  • 41. Data: 2024-06-10 02:18:29
    Temat: Re: Peltier
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 01:24, Arnold Ziffel pisze:

    > Doczytałem że chcesz to zrobić bez wentylatorów.
    > No to niestety tak, to jedyne, co wyjdzie :(

    Z wentylatorami coś wyjdzie?

    > Są na tym świecie wentylatory, które są tak ciche, że ich nie słychać,
    > o ile nie przyłożysz ucha. A jak zmniejszysz im napięcie, to już w ogóle.

    > Przy czym w takim zastosowaniu izolacja termiczna to w zasadzie
    > najważniejsza rzecz. Zapomnij o zwykłej płycie meblowej w tej roli.
    > Pamiętaj, że im większa różnica temperatur, tym chętniej ciepło będzie
    > chciało dostać się do szafki.

    Różnica temperatur raczej nie przekroczy kilku °C.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 42. Data: 2024-06-10 02:29:49
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 01:21, Arnold Ziffel pisze:

    > https://tetech.com/wp-content/uploads/2013/10/ICT99M
    JN.pdf

    Duo czytania... Kilkoma słowami nie można?

    > https://www.meerstetter.ch/customer-center/compendiu
    m/71-peltier-element-efficiency

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 43. Data: 2024-06-10 02:34:01
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 01:17, Arnold Ziffel pisze:

    > Stos nie ma, piramida już prędzej. Ale do twoich zastosowań wystarczy
    > jeden peltier 60 W (przy 12 V) zasilany z 5-6 V plus dobra izolacja

    Czyli jaki iloraz I/Imax?

    > termiczna komory. Musisz mieć oczywiście dwa radiatory i dwa wentylatory
    > (choć silnik może być wspólny, tak to jest w lodówkach turystycznych, jest
    > długa oś).

    Chyba trochę skomplikowane rozwiązanie...

    Rozumiem, że ~zerowa. :)

    > Jak sprawność jest aż tak istotna, to daj sobie spokój z peltierami.

    > Więc z jako takiego doświadczenia:

    > 1. Nie zrobisz tak dobrej izolacji termicznej, jak ma fabryczna lodówka
    > turystyczna.

    Owszem.

    > 2. Części wyniosą cię trochę mniej niż gotowa lodówka, narobisz się, a i
    > tak efekt będzie mizerny (co przełoży się na wymaganą moc dostarczaną do
    > peltiera, czyli koszt).

    > 3. Kup gotową lodówkę turystyczną, sprężarkowa będzie wydajniejsza,
    > peltierowa będzie tańsza, ale droższa w eksploatacji. Musisz policzyć,
    > co ci się bardziej opłaca.

    Dzięki.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 44. Data: 2024-06-10 02:40:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 cze 2024 o 01:11, Arnold Ziffel pisze:

    > To spokojnie lodówka peltierowa da radę nawet w trybie eko (ok. 10 W).

    To raczej mały koszt -- zważywszy na wygodę...

> [...]
    > wyregulować zmieniając jeden rezystor.

    > https://www.youtube.com/watch?v=FvgUdGRYhFc

    > Mam w pokoju peltierową która chodzi cały czas w trybie eko. Napoje są
    > zimne, ale nie bardzo zimne (jak mają być bardzo zimne, to włączam tryb
    > normalny). Więc spokojnie z lekami też da radę.

    > Tylko pamiętaj, że to ciepło musi gdzieś ulecieć. Wchodzi powietrze o
    > temperaturze otoczenia, wychodzi podgrzane (ciepłem wyciągniętym z komory
    > oraz dodatkowo generowanym rezystancyjnie w peltierze). Jak zrobisz obieg
    > zamknięty (zamknięta szafka), to szlag trafi chłodzenie.

    Gorący radiator w mym rozwiązaniu byłby zdecydowanie
    na otwartej przestrzeni poza chłodzoną szafką...

    -=-

    Zrozumiałem jedną oś na dwa wentylatory -- silnik na
    zewnątrz chłodzonej części...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 45. Data: 2024-06-10 11:12:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 9 Jun 2024 23:06:44 -0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

    > Może bezpiecznik zwłoczny :) Kamerka i smartfon dużo nie ciągną...

    > Czyli chodzi ok. 20% czasu, a chłodzi porównywalnie lub lepiej niż
    > peltierowa o tej samej mocy, chodząca non stop? No to faktycznie jest
    > zysk.

    Absolutnie lepiej.
    Tak, jak pisałem: testowałem w pomieszczeniu z oknami na południe i na
    zachód, pokój bez klimatyzacji. Na zewnątrz było gorąco - ok. 26 do 27
    stopni na plusie, w pokoju podobnie jak nie więcej.
    Spokojnie w testach lodówka osiągała minus 15 stopni (15 stoni mrozu) -
    czego Peltier nie jest w stanie osiągnąć.

    > W sumie 60 W to wcale nie tak mało, porównując z pełnowymiarowymi
    > lodówkami sprężarkowymi na 230 V.

    Pełnowymiarowe to miewają chyba od 300W do 2x600W. Oraz duże radiatory i
    grubszą izolację.
    No i w kuchniach nie zawsze jest prawie 30 stopni ciepła.

    Chyba z ciekawości zrobię pomiary.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 46. Data: 2024-06-10 15:15:31
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Nie wpadłem na to -- myślałem o postawieniu obok szafki. ;)
    >
    > IMO 'albo' -- nie 'lub'...

    Podaj wymiar wewnętrzny szafki, bo jeśli nie chce Ci się szukać to może
    Ci znajdę gotowca do zabudowy...albo użyj jakiegoś klimatyzatora, który
    będzie schładzał wnętrze, np
    https://allegro.pl/oferta/mini-teesa-klimator-cool-t
    ouch-c500-14457069433
    Proste i skuteczne.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 47. Data: 2024-06-10 16:22:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Jun 2024 18:58:34 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Ile watów wypompowuje Peltier biorący 5A przy 12V?

    Peltier to mało. 60W zasilania, a ciepła pobranego ....
    wow, nie wiedziałem, ze takie wysokie COP możliwe
    https://www.meerstetter.ch/customer-center/compendiu
    m/71-peltier-element-efficiency

    Trzeba nieduzy prąd i małą różnicę temperatur.

    Po ciepłej stronie ponad 60W jednak.

    J.

  • 48. Data: 2024-06-10 16:24:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 7 Jun 2024 23:52:42 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Więc Peltier jest niezbyt wydajny?
    > Przepompuje niewiele więcej niż weźmie?
    > Biorąc 60W przepompuje od 60W do 90W?

    Ja bym tam raczej napisał 15W.
    Ale z wykresu wynika, ze jak róznica temperatur kilka K,
    i Peltier duży (a więc drogi), to ho ho - moze i te 90W da radę.

    J.

  • 49. Data: 2024-06-10 16:27:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Jun 2024 01:32:47 +0200, Adam wrote:
    > Z własnego doświadczenia:
    > Mam "lodówki" turystyczne na Peltierach, w tym dwie dość dobrych firm.
    > Biorą prąd cały czas, skuteczność jest marna, w zasadzie tylko
    > wystarczająca do podtrzymania temperatury schłodzonych napojów.
    >
    > Oprócz tego kupiłem stosunkowo tanią lodówkę YetiCool BX30, która prądu
    > "prawie nie potrzebuje".

    spręzarkowa, absorpcyjna?

    > W porównaniu z Peltierem to ... to w zasadzie nie ma co porównywać.
    > Do Yeti wkładam testowo plastikową butelkę z wodą, ustawiam minus 15°C i
    > niebawem mam lód w butelce.
    > W aucie (bez pracującego silnika) mogę włączoną Yeti zostawić na cały dzień
    > i akumulator tego praktycznie nie poczuje,

    Wow, podejrzanie dobrze :-)

    > natomiast przy Peltierze po
    > kilku godzinach to już akumulator jest rozładowany.

    Kompresor też troche mocy bierze. Ale może pracuje z długimi
    przerwami.

    J.

  • 50. Data: 2024-06-10 16:32:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 8 Jun 2024 14:07:40 +0200, Adam wrote:

    > Wg dokumentacji:
    > Prąd znamionowy:
    > 12V/5A
    > 24V/2.5A
    > 100V/1.2A
    > 240V/0.5A
    >
    > Nie mierzyłem, czy prąd pobierany jest równy deklarowanemu.

    Przyjmijmy, ze tak.

    > Natomiast jak dojdzie do temperatury zadanej, to co kilkanaście (od. 15 do
    > 20) minut przerwy włącza się na kilka minut.

    Nawet jak to 1:4, to średni prąd 1.25A ... no cóż, na 1 dzień zdrowy
    aku starczy, ale więcej to bym uważał.
    W dodatku nie wiadomo, czy temu akumulatorowi nie zaszkodzi.

> [...]
    > jakieś 5 może 6°C.
    >
    > W samochodzie nie wiem, kedy się włącza, jest dość cicha i siedzi w

    W bagażniku na słoneczku, to może być naprawde gorąco ...

    > Jak jej używałem jako zamiennika lodówki, gdy kobita chciała domową
    > rozmrozić i umyć, to przez kilka godzin też włączała się na krótko w
    > cyklach co ok. pół godziny. Wypełnienie prawie pełne, ale ustawiona na
    > +2°C.

    Wypełnienie w zasadzie nic nie zmienia, jesli temperatura stała.
    Liczy się ciepło, co przenika przez obudowę.

    J.