  • 1. Data: 2013-02-12 08:15:26
    Temat: wybuchające kondensatorki
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Witam

    Mam 3 identyczne sterowniki serva dc. Każdy z nich zasilany jest 3
    napięciami
    z 2 zasilaczy : 5V i osobno 12V + 36V. Część cyfrowa zasilana 5V jest
    odizolowana przez transoptory od reszty. Na 5V w każdym sterowniku
    jest kondensator 2700uF/10V (low esr), na 12V mam różne kondensatory
    ale po około 4700 i nie mniej niż 50V (raczej takie najtańsze i
    najzwyklejsze).

    W 1 ze sterowników od razu zaczął dziwnie puchnąć kondensator na 5V. To był
    jakiś używany (prawdopodobnie wylut z płyty głównej) i mógł już być w
    kiepskiej
    kondycji. Ale potem zaczął puchnąć ten na 12V (do tego stopnia, że wczoraj
    go rozsadziło z hukiem). Ten był całkiem nowy.

    Wszystkie sterowniki pracują z podobnymi silnikami i w prawie identycznych
    warunkach,
    zasilane z tych samych zasilaczy.

    Jest szansa, że to po prostu marny kondenstator ?

  • 2. Data: 2013-02-12 09:49:35
    Temat: Re: wybuchające kondensatorki
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-12 08:15, chochlik_drukarski pisze:

> [...]
    > najzwyklejsze).
    > Jest szansa, że to po prostu marny kondenstator ?
    Jest, ale raczej że wlutowany odwrotnie. A przy serwie puchło ci od
    zaraz, czy tylko podczas pracy? Bo może kondensator najtańszy 'z
    kartofla' (co by się nadawał od biedy do filtrowania 50/100Hz w
    zasilaczu sieciowym, a nie szpilek kHz z serwa) i wysokie prądy
    impulsowe go zamęczyły.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-02-12 11:01:05
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > Jest, ale raczej że wlutowany odwrotnie.

    Raczej nie ale sprawdzę w domu.

    > A przy serwie puchło ci od zaraz, czy tylko podczas pracy?

    W sumie całą uwagę poświęcałem zachowaniu silników i spuchnięcie zauważyłem
    dopiero jak wszystko było wyłączone. Nie wiem kiedy to się stało.

    No właśnie tak też podejrzewam.

  • 4. Data: 2013-02-12 20:18:08
    Od: "Rela" <h...@h...he>

    Użytkownik "chochlik_drukarski" <c...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:kfcq63$rv4$1@dont-email.me...
> [...]
    > warunkach,
    > zasilane z tych samych zasilaczy.
    >
    > Jest szansa, że to po prostu marny kondenstator ?

    Za duże ESR? Teoretycznie kilka kondensatorów o mniejszej ale tej samej
    łącznej pojemności będzie miało jeszcze mniejszy ESR. Jak da radę to podmień
    jeden duży na kilka mniejszych z low ESR i z temp. na 105 stopni lub więcej.
    Wyższa temperatura maksymalna i łączna powierzchnia kilku kondensatorów
    będzie lepiej oddawać ciepło niż jeden duży.

  • 5. Data: 2013-02-15 08:38:05
    Od: "chochlik_drukarski" <c...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

    > Jest, ale raczej że wlutowany odwrotnie.

    A jednak...