczytywać co
    wypluwała na ekran. No i trzeba było reagować.
    Potem wszedł nowy system bilingowy. Pozwalał odczytać drogę dla
    konkretnego połączenia. Jeżeli abonent skarżył sie na przesłuchy lub
    jakieś problemy ze słyszalnością (szum, brak słyszalności, zakłucenia),
    to wystarczyło zadzwonić do niego, zapytać o dokładną datę, godzinę, do
    kogo dzwonił (czy kto do niego) i po tych danych znajdowałem którędy był
    połączony. Mogłem sprawdzić u niego lub u rozmówcy konkretne płyty a
    nawet przekaźniki. Wystarczyło chcieć a dało się utrzymać właściwy
    poziom obsługi. Dawny URTiP co jakiś czas przyjeżdżał, stawiał swoje
    urządzenia badaniowe, dzwoniące przez wybrane numery. Mieliśmy lepsze
    wyniki na starej E10A niż inni na nowocześniejszej EWSD.
    Zmorą były przesłuchy, wynikające najczęściej z klejących się styków
    przekaźników. Trzeba było uważać co się zamawiało w Dolamie. K109 miały
    gorsze rurki kontaktronów, K110 lepsze - o ile dobrze pamiętam
    oznacznia. Cena niestety też była różna. Co gorsza mieli też problem z
    lutowaniem. Niektóre serie montowali chyba uczniowie na praktykach, bo
    luty w przekaźnikach były nasmarkane i puszczały od samego patrzenia na
    nie. O dziwo nie stosowali zgrzewania ... Wyobraź sobie, że braliśmy
    przekaźniki z pudła, następnie magnesik i testowanie miernikiem czy
    łączy. Bardzo zabawne.
    Jeżeli abonent nie mógł pobrać sygnału, to na nowych płytach abonenckich
    mogły być winne krajowe, tandetne tranzystory BF457. Miały zbyt niskie
    wzmocnienie. Co gorsza nawet próba złożenia zamówienia na testowane, o
    konkretnych parametrach nie spowodowała dostarczenia nam tych
    właściwych. Nie osiągały katalogowego hfe. W akcie desperacji brałem
    delegację, jechałem do sklepu i z worka tranzystorów wybierałem garść
    właściwych ... Potem Cemi padło na pysk i pojawiły się tranzystory
    BF457 Philips made in Hong Kong. Poezja. Cała szyna 100 sztuk miała
    prawie identyczne, doskonałe parametry. Bez mierzenia wlutowywałem w
    miejsce uszkodzonego. Wtedy zrozumiałem dlaczego mój TV Sanyo z Pewexu
    miał tak mało elementów regulacyjnych. Po prostu konstruktor projektował
    urządzenie z konkretnych elementów a potem produkcja z takich samych je
    składała. I działało, działa nadal jako zabytek, którego żal mi wyrzucić.

    Jak się chciało, to były mechanizmy do jej prawidłowego utrzymania.
    Jednak wymagała ludzi do pracy i może to było przyczyną zezłomowania ich
    przed końcem faktycznego czasu życia. Obecne centrale radzą sobie ze
    scentralizowanym nadzorem i są naprawdę bezobsługowe. Będzie gorzej, gdy
    dojdzie (tfu, tfu, puk, puk) do jakiejś katastrofy w stylu powodzi z
    1997 roku. Nie będzie komu ratować sprzętu no ale to już nie mój
    problem. Co gorsza spotykam sie z naiwną wiarą, że komórki będą działały
    :-) Tak jakby całe połączenie przez Polskę szło drogą radiową a
    akumulatory w BTS mogły pracować wiele dni. Mało kto zdaje sobie sprawę,
    że radiolinia, to tylko połączenie do najbliższego miejsca ze
    światłowodami. W razie powodzi komórki padną tak samo szybko jak
    stacjonarne. Pozostanie tylko CB lub inne radiotelefony. Oczywiście z
    własnym źródłem zasilania.

    Dobra, dość tego kombatanctwa.

  • 123. Data: 2015-12-14 18:57:49
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > innych centralach. NIGDZIE nie było parkietu. NIGDY nie spotkałem się z
    > pomysłem rozlewania wody w pomieszczeniu centrali.

    Nie zmyślam. Był parkiet. Możesz nie wierzyć. Wisi mi to.
    Do pracy przyszdłem po wyłączeniu Strowgera i tej wody nie lałem ale
    faktycznie parkiet był i to w kiepskim stanie. Ja tylko rozbierałem. Tak
    mi zeznawała obsługa, wspominając jak sobie radzili - wiadro w alejkę
    miedzy ramami na salę. Nie na ramy, nie bezpośrednio pod samą ramę,
    tylko miedzy nimi. Podobno ekspresowo parowało.

  • 124. Data: 2015-12-14 20:06:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

> [...]
    >Wszystko wymyślone przed epoką mikroprocesorów. Poznając jej
    >konstrukcję, czułem naprawdę duży szacunek dla autorów. To musiało

    Niekoniecznie. Wiki podaje rok 1972, bylo juz kilkanascie lat
    doswiadczenia projektowania roznych procesorow.

> [...]
    >się zmieścić w 20 milisekundach i 5000 kroków programu. Jeżeli
    >przekaźnik był ślamazarny lub miał zbyt duży elektryczny opór styków,

    Wiki dalej podaje ze to jeden z pierwszych TDM switching ... czyzby
    oprocz tych przekaznikow mieli jeszcze wewnetrzna komunikacje na
    strumieniach ?

    >była cisza w słuchawce. Trzeba było klepnąć w widełki. I tak program
    >szybciej się wykonywał, niż działały przekaźniki.

    Ja pamietam koncowke ubieglego wieku - nagle zestawienie polaczenia z
    Wroclawia do Klodzka trwalo niezmierzenie krotki czas - tzn gdzies w
    sekunde czy dwie po ostatniej cyfrze byl sygnal, a jak ktos po drugiej
    stronie czuwal, to niemal od razu mozna bylo gadac.

    >Brak możliwosci pobrania sygnału pojawiałsie tylko 15 minut po
    >północy w Sylwestra. Poza tym ta koncentracja z 512 na 60 w
    >zupełności wystarczyła.

    No, to akurat bylo przecwiczone wczesniej, chocby przez pana
    Strowgera.

> [...]
    >miały gorsze rurki kontaktronów, K110 lepsze - o ile dobrze pamiętam
    >oznacznia. Cena niestety też była różna.

    a czym sie roznily oficjalnie ?

    K110 sie znalazl, k109 nie widze
    http://www.datasheetarchive.com/dl/Datasheets-SL3/DS
    ASL0045425.pdf

> [...]
    >chyba uczniowie na praktykach, bo luty w przekaźnikach były
    >nasmarkane i puszczały od samego patrzenia na nie. O dziwo nie

    No, zgrzewarka to brzmi ambitnie, a lutownice krajowy przemysl robil.

    >Wyobraź sobie, że braliśmy przekaźniki z pudła, następnie magnesik i
    >testowanie miernikiem czy łączy. Bardzo zabawne.

    Zaraz - a co tam bylo lutowane ?
    Przeciez taki przekaznik ma druty wprost z z rurki wyprowadzone, cewka
    jedynie do kolkow lutowana.

    styki kontaktronu stalowe, to sie moglo zle do plytki lutowac.

> [...]
    > projektował urządzenie z konkretnych elementów a potem produkcja z
    > takich samych je składała. I działało, działa nadal jako zabytek,

    No, rozrzut miedzy tranzystorami byl jednak spory.
    Predzej po prostu mialy na tyle duze, ze uklad ze sprzezeniami
    zwrotnymi zachowywal sie jak teoria mowila.

    >Jak się chciało, to były mechanizmy do jej prawidłowego utrzymania.
    >Jednak wymagała ludzi do pracy i może to było przyczyną zezłomowania
    >ich przed końcem faktycznego czasu życia.

    To jedno - koszta obslugi.
    Ale "cyfryzacja" i mozliwosci chyba nie te, ktore wymaga wspolczesny
    rynek.
    Np jak ma centrala odpytac Centralny Rejestr do ktorego operatora
    zostal numer przeniesiony ?

> [...]
    > puk) do jakiejś katastrofy w stylu powodzi z 1997 roku. Nie będzie
    > komu ratować sprzętu no ale to już nie mój problem.

    A poprzednio bylo komu ?
    Przyjdzie woda i zaleje, obsluga niewiele pomoze.

    Tylko wlasciwa lokalizacja pomoze - we Wroclawiu w 97 telefony
    dzialaly.
    Pradu nie mialem, wody nie mialem, ale gaz i telefon dzialal :-)

> [...]
    >światłowodami. W razie powodzi komórki padną tak samo szybko jak
    >stacjonarne. Pozostanie tylko CB lub inne radiotelefony. Oczywiście z

    Ale swiatlowody sa wodoodporne :-)

    Zdaje sie, ze plany awaryjne sa odnosnie komorek, i sa wyznaczeni
    ludzie, ktorzy przyjada do wybranych BTS z generatorem czy kanistrem.

    J.

  • 125. Data: 2015-12-15 00:55:05
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Niekoniecznie. Wiki podaje rok 1972, bylo juz kilkanascie lat
    > doswiadczenia projektowania roznych procesorow.

    Znacznie późniejszy Intel 8086 jeszcze nie był w stanie zastąpić tego
    ELSa. Robili próby.

    > Wiki dalej podaje ze to jeden z pierwszych TDM switching ... czyzby
    > oprocz tych przekaznikow mieli jeszcze wewnetrzna komunikacje na
    > strumieniach ?

    Może nie do końca rozumiem Twoje pytanie. Osobno były stojaki abonenckie
    z koncentracją ruchu 512 abonentów na 60 kanałów mównych. Koncentracja
    przestrzenno (przekaźniki) - czasowa (kanały mówne TCK). Dalej już
    wszystko szło cyfrowo. Zarówno sygnały mowy, jak i sygnalizacja
    potrzebna do obsługi połączenia.

> [...]
    > sekunde czy dwie po ostatniej cyfrze byl sygnal, a jak ktos po drugiej
    > stronie czuwal, to niemal od razu mozna bylo gadac.

    Pamiętam jak na elektronicznej E10A musiałem zamawiać rozmowę do
    Bydgoszczy :-)

    > No, to akurat bylo przecwiczone wczesniej, chocby przez pana Strowgera.

    > a czym sie roznily oficjalnie ?
    Nie pamiętam ale K110 były trwalsze, czyli musiały mieć lepsze rurki. Tu
    niestety nie potrafię przywołać danych, bo dla nas ważne było, żeby się
    nie psuły. Reszta parametrów była nam obojętna :-)

    > K110 sie znalazl, k109 nie widze
    > http://www.datasheetarchive.com/dl/Datasheets-SL3/DS
    ASL0045425.pdf

    Takiej karty katalogowej, to ja nie widziałem. Dziękuję

    Używaliśmy (znaczy centrala potrzebowała) wersji 3x1 i 1x1. 1x1 były
    nierozbieralne, więc albo działał albo trafiał do kubła. 3x1 dało się
    wyjąć z metalowego korytka i naprawialiśmy. Robota dla idiotów, której
    przy porządnym wyrobie nie mielibyśmy.

    > No, zgrzewarka to brzmi ambitnie, a lutownice krajowy przemysl robil.

    Może ten kontaktron nie lubi sąsiedztwa dużych prądów zgrzewarki? W
    końcu to czułe jest na pole magnetyczne.

    > Zaraz - a co tam bylo lutowane ?
    > Przeciez taki przekaznik ma druty wprost z z rurki wyprowadzone, cewka
    > jedynie do kolkow lutowana.

    Pozioma rurka kontaktronu była przylutowana do pinowych nóżek. Nikt nie
    wpadł na pomysł wykonania ich tak długich, żeby można je było po prostu
    wygiąć.

    > styki kontaktronu stalowe, to sie moglo zle do plytki lutowac.

    Dałem radę poprawiać te cholerne luty, to i do płytki bym przylutował.
    Nawet łatwo szło, tylko czasami trzeba było poskrobać nożem.

    > No, rozrzut miedzy tranzystorami byl jednak spory.
    > Predzej po prostu mialy na tyle duze, ze uklad ze sprzezeniami zwrotnymi
    > zachowywal sie jak teoria mowila.

    A nie - polskie miały na ogół zbyt niskie wzmocnienie. Efekt - brak
    sygnału po podniesieniu słuchawki. Gorzej radziły sobie nowoczesne,
    elektroniczne telefony. Starocie miały mniejszy opór pętli, więc łatwiej
    im było pobrać sygnał. Wyrzucaliśmy całe wory.

    Zbyt wysokie wzmocnienie to miały (podobno) rumuńskie. Miały znaczek
    dużej litery beta. Te potrafiły mieć po kilkaset. Też źle, bo
    wyposażenie samo pobierało sygnał i zwalniało łącze. Podobnie jak dzięki
    zawilgoconym kablom pojawiał się tzw. "biegacz". W kółko pobierał sygnał
    i zwalniał łącze. efekt akustyczny na stojaku i migały lampki na
    kanałówkach.

> [...]
    > Np jak ma centrala odpytac Centralny Rejestr do ktorego operatora zostal

    Każdy, kto ma innego operatora byłby przekierowany na centralę w punkcie
    styku a ta go puści dalej. Nic prostszego. Ta zbiorcza może być
    nowocześniejsza. Pewne usługi i tak są kierowane przez Warszawę. Nawet
    jeżeli dzwonisz na sąsiednią ulicę.

    > A poprzednio bylo komu ?
    > Przyjdzie woda i zaleje, obsluga niewiele pomoze.

    Oj było komu. Na wsiach koledzy wywozili kontenery, jeżeli koncentrator
    stał w budynku a komunikat był o możliwości zalania gminy na 3 metry, to
    też zabierali.
    W Ścinawie pompowali wodę z zalewanej akumulatorni. Uszczelniali dziury,
    którymi woda sikała. W miejscu, gdzie energetyka wyłączyła prąd ale nie
    było zalania, centrala stała na pierwszym piętrze jakiego wiejskiego
    ośrodka. Elektrycy samochodem ciężarowym przywozili naładowane
    akumulatory a zabierali rozładowane. I tak w kółko. Ratowało się co się
    dało i jak się dało. To były czasy jeszcze telefonii komórkowej NMT,
    więc tylko wybrańcy mieli telefon.

    > Tylko wlasciwa lokalizacja pomoze - we Wroclawiu w 97 telefony dzialaly.
    > Pradu nie mialem, wody nie mialem, ale gaz i telefon dzialal :-)

    Miałem gdzieś zdjęcie osoby stojącej przed Dworcem Głównym po kolana w
    wodzie. Telefonowała z budki.
    Niestety Wrocław poniósł też straty. Jak woda nagle się pojawiła, to
    zalało kilka nowiutkich Siemensów, postawionych na Kongres i papieską
    wizytę. Woda się nagle pojawiła. Zdrojewski do samego końca przekonywał
    Wrocławian, że nic im nie grozi, bo Niemcy pozostawili doskonałe
    zabezpieczenia. Potem w piątek z opadnietą szczęką oglądałem w TV jak
    zalewa miasto.
    Nawet gdyby stojaków nie wyniesiono, to wystarczyło wyłączyć urządzenia
    i katastrofa byłaby mniejsza. Pamiętam zdjęcie zalanego stojaka z
    totalną zielenią i rozerwanymi listwami zasilajacymi. To musiało być
    bardzo widowiskowe. Nie wiem na ile płyty byłby do odzyskania po
    zalaniu. Same wyniesione płyty dałyby jakąś oszczędność. Na S12J płyta z
    16 wyposażeniami analogowymi kosztowała 1000$. Stojak, sama szafa bez
    półek i okablowania 10 000$. Ceny pamiętam orientacyjne z kontraktu.
    Robią wrażenie ale tego nie trzaska się w milionach sztuk, więc ta
    wysoko specjalizowana produkcja kosztuje.

    > Ale swiatlowody sa wodoodporne :-)

    Sam światłowód tak ale urządzenia na końcach już nie a poza tym wymagają
    zasilania.
    Przy okazji - włókno światłowodu nie jest wodoodporne. Kabel musi być
    tak samo uszczelniony, jak miedziany. Tak samo są żelowane. Podobno
    pojawia się zjawisko degradacji struktury tego szkła ale tu się nie będę
    wymądrzał, bo nie znam szczegółów. Zwarć raczej nie ma.

    > Zdaje sie, ze plany awaryjne sa odnosnie komorek, i sa wyznaczeni
    > ludzie, ktorzy przyjada do wybranych BTS z generatorem czy kanistrem.
    >
    > J.

    Chciałbym w to wierzyć. O to niech się martwią mangerowie Orange. Mam
    nadzieję że rząd podpisał z nimi umowy na realizację celów obronnych z
    odpowiednio ostrymi karami za ich zaniedbanie.

    Ryłem kilka godzin i znalazłem plik starych zdjęć, z których kilka
    zeskanowałem.
    Zdjęcia ram Strowgera, osadzonych na parkietowej podłodze:
    http://s10.ifotos.pl/img/img144jpg_sxahwhs.jpg
    i jeszcze jedno:
    http://s5.ifotos.pl/img/img145jpg_sxahwxa.jpg
    To do RoMana, który jak zwykle jeżeli czegoś nie widział, to nie
    uwierzy. Okna były do strony zachodniej i jak się dzisiaj skonsultowałem
    - gorącym latem ich otwarcie niewiele pomagało.

    Teraz to co Ciebie najbardziej zainteresowało. Ja bym tu nie pchał
    lutownicy. Czasami nawet po trzy wrapy na kołku, więc to się naprawdę
    nie da lutować. Nawet gdyby było miejsce.
    Tył stojaka E-10A w zbliżeniu:
    http://s10.ifotos.pl/img/img146jpg_sxahwnp.jpg
    z lewej koncentrator abonencki CSAL, po prawej stronie stojak do
    komunikacji z zewnętrznymi koncentratorami GSS lub łączami
    międzycentralowymi GSM (nie pamiętam który to bo były bardzo podobne):
    http://s2.ifotos.pl/img/img147jpg_sxahwnr.jpg
    zbliżenie tego z prawej strony:
    http://s5.ifotos.pl/img/img150jpg_sxahwex.jpg
    zbliżenie tego z lewej:
    http://s10.ifotos.pl/img/img149jpg_sxahwna.jpg
    ten sam koncentrator CSAL z przodu:
    http://s2.ifotos.pl/img/img148jpg_sxahwnx.jpg
    Gdyby to kogoś obchodziło, to opisze co jest na półkach od góry:
    - pole koncentracji przestrzennej, z płytami abonenckimi na dwóch półkach
    - trzecia od góry to z lewej płyty procesora, po prawej płyty JCA
    zasilające łącza, podające dzwonienie, odwracające baterię, podające
    teletaksę, odbierające wybieranie dekadowe.
    - druga od dołu zajęta przez szare płyty kanałowe TCK, koncentrujące
    ruch czasowo - do 30 kanałów rozmównych na trakt (przetwarzanie AC/CA i
    odwrotnie); po środku falownik dzwonienia, po prawej pulpit sterujący
    procesora - ósemkowa komunikacja człowiek maszyna.
    - ostatnia na dole to następne 30 kanałów TCK oraz przetwornice zasilające.
    Normalnie stojaki osłonięte były poliwęglanowymi płytami - od przodu
    przezroczystymi, z tyłu zaklejonymi mleczną folią. Nadmuch klimatyzacji
    od dołu, spod podłogi.

    tył stojaka S12J:
    http://s2.ifotos.pl/img/img151jpg_sxahwww.jpg
    i zbliżenie:
    http://s5.ifotos.pl/img/img152jpg_sxahwsr.jpg
    Normalnie zamykane metalowymi drzwiami. Do zdjęcia szeroko je otworzyłem.

    Miłego oglądania

  • 126. Data: 2015-12-15 00:58:09
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]

    Jeśli się miało modem, to trzeba było w initstringu dodać ustawienie
    rejestru S11 w modemie na wartość przynajmniej 120-150, bo standardowe 95 (w
    jednym ze źródeł znalazxłem 70, ale w każdym z macanych temi rencamy modemów
    było to 95, był to czas zdecydowanie za krótki dla E10A. Natomiast na EWSD
    udało mi się zejść do wartości 33, to była granica, przy jakiej ta centrala
    dawała radę. Edziesiątka ciekawie zachowywała się przy interwencji
    telefonistki oferującej rozmowę, o tym pod koniec (1).

> [...]
    > Jej cyfrowość może nie była aż tak zaawansowana, jak współczesnych ale to
    > był prawdziwy skok technologiczny. TTL raczej nie są analogowe a

    No, wiadomo. ATSD - czy to były TTLe zwykłe, czy coś w rodzaju LS? Czy jakie
    H tam jeszcze - nie widziałem płyty...

    > grzało się tam ich całkiem sporo. Cyfrowe było pole komutacyjne ale

    To lepiej, bo pierwszy Komertel, PRX205, miał analogowe, na kontaktronach.
    Ale był szybszy... Jednak, to E10A dłużej przetrwała...

    > analogowe pole koncentracji na stojaku abonenckim i stąd pewnie takie jej
    > zakwalifikowanie - jako analogowej. 512 abonentów mogło na raz zająć

    Nieco rubasznie, acz trafnie, podsumowane to jest tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=rbuUmTvpoek
    :))

> [...]
    > wymyślone przed epoką mikroprocesorów. Poznając jej konstrukcję, czułem
    > naprawdę duży szacunek dla autorów. To musiało być jak wymyślanie koła.

    Z pewnością był to ktoś z jajami. Lubię, jak telefon mnie szybko łączy. Ale
    jeszcze bardziej lubię, jeśli nie stroi przy tym fochów.

    > Była pierwszą na świecie elektroniczną centralą.

    Oj, chyba nie, chyba, że u nas w kraju, albo może o cyfrowość chodzi, bo
    były jeszcze full analogi ZTCW. Źródła są sprzeczne.

    > Zestawienie drogi połączeniowej przez to pole koncentracji musiało się
    > zmieścić w 20 milisekundach i 5000 kroków programu. Jeżeli przekaźnik

    A mimo to, przed upływem sekundy, nie było co liczyć na usłyszenie sygnału
    wołania. Krótka marszruta (cadence 50ms/50ms) i sygnał. BTW. co go
    generowało? Bo chyba nie programowo, przy tak powolnym zegarze? Trochę
    jeszcze pamiętam, jak w Piasecznie uruchamiali pierwszą E10A w węźle
    warszawskim, miewała ciekawe zapowiedzi, np. przy niepełnym numerze po kilku
    sekundach gadała "błędne wybieranie". Albo innym razem, potrafiła zwrócić
    sygnał wołania chyba na losowego abonenta. Raz się zdarzyło, że generator
    400 zrobił się jakieś 600-800. nie pamiętam, ale łączyło. W telewizorni, w
    peanach, mało się nie pospuszczali, mówili, że "w Piasecznie uruchomiono
    centralę KOMUTACYJNĄ"... no, każdej centrali, a dokładniej łącznicy,
    centrala to łącznica z otoczką, choć termin używany nawet zawodowo... to jej
    zadaniem chyba jest komutacja właśnie, czyli łączenie, więc nie skumałem, co
    mają na myśli, tak mówiąc.

    > był ślamazarny lub miał zbyt duży elektryczny opór styków, to spadał i
    > była cisza w słuchawce. Trzeba było klepnąć w widełki. I tak program

    Jak na Strowgim z wybierakiem wstępnym, zwykle 32AB, stosowanym jako
    łącznica wewnętrzna w różnych instytucjach... :)

> [...]
    > procesor mógł poświęcić swój cenny czas innym zadaniom. Nie czekał
    > bezczynnie, czy pojawi się sygnał zestawienia drogi połączeniowej.

    No i słusznie, gdyż jakaś sraka gdzieś mogła maszynę postawić na sztorc, a
    przy tak ślimaczym zegarze każdy cykl jest IMHO cenny jak złoto.

    > Brak możliwosci pobrania sygnału pojawiałsie tylko 15 minut po północy w
    > Sylwestra. Poza tym ta koncentracja z 512 na 60 w zupełności wystarczyła.

    Nie tylko tu. Jak jeszcze miałem numer z Grochowa drugiego (5 tys. 32AB), to
    w kluczowych momentach, jak Sylwek, to 5 minut nawet czekania na sygnał, a
    wszędzie szło się dodzwonić.
    Z ciekawości, za Sferii jeszcze CDMA, jak u kogoś byłem na Sylwestra, żaden
    telefon nie dał rady dodzwonić się na drugi koniec Warszawy, a Sferia -
    szczęśliwie u drugiego abonenta też Sferia i od razu za pierwszym razem.
    Ergo - obłożenie, ale i profil ruchu, że tak to górnolotnie nazywając, też
    miał znaczenie. Erlangowo może niezbyt tłoczno, ale częstotliwość wywołań
    kładła na kolana, co mogła.

    > Że trochę słuchałeś marszrutowania, to inna sprawa. Marszruta to szybkie
    > dźwięki bip, bip, bip po zakończeniu wybierania numeru, w trakcie

    Tak, wiem, miałem z tym do czynienia. Moja centrala też dawała
    marszrutowanie, z którym zetknąłem się tylko na jednej centrali miejskiej -
    473xxx, Służewiec-3 alias Pawilon - 10/10/25/10 ton/przerwa/ton/przerwa.
    Inne PC dawały 50/50, zwykle 400 Hz.

> [...]
    > Współczesne centrale po zakończeniu wybierania od razu dają sygnał
    > wołania. To jest postęp w szybkości. Nawet jeżeli połączenie jest

    Dają, bo nic ich nie hamuje. Uruchamianie marszruty było by marnowaniem
    zasobów raczej. Natomiast, jeśli jeszcze gdzieś trzeba zestawić do jakiejś
    zakłądowej po R2, czy dekadą, to marszruta może się pojawić. Do niedawna tak
    było na 22812xyyy, gdzie x=2 lub 3, ale ponoć już jest nowa. Dość długo było
    też w Intraco przy Chałubińskiego, 22830xyyy, gdzie x=1 lub 2, była też
    druga centrala, gdzie x=3 lub 4, ale wymieniono ją kilka lat wcześniej.
    Nadrzędną był 1000 NN 32AB, później S12, ale nie wiem, czy stawiali tam, czy
    tylko jakieś wyniesienie, najbliższa S12 hmm... Czackiego, bądź Piękna.
    Centrale, o pojemności 1800 każda, to szwedzkie AKD791, oparte o wybierak
    kodowy, oraz wybierak krzyżowy dołączający awizo telefonistki. Pewne
    rozwiazania tam zastosowane były genialne (2)

> [...]
    > czemu możliwe było wykrycie wadliwej drogi połączeniowej, brak sygnału
    > dzwonienia itp. Wystarczyło odczytywać co wypluwała na ekran. No i trzeba

    Tylko, że... dostawałem sygnały, że z częściami potrafiło być niezbyt
    różowo, co no, wiadomo, co się dzieje, jak układ ma niesprawne podzespoły.
    ZTCW (nie określę, która, nie jest to ważne teraz) technicy cudowali,
    poprzez składanie sprawnych podzespołów, z połówek niesprawnych i jakoś to
    jechało.

    > Potem wszedł nowy system bilingowy. Pozwalał odczytać drogę dla
    > konkretnego połączenia. Jeżeli abonent skarżył sie na przesłuchy lub

    To fabryczsny komputer nie mógł? Yyy... znaczy się, że to nowe, to nie tylko
    system bilingowy, ale i system utrzymania, czy jak mu tam? No, wesprzeć
    technika, aby mu łatwiej szukać było, to chwalebna sprawa! Ech, żebyśmy na
    mojej taki mieli... ale był tam system, który pozwalał (z jednym małym
    wyjątkiem (3)), mając wejście, naciśnięciem klawisza wyznaczyć wyjście. Ale
    już drogę połączeniową trzeba było czytać samodzielnie... Podobno raz ten
    system uratował komuś życie, jak dzwoniący dostał zawału podczas rozmowy i
    szukano, skąd jest połaczenie. Sklejone styki (najczęściej chwilowo), czy
    wpadki na trzeciego (rzadkie, ale się zdarzały), momentalnie wyskakiwały na
    rejestrator, ponieważ każde łaczenie było kontrolowane elektronicznie, taka
    usterka nie pozwalała skleic się 2 rozmowom w konferencję.

    > jakieś problemy ze słyszalnością (szum, brak słyszalności, zakłucenia), to
    > wystarczyło zadzwonić do niego, zapytać o dokładną datę, godzinę, do kogo
    > dzwonił (czy kto do niego) i po tych danych znajdowałem którędy był

    Trakty TCK? Potrafiły dać bobu, wychodzące z E10A bywały nieraz tak
    nieziemsko szumiące, że w każdej chwili miało się akustyczną kontrolę, ze
    połaczenie nadal trwa :)

    > połączony. Mogłem sprawdzić u niego lub u rozmówcy konkretne płyty a nawet
    > przekaźniki. Wystarczyło chcieć a dało się utrzymać właściwy

    Otóż to.

    (przekaźniki)
    > lutowaniem. Niektóre serie montowali chyba uczniowie na praktykach, bo
    > luty w przekaźnikach były nasmarkane i puszczały od samego patrzenia na

    Oj... naużerałem się na swojej z takimi płytami. I jak francuskie były
    jakotako, tak polskie potrafiły być np. z zimnym lutem...

    > nie. O dziwo nie stosowali zgrzewania ... Wyobraź sobie, że braliśmy
    > przekaźniki z pudła, następnie magnesik i testowanie miernikiem czy łączy.
    > Bardzo zabawne.

    Oj, nie powiedziałbym. Teraz sobie wyobraź, że równie gorliwie zostaje
    zmontowany procesor centrali. I co, wystarczy jeden zły styk i cała łacznica
    idzie w pizdu, czekając na zlitowanie... znaczy się, naprawę procka.

> [...]
    > Nie osiągały katalogowego hfe. W akcie desperacji brałem delegację,
    > jechałem do sklepu i z worka tranzystorów wybierałem garść

    A nie można było kompilować z nich jakiegoś darlingtona?

> [...]
    > identyczne, doskonałe parametry. Bez mierzenia wlutowywałem w miejsce
    > uszkodzonego. Wtedy zrozumiałem dlaczego mój TV Sanyo z Pewexu

    No wisz pan... jak z serii się brało i wychodziło, że jeden, to jakaś
    zenera, drugi, to BC-ileśtam, trzeci BF-jeszczejakiś, to czegóż pan chcesz,
    cieszżesz się pan, że masz wybór :P I było by to śmieszne, gdyby nie było
    żałosne. Jako amator, chcący zrobić piszczący dzwonek do drzwi, to byle co
    wsadzę i pójdzie. Ujarałem kiedyś, z własnej nieuwagi (pusciłem zasilania
    12V, a max. było 9), jakąś końcowkę m.cz. na tranzystorach AC-cośtam
    (wzmacniaczyk z jakiegoś gramofonu, więc w sumie wielkiego żalu nie było).
    Żaden z taką samą polaryzacją i napięciem nie zagrał prawidłowo. A to były
    czasy, gdy nawet twórcy sfi-fi nie znali terminu "internet".

    > miał tak mało elementów regulacyjnych. Po prostu konstruktor projektował
    > urządzenie z konkretnych elementów a potem produkcja z takich samych je
    > składała. I działało, działa nadal jako zabytek, którego żal mi wyrzucić.

    I on ci jeszcze lata pochodzi. Elementy wystarzone jak trzeba, więc znacząco
    więcej już chyba "nie pójdą", luminoforu wypalone ile się wypaliło,
    podobnież...

> [...]
    > dojdzie (tfu, tfu, puk, puk) do jakiejś katastrofy w stylu powodzi z 1997
    > roku. Nie będzie komu ratować sprzętu no ale to już nie mój

    Łączność z Katowicami jebła na amen. Trakt cyfrowy, po obu stronach EWSD.
    Niby można było puścić awaryjny przelew przez Kraków, bo ta relacja
    chodziła, a to 80 km jedno miasto od drugiego... O ile sam Kraków nie miał
    zerwanej łaczności z Katowicami. Po jakimś czasie uruchomiono, chyba cudem,
    ocalały z zakusów "demobilizacji" trakt nośny, nie powiem, czy to był
    przelew przez Kraków, a tam nośna, czy bezpośrednio z Warszawy. Inne miasta
    pod katowicami jeszcze dość długo były odcięte, próba połączenia się była
    bezowocna.

> [...]
    > że radiolinia, to tylko połączenie do najbliższego miejsca ze
    > światłowodami. W razie powodzi komórki padną tak samo szybko jak

    Tylko to wszystko trzeba zasilić, a ani paliwo w agregatach nie dojechało,
    ani zerwane linie energetyczne ten tego... Pomijam pozalewane złącza.

    > stacjonarne. Pozostanie tylko CB lub inne radiotelefony. Oczywiście z
    > własnym źródłem zasilania.

    No i tak panie było!
    https://www.youtube.com/watch?v=lLrSRfoc9hI
    To jeden z filmów o tym traktujący.

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048

  • 127. Data: 2015-12-15 01:32:23
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > Okna były do strony zachodniej i jak się dzisiaj skonsultowałem - gorącym

    Ja też miałem parkiet, chyba na wszystkich strowgerach, na jakich byłem.

  • 128. Data: 2015-12-15 01:57:55
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > No, wiadomo. ATSD - czy to były TTLe zwykłe, czy coś w rodzaju LS? Czy
    > jakie H tam jeszcze - nie widziałem płyty...

    Patrzę na spis elementów i głównie były zwykłe TTL. Trochę LS

    > Oj, chyba nie, chyba, że u nas w kraju, albo może o cyfrowość chodzi, bo
    > były jeszcze full analogi ZTCW. Źródła są sprzeczne.

    Amerykanie z At&T szli drogą kolejnej elektronizacji a Francuzi od
    początku zaprojektowali nową, elektroniczną centralę.

> [...]
    > używany nawet zawodowo... to jej zadaniem chyba jest komutacja właśnie,
    > czyli łączenie, więc nie skumałem, co mają na myśli, tak mówiąc.

    Ten zegar nie był aż tak wolny, jak piszesz. Podstawowy oscylator miał
    256 kHz. Z niego generowane były 4 przebiegi rozsyłane telestradami po
    centrali:
    1) 2,56MHz
    2) 4,096MHz
    3) Sygnał wyznaczajacy początek każdego kanału czasowego, czyli impuls
    trwający 122ns co 3,906us
    4) Kod binarny, służący do określania kanału czasowego. Trochę bardziej
    skomplikowanej budowy niż powyższe 3.
    Powyższe spisałem z książki o centrali. Każdy z tych 4 sygnałów musiał
    być ściśle zsynchronizowany.

    Sygnały tonowe generował stojak o nazwie ETA. Miał EPROMy z
    zapowiedziami. Generował tony, zgłoszenie centrali, zwrotny wołania,
    marszruta, odbierał wybieranie DTMF i obsługiwał sygnalizację centralową
    w kodzie R2.

    > To fabryczsny komputer nie mógł?

    Fabrycznie był taryfikator TX, który tylko dorzucał impulsy do licznika.
    Cyfrowego ale z grubsza działał jak mechaniczne liczniki. Potem zrzut
    do przetworzenia lub awaryjnie na taśmę papierową.
    Potem pojawiła się płyta zastępująca cały stojak, z której biegł kabel
    do PC-ta zbierającego dane. Na nim można było zrucać biling na własne
    potrzeby, np. serwisowe.

    Yyy... znaczy się, że to nowe, to nie
    > tylko system bilingowy, ale i system utrzymania, czy jak mu tam?
    Nie, ja to wykorzystywałem do utrzymania, bo oprócz rejestracji osobno
    każdego połączenia, żeby pokazać abonentowi wykaz jego rozmów,
    rejestrował też którędy ta rozmowa przechodziła. Abonent w stojaku
    abonenckim miał 60 możliwych dróg połączenia, każda konkretnymi
    przekaźnikami. dodatkowy bajer, który skrzętnie wykorzystywałem.

> [...]
    > samodzielnie... Podobno raz ten system uratował komuś życie, jak
    > dzwoniący dostał zawału podczas rozmowy i szukano, skąd jest połaczenie.
    Jeżeli zadzwonił na którąś ze służb ratunkowych, to miałem go na ekranie
    operatorskim centrali. Wtedy nie było CLIPa. Po prostu te numery były na
    podglądzie. Mogłem to przeglądać wśród innych komunikatów centrali. Nowy
    system bilingowy nie miał tu znaczenia. Czasami policjant prosił o
    podanie skąd gnojki go nękają, na Biurze Napraw sprawdzaliśmy gdzie jest
    ten wrzutek i jechał patrol.

    > Trakty TCK? Potrafiły dać bobu, wychodzące z E10A bywały nieraz tak
    > nieziemsko szumiące, że w każdej chwili miało się akustyczną kontrolę,
    > ze połaczenie nadal trwa :)

    No nie wiem. Ręcznie przedzwanialiśmy kanałówki, był do tego też robot
    pomiarowy. Wspominałem o wizytach URTiP, który też dbał o właściwe
    poziomy sygnałów. U nas było OK. Żadnego ekstra szumu. Zbyt duża stopa
    błędów pojawiała się tylko w trakcie awarii. Efektem było coś jakby
    popierdywanie, trzeszczenie ale to nie był stan normalny, tylko awaria.

    > A nie można było kompilować z nich jakiegoś darlingtona?

    Zbyt duże wzmocnienie dawało efekt odwrotny. Piszę o tym obok, dla J.F.
    - wyposażenie samo pobierało sygnał. Zresztą na płycie nie było na to
    miejsca.

  • 129. Data: 2015-12-15 02:10:19
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Ja też miałem parkiet, chyba na wszystkich strowgerach, na jakich byłem.

    I tak napisze że zmyślam a zdjęcia są produktem PhotoShopa :-) Ale jak
    już mu napisałem - zwisa mi to.

    Swoją drogą w sieci tych zdjęć jest bardzo mało. Początkowo szukałem
    gotowców ale musiałem się dokopać do własnych.

  • 130. Data: 2015-12-15 02:17:45
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Skleroza... zapomniałem dopisać objaśnienia...

    Użytkownik "ACMM-033" <v...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żebyśmy na mojej taki mieli... ale był tam system, który pozwalał (z
    > jednym małym wyjątkiem (3)), mając wejście, naciśnięciem klawisza

    (1) Centrala nie spinała telefonistki z rozmówcami, dawała jej tylko sygnał
    oferowania, który wówczas był nadawany w rytmie 50/1950, normalnym swoim
    sygnałem.
    W stronę abonentów zaś emitowała podobny sygnał, ale chyba jakieś 600-800
    Hz, jeśli nie więcej, co śmiesznie brzmiało. Przećwiczyłem to na Piasecznie,
    będąc w centrum Warszawy... :) I nie mając stamtąd numeru :)

    (2) Centrala ta, była tak urządzona, że gdy wywoływany z zewnątrz abonent
    był zajęty, to jeśli było przynajmniej jedno awizo czynne (fizycznie cały
    czas, tylko wyłączało się dostępność, jeśli telefonistka np. szła zrobić
    siku), abonent wołający dostawał sygnał wolny, na awizo wyskakiwał numer
    wołany (jedyną istotną elektroniką była tam maszyna sygnałowa!) i
    telefonistka mogła dołączyć się do oczekiwanego połączenia. A wyświetlacz,
    to podświetlane kartoniki, fajnie takie zabytkowe wyświetlanie wygląda.
    Abonent mógł też oczywiście zadzwonić od razu do telefonistki i poprosić o
    połączenie, wtedy wyskakiwał numer linii, z której przyszło wywołanie,
    abonent podawał numer i telefonistka łączyła. Jeśli numer był zajęty, a
    abonent poprosił, że rozmowa jest pilna, telefonistka jednokrotnym
    naciśnięciem przycisku mogła włączyć sie do rozmowy abonenta wołanego i
    zaoferować, poinformować, ze np. "czeka abonent z Libii" (naprawdę było
    takie wywołanie), jeśli abonent wołany powiedział, ze za chwilę skończy,
    niech dzwoniący poczeka, to się odłączała i stosownie informowała abonenta
    dzwoniącego. Jeśli abonent wołany zgodził się już zakończyć rozmowę, to nie
    musiał robić nic, telefonistka drugim naciśnięciem przycisku odłączała jego
    dotychczasowego rozmówcę i przyłączała obecnego dzwoniącego, miał on od razu
    połaczoną nową rozmowę, bez odkładania słuchawki. A to wszystko bez żadnego
    komputera. Sygnał zajętości miała w rytmie 0.33/0.33, jak ARF102 (której
    później przerobiono go na 0.5/0.5), sygnał dzwonienia normalnie, 1/4. Jeśli
    czekające połaczenie nie doszło do skutku, to ponownie było wyrzucane na
    awizo, telefonistka mogła wtedy poinformować, ze trzeba dalej czekać,
    abonent mógł zrezygnować, lub poprosić o zaanonsowanie, ze czeka. Więc
    jednokrotne odstawienie go, aby sobie poczekał, nie skutkowało czekaniem
    wiecznym, chyba co minutę, dokładnie nie pamiętam, połączenie przypominało
    się, że czeka.

    (3) Nie pamiętam już, jak to było zrealizowane. Wspomniany wyjątek, to
    niemożność, no, raczej trudność, bo mi się udawało... wyznaczenia drugiej
    strony, gdzie poszło połaczenie, mierząc z wejścia, do wyjścia na centralę
    MN60. Jej cechą było niekiedy dość długie czekanie na rejestr, a jako że
    wybieranie było dekadowe, trzeba było jakoś zorganizować, aby moja centrala
    wiedziała, kiedy podłączył się rejestr MN60. W tym celu fabrycznie zostały
    zmodyfikowane rejestry i wydawanie numeru zaczynały dopiero po otrzymaniu
    sygnału po odpowiednim przewodzie. Kluczem problemu było to, że, jako jedyny
    kierunek, nie został on zakończony translacjami, tylko wprost z pola
    komutacyjnego, wyprowadzony do odpowiednich adapterów (coś w rodzaju
    translacji, tylko inaczej działa) na MN60. Adaptery były wykonane w oparciu
    o przekaźniki B, znane ze strowgera 32AB. Nie pamiętam, czy zawierały jakąś
    elektronikę. Skutkiem tego układu, jak wspomniałem, było nieco
    problematyczne wyznaczenie, którym to łaczem wychodzi, nie można było
    zarezerwować łacza do badań.

    Często się zastanawiałem, jak by realizacja 2 i 3 wyglądała na E10A, o ile
    dała by się zrobić. Dopóki MN60 była w ruchu, wszystkie okoliczne E10A
    kierowały połaczenia do mnie, a potem już moja centrala sie martwiła o
    resztę. Już sobie wyobrażam, jak by wyglądało zestawienie MN60 i E10A, na
    pewno dość osobliwie... Potem uruchomiono, obok ACMM E10A, wspierającą moją
    centralę, bo się już potężnie zatykała, odjęto nam abonentów podmiejskich,
    oraz zaczynających się na 1 i 4, międzynarodowa E10A, ta rzeczywiście była
    światowym ewenementem, bo w żadnym innym kraju ten typ centrali nie pracował
    w takiej roli, Polacy specjalnie program pod to pisali własny, wymiana
    międzycentralowa odbywała się OIDP przez R2, a sygnalizacja pozapasmowa była
    w negatywie - jak łacze padało, pozwoliło to od razu wykryć ten fakt.
    Normalnie było to możliwe dopiero, gdy centrala chciała zająć takie łącze,
    to wywołanie szło na pusto i zwalało. Czasem stacja wzmacniakowa dawała
    swoją blokadę, ale czasem nie i było ciekawie, jak jebło nam 3/4 kierunku (a
    i cały też potrafił), a wiedziało się dopiero, gdy kontrolki
    "niezresetowanych" po próżnym zajęciu łaczy zaczęły migać. Na E10A MNAA fakt
    padu łacza znany był od razu, bez zajmowania go pustym połaczeniem.