  • 31. Data: 2024-06-09 20:48:02
    Temat: Re: Peltier
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Coś wyjdzie -- choćby strata czasu i szmalu. ;)

    Prościej i taniej kupić gotowca i zamontować w "szafce" lub "zamiast".
    To się często nazywa "zabudowa".
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 32. Data: 2024-06-09 22:22:40
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    > Na AE -- mam kilka w koszyku.
    Nie zdziw się, jak okaże się, że ledwie 50% znamionowej mocy da...
    Niedawno mieliśmy takiego chińczyka z Ali na kilkanaście zł... ze 100W
    chyba tylko 40W udało się uzyskać... :) Choć nie powiem, wizualnie
    wyglądał ładnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 33. Data: 2024-06-10 00:14:19
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 20:48, LordBluzg(R)?? pisze:

    > Prościej i taniej kupić gotowca i zamontować w "szafce"
    > lub "zamiast". To się często nazywa "zabudowa".

    Nie wpadłem na to -- myślałem o postawieniu obok szafki. ;)

    IMO 'albo' -- nie 'lub'...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 34. Data: 2024-06-10 00:16:23
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 22:22, Dykus pisze:

> [...]

    Znalazłem jeszcze tańsze.

> [...]
    > Niedawno mieliśmy takiego chińczyka z Ali na kilkanaście zł... ze 100W
    > chyba tylko 40W udało się uzyskać... :) Choć nie powiem, wizualnie

    Więc z 400W dałby 160W? -- wystarczyłoby...

    Ale (jak już zauważyliśmy) niezbyt to opłacalne energetycznie...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 35. Data: 2024-06-10 01:06:44
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie mierzyłem, czy prąd pobierany jest równy deklarowanemu.
    > Nie mierzyłem też prądu udarowego w momencie startu, ale w aucie w
    > rozdzielaczu zapalniczki mam dodatkowy bezpiecznik 10A (albo 12A) i
    > przeżywa, obsługukąc dodatkowo ładowanie smartfonu i ładowanie kamerki nad
    > lusterkiem.

    Może bezpiecznik zwłoczny :) Kamerka i smartfon dużo nie ciągną...

    > Natomiast jak dojdzie do temperatury zadanej, to co kilkanaście (od. 15 do
    > 20) minut przerwy włącza się na kilka minut. To w pokoju, gdzie jest mocno
    > gorąco - jakieś 25-27 stopni, a w lodówce było kilka piw i kilka Coli -
    > wypełnienie ok. połowy pojemności. Temperatura wnętrza była ustawiona na
    > jakieś 5 może 6°C.

    Czyli chodzi ok. 20% czasu, a chłodzi porównywalnie lub lepiej niż
    peltierowa o tej samej mocy, chodząca non stop? No to faktycznie jest
    zysk.

    W sumie 60 W to wcale nie tak mało, porównując z pełnowymiarowymi
    lodówkami sprężarkowymi na 230 V.

    --
    Profesor uwielbiajacy zagadki pyta się studentki w czasie egzaminu:
    - Prosze powiedziec, jaka jest roznica pomiedzy studentem uniwersytetu,

  • 36. Data: 2024-06-10 01:07:49
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.lucida.console> wrote:

    > Efekt termicznej izolacji?

    Efekt sprawności wynikającej z zastosowanej technologii (peltier vs
    sprężarka).

    --
    Starsza pani szła w kierunku peronu. Jej serce łkało. Nie chciała
    wyjeżdżać. Tu mieszkała jej córka, jej wnuk. Nie wiedziała, kiedy znów

  • 37. Data: 2024-06-10 01:11:17
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel <e...@g...com> wrote:

    > Chcę zmniejszyć temperaturę wewnątrz szafki o kilka stopni
    > Celsjusza. Mogę schłodzić to wnętrze czymś innym a Peltiery
    > jedynie by podtrzymywały temperaturę...

    To spokojnie lodówka peltierowa da radę nawet w trybie eko (ok. 10 W).
    W dwóch, które rozbierałem, moc pobieraną w trybie eko dało się łatwo
    wyregulować zmieniając jeden rezystor.

    https://www.youtube.com/watch?v=FvgUdGRYhFc

    Mam w pokoju peltierową która chodzi cały czas w trybie eko. Napoje są
    zimne, ale nie bardzo zimne (jak mają być bardzo zimne, to włączam tryb
    normalny). Więc spokojnie z lekami też da radę.

    Tylko pamiętaj, że to ciepło musi gdzieś ulecieć. Wchodzi powietrze o
    temperaturze otoczenia, wychodzi podgrzane (ciepłem wyciągniętym z komory
    oraz dodatkowo generowanym rezystancyjnie w peltierze). Jak zrobisz obieg
    zamknięty (zamknięta szafka), to szlag trafi chłodzenie.

    --
    Idzie zajączek lasem, patrzy a na dróżce leży podkowa. Podnosi ja,
    odwraca na druga stronę, a tam... koń!

  • 38. Data: 2024-06-10 01:17:12
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.lucida.console> wrote:

    > Jeśli stos ma sens

    Stos nie ma, piramida już prędzej. Ale do twoich zastosowań wystarczy
    jeden peltier 60 W (przy 12 V) zasilany z 5-6 V plus dobra izolacja
    termiczna komory. Musisz mieć oczywiście dwa radiatory i dwa wentylatory
    (choć silnik może być wspólny, tak to jest w lodówkach turystycznych, jest
    długa oś).

    > Pozostaje pytanie o sprawność stosu kilku ogniw -- 5 czy 6...
    > Zmieszczenie wszystkich w ściance ma zalety -- od dołu bym przykręcił
    > zimny radiator, wrzuciłbym w wyciętą dziurę stos ogniw a z góry bym
    > przykręcił gorący radiator...

    Jak sprawność jest aż tak istotna, to daj sobie spokój z peltierami.

    > Nie mam doświadczenia, dlatego pytam...

    Więc z jako takiego doświadczenia:

    1. Nie zrobisz tak dobrej izolacji termicznej, jak ma fabryczna lodówka
    turystyczna.

    2. Części wyniosą cię trochę mniej niż gotowa lodówka, narobisz się, a i
    tak efekt będzie mizerny (co przełoży się na wymaganą moc dostarczaną do
    peltiera, czyli koszt).

    3. Kup gotową lodówkę turystyczną, sprężarkowa będzie wydajniejsza,
    peltierowa będzie tańsza, ale droższa w eksploatacji. Musisz policzyć, co
    ci się bardziej opłaca.

    --
    Śmiech dziecka jest najcudowniejszym dźwiękiem jaki istnieje.
    No chyba, że jest 3 w nocy, a ty jesteś w domu sam.

  • 39. Data: 2024-06-10 01:21:38
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.lucida.console> wrote:

    > (odwrotnie podłączone będą odwrotnie pompowały?)

    Tak, w ten sposób w lodówkach turystycznych robi się tanio funkcję
    grzania. Po prostu przełącza się polaryzację peltiera.

    > Dlaczego nie lubią pulsującego?

    https://tetech.com/wp-content/uploads/2013/10/ICT99M
    JN.pdf

    https://www.meerstetter.ch/customer-center/compendiu
    m/71-peltier-element-efficiency

    --
    -Dlaczego Ziemia kręci się wokół Słońca?
    -Bo nie może znaleźć miejsca na zaparkowanie.

  • 40. Data: 2024-06-10 01:24:45
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Coś wyjdzie -- choćby strata czasu i szmalu. ;)

    Doczytałem że chcesz to zrobić bez wentylatorów. No to niestety tak, to
    jedyne, co wyjdzie :(

    Są na tym świecie wentylatory, które są tak ciche, że ich nie słychać, o
    ile nie przyłożysz ucha. A jak zmniejszysz im napięcie, to już w ogóle.

    Przy czym w takim zastosowaniu izolacja termiczna to w zasadzie
    najważniejsza rzecz. Zapomnij o zwykłej płycie meblowej w tej roli.
    Pamiętaj, że im większa różnica temperatur, tym chętniej ciepło będzie
    chciało dostać się do szafki.

    --
    Pewna anorektyczka załamała się nerwowo po tym, kiedy dowiedziała się,
    że MA JELITO GRUBE!!!