  • 21. Data: 2024-06-09 11:40:30
    Temat: Re: Peltier
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 9.06.2024 11:15, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Jeśli stos ma sens -- można dać 8 ogniw czy nawet więcej,
    > by zwiększyć COP układu?...

    Stos nie ma sensu. Żeby odprowadzić ciepło z pierwszego ogniwa plus
    straty, następne musi być kilka razy większe.

    --
    Mirek

  • 22. Data: 2024-06-09 11:48:33
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    > Nie chcę 365 dni w roku -- zimą temperatura zwykle nie
    > przekracza 25°C a i latem niekoniecznie codziennie jest
    > aż tak gorąco. Przy COP przekraczającym 4 IMO wystarczy
    > 30W 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
    >
    >    https://www.meerstetter.ch/images/compendium/perf_vs
    _current.png

    > Może źle rozumiem ten wykres?

    > -=-
    >
    > Jesteś pewien tych 50 groszy za kWh?
    >
    > 30W*24h*60=43200Wh czyli niecałe 22pln rocznie -- powiedzmy 50pln...

    Jesteś pewny że 30W wystarczy do schłodzenia?

    > Pozostaje pytanie o sprawność stosu kilku ogniw -- 5 czy 6...
    > Zmieszczenie wszystkich w ściance ma zalety -- od dołu bym przykręcił
    > zimny radiator, wrzuciłbym w wyciętą dziurę stos ogniw a z góry bym
    > przykręcił gorący radiator...
    >
    > -=-
    >
    > Nie mam doświadczenia, dlatego pytam...

    COP 4 masz przy 0,25 Imax i przy różnicy temperatur 0 :)
    Gdy chcesz uzyskać 10 stopni mniej przy 0,25Imax to już masz COP=2,2

    Jeśli zrobisz stos 3 ogniw to 1 tylko swoją moc musi oddać ale
    drugie już z 2 ogniw, 3 z trzech itd.
    Jeśli dasz 7szt to każde do uzyskania niższej temperatury po zimnej
    stronie będzie potrzebować więcej mocy na przepompowanie ciepła.
    Więc prąd bliżej maxa i wyjdzie COP 0,7 :(

    Efekt końcowy może być że ciepła strona może być za ciepła
    ogniwa nie dadzą rady całej mocy przepompować i nic nie schłodzisz.

    Nie jest tak ładnie jak Ci się wydaje.
    Lepiej dać pojedyncze ogniwo i uzyskać 10 stopni różnicy.
    Wtedy masz COP ok 2 i zastosować podkładkę z bloku miedzianego
    lub aluminiowego 20mm.
    Ja bym wyciął dziurę na prawie całą wielkość radiatora i zastosował
    piankę termoizolującą bo płyta to średni izolator w stosunku do pianki.

    Ty te Peltiery masz z szaf sterowniczych?
    Jak tam były montowane?

    Ja w robocie mam szafy z klimatyzacją ale tam są normalne
    kompresory z czynnikiem bodajże 200g gazu...

    --
    pzdr, j.r.

  • 23. Data: 2024-06-09 12:30:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 09.06.2024 o 06:29, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Gdzie tyle kosztuje nowy?
    >
    > NDR-240-24MEAN WELL 240W 12V
    > 260zł
    > SPV-300-12 Zasilacz impulsowy 300W 12V 25A
    > to koszt 350-400zł
    >
    > TXH 240-112TRACO POWER 240W 12V
    > 650zł
    >
    > Używki Della serwerowe kupisz za grosze ale
    > jak chcesz niezawodne rozwiązanie to nie
    > 5-15letnim zasilaczu.

    Zwróć uwagę na fakt, że drugie ogniwo musi odprowadzić strumień energii
    transportowanej z wewnątrz plus moc pierwszego ogniwa. I tak dalej.
    Składanie w stosik daje dużą różnicę temperatur przy bardzo małej ilości
    ciepła odbieranej po stronie zimnej.
    W kwestii zasilacza: peltiery nie lubią prądu pulsującego.

    P.P.

  • 24. Data: 2024-06-09 15:39:23
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 11:40, Mirek pisze:

    > Stos nie ma sensu. Żeby odprowadzić ciepło z pierwszego
    > ogniwa plus straty, następne musi być kilka razy większe.

    Co w tym trudnego? -- mają różne moce w tych samych gabarytach...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 25. Data: 2024-06-09 15:52:23
    Od: titanus <t...@g...kom>

    > Ile watów wypompowuje Peltier biorący 5A przy 12V?
    > Jaki (na oko) radiatory trzeba dać po bu stronach?
    > Gdzie można qpić tanie zasilacze do Peltierów? 16A
    > wg mnie wystarczy przy 12V do 15V -- lecz ciągłego
    > obciążenia, nie jakiegoś chwilowego/szczytowego...
    > Na co trzeba/warto zwrócić uwagę przy Peltierach?

    ...na fakt, że życie zweryfikowało ich techniczną przydatność do
    zastosowań które były im przewidziane :d

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 26. Data: 2024-06-09 16:06:07
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 11:48, Rutkowski, Jacek pisze:

    > Jesteś pewny że 30W wystarczy do schłodzenia?

    Zależnie od: wielkości radiatorów, zewnętrznej temperatury;
    COP; częstości otwierania drzwiczek; wielkości szafki;
    termicznej izolacji szafki...

    Chcę utrzymać temperaturę -- nie schładzać.

    > COP 4 masz przy 0,25 Imax i przy różnicy temperatur 0 :)
    > Gdy chcesz uzyskać 10 stopni  mniej przy 0,25Imax to już masz COP=2,2

    Mogę mieć 7°C na każdym ogniwie i 10% maksymalnego prądu?

    > Jeśli zrobisz stos 3 ogniw to 1 tylko swoją moc musi oddać ale
    > drugie już z 2 ogniw, 3 z trzech itd.

    Mogą mieć różną moc? Na dole najsłabszy a na górze
    najmocniejszy przy tym samym prądzie?...

    > Jeśli dasz 7szt to każde do uzyskania niższej temperatury po zimnej
    > stronie będzie potrzebować więcej mocy na przepompowanie ciepła.
    > Więc prąd bliżej maxa i wyjdzie COP 0,7 :(

    Niekoniecznie, bo różne ogniwa mają różne Imaxy?

    > Efekt końcowy może być że ciepła strona może być za ciepła
    > ogniwa nie dadzą rady całej mocy przepompować i nic nie schłodzisz.

    Może tak być...

    > Nie jest tak ładnie jak Ci się wydaje.
    > Lepiej dać pojedyncze ogniwo i uzyskać 10 stopni różnicy.

    Niewykonalne -- gdy w szafce ma być o 10°C mniej niż na zewnątrz.
    Aby radiatory dawały bądź brały ciepło -- musi być różnica
    temperatur pomiędzy nimi i ich otoczeniami. Im wyższa ta
    różnica temperatur -- tym szybciej płynie ciepełko...

    Raczej trzeba zmniejszyć różnicę temperatur po obu stronach ogniwa.
    (duże wentylatory i dobre chłodzenie)

    Trochę jak z elektrycznością:
    temperatura -- elektryczny potencjał
    różnica temperatur -- elektryczne napięcie

    Wyższe elektryczne napięcie przy niezmiennej rezystancji
    da wyższy prąd i wyższą moc...

    Mogę starannie posmarować, dać dobre pasty, duże radiatory
    z wydajnymi wentylatorami, ale jeśli na zewnątrz będzie
    o 10°C więcej niż wewnątrz, to nijak nie osiągnę mniej
    na pojedynczym Peltierze...

    > Wtedy masz COP ok 2 i zastosować podkładkę z bloku miedzianego
    > lub aluminiowego 20mm.

    Po co ta podkładka? Wypełnienie różnicy grubości ścianki i ogniwa?

    > Ja bym wyciął dziurę na prawie całą wielkość radiatora i zastosował
    > piankę termoizolującą bo płyta to średni izolator w stosunku do pianki.

    Którego radiatora? -- zimnego czy gorącego? Może dać symetryczne?
    Chyba gorący warto dać większy -- bo przeziębienie Peltiera nie
    jest tak przykre jak przegrzanie....

    > Ty te Peltiery masz z szaf sterowniczych?

    Nie.

  • 27. Data: 2024-06-09 16:13:27
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 12:30, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > transportowanej z wewnątrz plus moc pierwszego ogniwa. I tak dalej.
    > Składanie w stosik daje dużą różnicę temperatur przy bardzo małej ilości

    Zwróciłem -- każdy wyżej położony musi mieć stosownie
    większą moc od poprzednika. Można dać coraz więcej lub
    coraz większej mocy -- można kupić różne moce w tych
    samych gabarytach 40mm na 40mm.

    > W kwestii zasilacza: peltiery nie lubią prądu pulsującego.

    Zwłaszcza przemiennego. ;)
    (odwrotnie podłączone będą odwrotnie pompowały?)
    Dlaczego nie lubią pulsującego?
    Laptopowe zasilacze pulsują?
    Ostateczne można dodać jakieś supercapy? ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 28. Data: 2024-06-09 16:16:44
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 15:52, titanus pisze:

    > ...na fakt, że życie zweryfikowało ich techniczną przydatność
    > do zastosowań które były im przewidziane :d

    Jakie to zastosowania? -- Dogrzewanie? ;)
    (wówczas dodadzą swe straty do tego, co wpompują?)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 29. Data: 2024-06-09 18:00:18
    Od: Kaczin0 <j...@i...pl>

> [...]
    > obciążenia, nie jakiegoś chwilowego/szczytowego...
    > Na co trzeba/warto zwrócić uwagę przy Peltierach?

    Nic z tego nie wyjdzie.

    --
    Kaczin

  • 30. Data: 2024-06-09 19:47:24
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 cze 2024 o 18:00, Kaczin0 pisze:

    > Nic z tego nie wyjdzie.

    Coś wyjdzie -- choćby strata czasu i szmalu. ;)

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s