  • 1. Data: 2013-02-12 20:35:59
    Temat: PWM, masa cyfrowa i masa analogowa
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Sytuacja wygląda następująco. Jest sobie projekt posiadający osobną masę
    cyfrową (Atmega8 i prawie wszystko inne dookoła) oraz masę analogową (na
    wy/we audio modułu GSM).

    Wyjście audio modułu podłączone jest do słuchawki. Sęk w tym, że do tej
    samej słuchawki będę musiał skierować sygnał audio wygenerowany przez
    PWM na uC.

    I teraz podstawowe pytanie: jak rozwiązać kwestię podwójnej masy?

    1) Za wyjściem PWM daję filtr dolnoprzepustowy RC. Kondensatorek idzie
    do masy cyfrowej czy analogowej?
    2) Sygnał wzięty z wyjścia filtra RC mogę po prostu przez kolejny
    kondensator podać do układu audio zakończonego słuchawką (właściwie po
    drodze pójdzie tam jeszcze klucz CD4066, ale to szczegół) czy konieczne
    będzie zastosowanie jakiegoś transformatorka albo transoptora?

  • 2. Data: 2013-02-12 23:47:30
    Temat: Re: PWM, masa cyfrowa i masa analogowa
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-12 20:35, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > I teraz podstawowe pytanie: jak rozwiązać kwestię podwójnej masy?
    >
    > 1) Za wyjściem PWM daję filtr dolnoprzepustowy RC. Kondensatorek idzie
    Popatrz na to tak - masa jest cyfrowa lub analogowa w sensie płynących
    przez nią prądów, oddzielana po to by te prądy się nie łączyły (i nie
    powodowały różnic potencjałów na wspólnych fragmentach masy).

    Czy prąd kondensatora w filtrze rc z pwm jest cyfrowy czy analogowy,
    dokąd ("do której masy" będzie płynął, jak bedzie zamykał obwód)?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-02-13 20:37:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-02-12 23:47, BartekK pisze:

    > Czy prąd kondensatora w filtrze rc z pwm jest cyfrowy czy analogowy,
    > dokąd ("do której masy" będzie płynął, jak bedzie zamykał obwód)?

    Jak dla mnie to do cyfrowej... Czyli jak rozumiem powinien się tam
    znaleźć jakiś transformator 1:1 albo transoptor?

  • 4. Data: 2013-02-14 00:52:30
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-13 20:37, Atlantis pisze:

    > Jak dla mnie to do cyfrowej... Czyli jak rozumiem powinien się tam
    > znaleźć jakiś transformator 1:1 albo transoptor?

    Dobrze kombinujesz - prąd popłynie od kondensatora filtrującego
    zasilania +5v cyfrowe (czy jakie tam masz cyfrowe zasilanie), przez
    procesor do wyjścia pwm, przez R do C i z powrotem "po masie cyfrowej"
    do minusa kondensatora filtrującego zasilanie cyfrowe. Za chwilę (gdy
    stan nóżki PWM się odwróci) prąd popłynie odwrotnie - od naładowanego
    kondensatora C z filtru RC, przez rezystor, nóżkę pwm procesora, masę
    cyfrową procesora - do minusa C filtrującego pwm.
    Zakręcenie to się pisze, ale jakbyś sobie to rozrysował na kartce i
    narysował przepływ prądu - to od razu widać o co chodzi.
    W wyniku przepływu tych prądów - na ścieżkach "masy cyfrowej" powstają
    spadki napięć, ale dla ciebie są one nieistotne, jeśli połączysz masę
    analogową jednym połączeniem z "punktem centralnym" masy cyfrowej.

    Po co transoptor/transformator? po prostu używasz dalej tego sygnału z
    kondensatora na filtrze RC (bez "jego masy") jako sygnału już
    analogowego. Sygnał jest ładny analogowy i jest brany względem "punktu
    centralnego" łączącego obie masy.

    Akcje w separowanie galwaniczne mas itp mógłbyś chcieć robić, gdybyś
    miał całe stado sygnałów analogowych wchodzących i wychodzących z modułu
    cyfrowego, i chciał walczyć o brak przesłuchów między nimi.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-02-14 11:28:23
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > W wyniku przepływu tych prądów - na ścieżkach "masy cyfrowej" powstają
    > spadki napięć, ale dla ciebie są one nieistotne, jeśli połączysz masę
    > analogową jednym połączeniem z "punktem centralnym" masy cyfrowej.

    Połączenie masy cyfrowej (DGND) i analogowej (AGND) w jednym punkcie
    załatwia tylko to, że spadki napięć na DGND są nieistotne tylko w sensie nie
    wywoływania przez nie prądów płynących po AGND czyli nie zakłócania pracy
    układów analogowych.
    Ale przy przesyłaniu jakiegokolwiek sygnału między DGND i AGND spadki napięć
    na DGND pojawiają się bezpośrednio w tym sygnale, gdy jest on odczytywany
    względem AGND (na C podłączonym do DGND będzie występował ten sam sygnał co
    na DGND będący wynikiem spadków napięć na DGND). Dlatego przy przesyłaniu
    sygnałów miedzy częścią D i A należy wziąć to pod uwagę.

> [...]
    > kondensatora na filtrze RC (bez "jego masy") jako sygnału już analogowego.
    > Sygnał jest ładny analogowy i jest brany względem "punktu centralnego"

    Ponieważ, jak pisałem, ten sygnał brany względem punktu centralnego wcale
    nie jest ładny analogowy, tylko zawiera w sobie wszystkie śmieci z DGND
    przepuściłbym go przez jeszcze jeden filtr RC, ale z C połączonym do AGND.
    A tak na prawdę to zależnie od odległości częstotliwości PWM od
    częstotliwości użytecznego sygnału wyjściowego być może zrobiłbym dwa ogniwa
    RC na DGND i potem jedno względem AGND. Chodzi o to, aby w oparciu o masę
    cyfrową pozbyć się PWM z sygnału, aby nie wpuszczać go do masy analogowej, a
    następnie pozbyć się zakłóceń z masy cyfrowej względem analogowej.
    Po jednym RC na C będzie jeszcze duży sygnał z tego PWM, chyba, że PWM na
    znacznie wyższej częstotliwości niż sygnał wyjściowy.
    Czasem może się okazać, że filtry LC byłyby konieczne.

    > Akcje w separowanie galwaniczne mas itp mógłbyś chcieć robić, gdybyś miał
    > całe stado sygnałów analogowych wchodzących i wychodzących z modułu
    > cyfrowego, i chciał walczyć o brak przesłuchów między nimi.

    Przy całym stadzie sygnałów może się okazać, że zastosowanie jednej masy
    (ale koniecznie w formie ciągłej powierzchni, a nie ścieżek) będzie dobrym
    rozwiązaniem przy zachowaniu odpowiedniej separacji (nie galwanicznej tylko
    w cm) między częścią D i A urządzenia.
    P.G.