  • 31. Data: 2009-03-14 13:08:44
    Temat: Re: Panele słoneczne
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Albo wiatr. Turbinki wiatrowe z pionową osią i bezrdzeniową prądnicą
    > z magnesami trwałymi, bywają lepszym rozwiązaniem od paneli słonecznych.

    Ale nieprzenośne. Wiesz co się teraz dzieje w Rodezji? Zreszta
    tam zawsze trzeba czasem sakowac wszystko w samochud i dawac
    dyla. Nie wiatrowe to się nie nadaje. Po za tym nie w buszu.

  • 32. Data: 2009-03-14 13:09:20
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Wojciech Frybyśu wrote:
    > Bardzo Ci dziękuję. To dla mnie wazne.

    Widzisz, problem w tym, ze temat nie jest prosty i jesli nie ma to byc
    zabawka, to ostatecznej decyzji nie podejmowalbym na podstawie paru
    odpowiedzi na grupie dyskusyjnej, czesto udzielonych przez niezbyt
    kompetentne osoby, jak nizej podpisany. ;) Moze warto pomyslec nad
    polaczeniem paneli z agregatem, dobrac odpowiedni sterownik i akumulatory,
    a urzadzenia zasilac tak, by zminimalizowac straty - czyli np. TV LCD,
    komputer czy CB zasilic bezposrednio z akumulatorow (albo za pomoca
    odpowiedniej przetwornicy, ale bez wytwarzania 230V - zawsze to jakies
    straty). Zwykly laptop wymienic na jakiegos netbooka w stylu EEE PC
    (obnizysz pobor pradu do kilku W), dobrac dobre jakosciowo swietlowki,
    ktore nie musza rozgrzewac sie przez 5 minut by osiagnac nominalna
    jasnosc... i pamietaj o radiu na korbke i latarkach na dynamo. ;)
    Pamietaj, ze istotna jest tez temperatura - ekstremalne warunki moga
    zmniejszyc pojemnosc i zywotnosc aku.

    k,

  • 33. Data: 2009-03-14 13:18:20
    Od: Wojciech Frybyśu <w...@p...iUSUNTOnteria.pl>

    Zbynek Ltd. pisze:
    > Witam

    Przepraszam, ale nie odpowiedziałeś, czy dobrze policzyłem? I
    czy wynik o większym panelu jest prawidłowy?

    > Do mojego pierwszego postu wkradł się (skąd?) błąd. Nie uzyskasz 192Wh,
    > tylko (20Wx0.56) x10h = 112Wh, czyli 0.112kWh
    > Będzie trochę więcej, jak podłączysz się bezpośrednio do 12V akumulatora.

    No właśnie analizując tu okazuje się że chyba tak. Z tego co
    zrozumiałem producent mówi, że sam sobie skręcam więc dostęp by
    był. A zawsze coś się da urwać. Choćby pare Amper.

    > Niemniej, wolałbym wpakować większe pieniądze i mieć większy panel.
    > Skoro to na bzdety typu TV czy lodówka, to chyba stać Cię na trochę
    > większy kaprys z większym panelem. Tak - kaprys.Nie są to niezbędne
    > rzeczy w buszu. Już prędzej telefon, CB, ewentualnie oświetlenie,
    > laptop. Gdzieś na Alledrogo były i 115W panele, bez regulatora i
    > akumulatora, za ok. 1000zł. Kwestia wymiarów i wagi.

    No właśnie mam na to ograniczony budżet. Tak do 1000-1500zł. A
    zastosowania są raczej przyziemne. Lodówka jest szpitalna ;-)
    nie na zywność. Tam mało kto żywność przechowuje. TV to jakas
    orientacyjna informacja a nie wymóg. CB na pewno,
    nagłośnienie,oświetlenie, laptop.

    Jesli już bede pewnien moich obliczeń spróbuje kupic i
    przetestowac w realu co mi się udało. Na razie nie wiem co
    będzie potrzebniejsze. Akumulator czy panel.

  • 34. Data: 2009-03-14 13:23:52
    Od: r...@k...pl

    On 14 Mar, 14:09, "KILu" <b...@w...pl> wrote:
    >... Zwykly laptop wymienic na jakiegos netbooka w stylu EEE PC
    > (obnizysz pobor pradu do kilku W), dobrac dobre jakosciowo swietlowki...

    To jest dobry trop, kupić urządzenia o możliwie małym poborze mocy.
    A co z ogniwami paliwowymi? są już do kupienia?

    P.S.
    Co z tym google? postów mi nie publikuje.

    --
    pozdrawiam
    Robert

  • 35. Data: 2009-03-14 13:26:24
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :

    > Przyznam, że *w praktyce* takich nie spotkałem. Te masowo stosowanie
    > niebieskie płytki krzemowe takie nie są. Czerwone polikrystaliczne
    > na szkle tym bardziej.
    >
    > Ponadto dość trudno mi uwierzyć w spadek aż do 70% już przy odchyłce
    > o 10°. Tylko około połowa mocy (różnie dla różnych długości fal)
    > pochodzi wprost ze słońca. Reszta jest równomiernie rozproszona
    > z całej półsfery nieba.

    Strzelam z tymi procentami. Po prostu interesowało mnie czy
    będzie duży spadek po odchyleniu od prostopadłości.
    Testowane panele zwijane, które zawierają coś jakby układ
    soczewkowania, oraz sztywne także z Soltecu, których teraz nie
    widzę w ofercie. Takie zalane epoksydem.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 36. Data: 2009-03-14 13:28:21
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    r...@k...pl napisał(a) :

    > To jest dobry trop, kupić urządzenia o możliwie małym poborze mocy.
    > A co z ogniwami paliwowymi? są już do kupienia?

    Może będę się powtarzał, ale powiem: zapomnij :-)

    > P.S.
    > Co z tym google? postów mi nie publikuje.

    No cóż, to tylko Google.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 37. Data: 2009-03-14 13:34:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojciech Frybyśu napisał:

    > Ale nieprzenośne. Wiesz co się teraz dzieje w Rodezji? Zreszta
    > tam zawsze trzeba czasem sakowac wszystko w samochud i dawac
    > dyla. Nie wiatrowe to się nie nadaje. Po za tym nie w buszu.

    Przenośne w takim samym stopniu co panele słoneczne. Rozmiary podobne.
    Kilkudziesięciowatową turbine nawet łatwiej zamontować na przykład na
    samochodzie niż metrowy panel słoneczny. Oczywiście taką moc to ona ma
    w czasie pogody, którą kaukascy Gruzini określają słowem 'piździażkwili'.
    W takiej Azji południowej, monsuny mogą to popychać prawie cały rok.
    Zaletą pionowej osi jest dostosowanie do każdego kierunku wiatru,
    a brak rdzeni w generetorze powoduje minimalne opory statyczne i pracę
    (oczywiście z małą mocą) juz przy niewielkim wietrze.

    Nie twierdzę, że to sposób dobry na Rodezję. Ale tam bym się bez agregatu
    spalinowego nie ruszał. Jakaś kilkukilogramowa honda czy coś takiego
    ze zużyciem paliwa rzędu litra na godzinę powinna być pomocne.
    No i jeszcze warto się zastanowić nad wspominanymi tu niedawno ogniwami
    cynkowo powietrznymi. Przez kilka miesięcy po zalaniu dają trochę prądu,
    w sam raz do słuchania radia i używania telefonu (kiedyś sprzedawała je
    na przykład firma Wamatechnik z Piaseczna).

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2009-03-14 13:40:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojciech Frybyśu napisał:

    > Lodówka jest szpitalna ;-) nie na zywność.

    A nie może być taka na propan-dupan z butli? W każdej przyczepie
    kempingowej taką montują, to się raczej sprawdza.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2009-03-14 13:48:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbyszek napisał:

> [...]
    > soczewkowania, oraz sztywne także z Soltecu, których teraz nie
    > widzę w ofercie. Takie zalane epoksydem.

    Skoro nie widać oferty, to se nie popatrzę i zdania na ich temat nie mam.
    Ale zwykła płaska płytka musi mieć charakterystykę cosinusoidalną, praw
    fizyki pan nie zmienisz. Natomiast co do tych soczewek, to mogą pełnić
    rolę dwojaką -- skupiać albo rozpraszać. Mądrzej by było w takim przenośnym
    turystycznym generatorku prądu zastosować rozpraszające, które zrobią ten
    cosinus bardziej rozdęty, a nie wyostrzony. Tak, by panel rzucony gdzieś
    niedbale na słońce bez przejmowania się o kierunki, zawsze dawał jakiś
    w miarę sensowny prąd, niekoniecznie największy. Ale jak to Chińczyk
    zrobił, tego nie wiem.

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2009-03-14 13:50:10
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Wojciech Frybyśu napisał(a) :

    > Przepraszam, ale nie odpowiedziałeś, czy dobrze policzyłem?

    Źle, bo to z sekcji Prąd, powinno wyglądać (wg moich szacunkowych
    obliczeń):
    10h x 11,2W = 0.112kWh
    Tyle uzyskasz z panelu 20W po przetworzeniu na wyjściu z
    przetwornicy 230V. Czyli 2 razy za mało, skoro potrzebujesz 0,2kWh.

    > czy wynik o większym panelu jest prawidłowy?

    Nie rozumiem. Jeśli chodzi o te 115W, to byłoby 0,644 kWh.
    Zakładając, że przez te 10h uzyskasz pełne i prostopadłe
    nasłonecznienie.

    > No właśnie mam na to ograniczony budżet. Tak do 1000-1500zł. A
    > zastosowania są raczej przyziemne. Lodówka jest szpitalna ;-)

    Znaczy się nie na piwo :-) Na leki? To powinna chodzić 24h/dobę?
    Cienko widzę pozostały sprzęt.
    Pobór mocy lodówek na 12V czy innych przenośnych znajdziesz na
    Goglach. Moja domowa, taka na 130cm wysokości pobiera 1,5kWh na
    dobę. Nowoczesne może 1kWh/d.
    Tylko nie pomyl "lodówki" samochodowej z lodówką samochodową :-)
    Ta pierwsza to może być tylko chłodziarka, schładzająca np. o 15
    stopni względem temp. zewnętrznej. Czyli z +35 zrobi w środku +20 :-)

    Tani agregat prądotwórczy kupisz za ok 320 zł. Np ten:
    http://www.allegro.pl/item570061115.html
    Moc 650W.
    Ma wyjście do ładowania akumulatora 12V - zaleta!
    Na pełnym 4,5 litrowym zbiorniku popracuje ok. 5 godzin.
    Waga - 18kg

    Wady
    - hałas, jak 150. Nie, nie decybeli :-)
    - przebieg napięcia wcale nie musi być sinusoidą

    Co do hałasu, to aż mi szczęka opadła. Zwykle te tanie mają ok.
    95dB. Jeśli to prawda, że podają 60dB, to brałbym z pocałowaniem
    ręki. Ale... wszystko zależy od metod pomiarowych. Zbyt duża
    różnica względem pozostałych tanich.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE